Profiles of Digital Teaching Competence (CDD) of university professors by areas of knowledge
Abstract
The digital transformation in Higher Education demands that university professors develop digital skills that allow them to innovate and adapt to current and future educational modalities. This article establishes the following objectives: to identify the profiles of Digital Teaching Competence (DTC) of university professors through the progression model by areas of knowledge and by competency area, to define the global DTC profile of university professors by area of expertise, and to identify the global DTC profile of university professors. The implemented method is quantitative, non-experimental in scope, cross-sectional, and descriptive. The technique for data collection was through the "DigCompEdu Check-in" Questionnaire. The study was applied to 1,107 college professors from different areas of knowledge at a University located in the northeast of Mexico. The results highlight that areas such as Health and Social Sciences, Administration, and Law are the areas of knowledge that possess the Innovative Profile. Concerning the global DTC profile, most of the teachers have the Leader Profile. In conclusion, teaching profiles must evolve, reinvent, and renew themselves to make way for the new characteristics that this digital era demands; it is time to modify the conventional teaching profile and move on to a digital teaching profile that can perform in any educational modality.
Downloads
References
Amaya, A., Cantú, D., y Marreros, J. G. (2021). Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante la contingencia del COVID-19. RED. Revista de Educación a Distancia, 21(65).
Benali, M., Kaddouri, M., y Azzimani, T. (2018). Digital competence of Moroccan teachers of English. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology (IJEDICT), 14(2), 99–120. https://bit.ly/2sOoAfn
Bisquerra, R. (1987). Introducción a la estadística aplicada a la investigación educativa: un enfoque informático con los paquetes BMDP y SPSSX. Barcelona, España: Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) de la Facultad de Pedagogía de la Universidad de Barcelona.
Cabero y Palacios. (2020b). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu» y cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
Cabero, y Palacios. (2020a). Formación y competencias del profesorado en la era digital. CRÓNICA. Revista de Pedagogía y Psicopedagogía, (5), 113-127.
Durán, M. (2019). Competencia Digital del Profesorado Universitario: Diseño y Validación de un Instrumento para la Certificación. Tesis doctoral inédita. Murcia, España. Universidad de Murcia-Escuela Internacional de Doctorado.
Fernández-Cruz, F. J., Rodríguez-Legendre, F. y Sainz, V. (2024). La competencia digital docente y el diseño de situaciones innovadoras con TIC para la mejora del aprendizaje. Bordón. Revista de Pedagogía, 76(2), 11-24. https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.106342
Flores-Lueg, C., y Roig Vila, R. (2016). Diseño y validación de una escala de autoevaluación de competencias digitales para estudiantes de pedagogía. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 12(48), 209–224. doi: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.14
Gewerc, A., & Montero, L. (2013). Culturas, formación y desarrollo profesional. La integración de las TIC en las instituciones educativas. Revista de Educación, 362, 323-347.
Ghomi, M., y Redecker, C. (2018). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-Assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. Berlin: Joint Research Center.
Gutiérrez. (2019). El Poder de las TIC en la Educación. Tecnología. Recurso para el Desarrollo, 24-25. http://tecnocientifica.com.mx/libros/La-Tecnolog%C3%ADa-Recurso-para-el-Desarrollo.pdf
Hernández S., Fernandez C., y Baptista L. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: Mcgraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V
Hidalgo Cajo, B. G., y Gisbert-Cervera, M. (2022). Factores determinantes que permiten establecer tipologías de profesorado en el contexto de la innovación tecnológica educativa. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(69). https://doi.org/10.6018/red.499171
Joint Research Centre. [JRC]. (2019). Testing the Check-In Self-Reflection Tool. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu/digcompedu-self-reflection-tools_en
Mama, M., y Hennessy, S. (2013). Developing a typology of teacher beliefs and practices concerning classroom use of ICT. Computers & Education, 68, 380-387.
Marmolejo, F. (2020) Repensando la universidad de la pospandemia. Suplementos sobre Educación Superior.
McMillan, J. H., Schumacher, S., y Baides, J. S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Madrid: Pearson.
Nieto, E., Pech, S. y Callejas, A. (2017). Evaluación de la competencia digital docente. TIC y enseñanza de idiomas. En Sumozas, R. y Nieto, E. (coords.). Evaluación de la competencia digital docente, 17-33.
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., Morillo Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1),455 http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455
Orozco-Cazco, G., Cabezas-González, M., Martínez-Abad, F., y Abaunza, G. (2020). Variables sociodemográficas que inciden en las competencias digitales del profesorado universitario. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (12), 32 - 48. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.02
Pérez López, E., & Yuste Tosina, R. (2023). La competencia digital del profesorado universitario durante la transición a la enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(72). https://doi.org/10.6018/red.540121
Redecker, C., y Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators.
Rodríguez, Raso y Ruíz (2019) Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Revista de Medios y Educación, 65-81. doi: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04
Rojas, B., Salcedo, M., y Velasco, I. (2019). Beneficios de la Tecnología y su Impacto en la Docencia. Tecnología. Recurso para el Desarrollo, 40-41. http://tecnocientifica.com.mx/libros/La-Tecnolog%C3%ADa-Recurso-para-el-Desarrollo.pdf
Salazar, F., y Lescano, L. (2022). Competencias digitales en docentes universitarios de América Latina: Una revisión sistemática. Alpha Centauri, 3(2), 02-13.
Sosa D. J. M., y Berrocoso, J. V. (2020). Perfiles docentes en el contexto de la transformación digital de la escuela. Bordón: Revista de pedagogía, 72(1), 151-173.
Tondeur, J., Scherer, R., Baran, E., Siddiq, F., Valtonen, T., y Sointu, E. (2019). Teacher educators as gatekeepers: Preparing the next generation of teachers for technology integration in education. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1189-1209.
Universidad Autónoma de Tamaulipas [UAT]. (2022). Primer Informe Rectorial. Universidad Autónoma de Tamaulipas. https://dpei.uat.edu.mx/informe-rectoral-2022
Zavala, D., Muñoz, K., y Lozano, E. (2016). Un enfoque de las competencias digitales de los docentes. Revista publicando, 3(9), 330-340. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5833540

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work