H5P technology to develop autonomous learning of the English language

  • Dulce Aracelly Sánchez Zapata Universidad Autónoma de Yucatán
  • Adelina Morita Alexander Universidad Autónoma de Querétaro
  • Reyna Moreno Beltrán Universidad Autónoma de Querétaro

Abstract

This document presents the progress of a research focused on incorporating H5P technology to develop autonomous learning of the English language at the Self-Access Centers (CAAs) of the Autonomous University of Yucatan (UADY). The research was conducted with students enrolled in the Institutional English Program in a mixed modality during the period January-May 2023, aiming to initially identify the issues affecting the autonomy of students attending activities at these CAAs and to measure the need to implement a digital tool as a complement to the CAAs. Data was collected through digital surveys using Google Forms. Two instruments were designed, one aimed at the program's teachers and one at the students. The findings indicate that student autonomy is being affected by the teaching methodology within these autonomous learning spaces. It is concluded that the CAAs at UADY present areas of opportunity, particularly concerning the use of technology, limitations on independent study, disparities in the development of the four language skills, and the limited flexibility of schedules associated with in-person attendance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala, M. (2021). Investigación mixta. Lifeder. https://www.lifeder.com/investigacion-mixta/

Chaves, O., Chaves, L. y Rojas, D. (2015). La realidad del uso de las TIC y su mediación pedagógica para enriquecer las clases de inglés. Revista Ensayos Pedagógicos, 10(1), 159-183. https://doi.org/10.15359/rep.10-1.8

Curiel, A. (2016). Asesoría virtual + Coaching = Estrategia innovadora para organizar el centro de autoacceso (CAA). https://www.academia.edu/28496243/Asesor%C3%ADa_virtual_Coaching_Estrategia_innovadora_para_organizar_el_centro_de_autoacceso_CAA_

Díaz, H. (2021). Uso educativo de la herramienta H5P para el Desarrollo de Contenido Interactivo. En Experiencia en la construcción de Objetos Virtuales de Aprendizaje con la comunidad docente de la carrera de Pedagogía y Ciencias de la Educación. https://www.researchgate.net/project/XI-Jornada-Virtual-de-Innovacion-Educativa

Gallardo, I., Mariño, R. y Vega, A. (2021). Creación de materiales didácticos digitales y uso de tecnologías por parte de los docentes de Primaria: un estudio de casos. Revista Iberoamericana de Educación 85(1), 39-60. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/206188

Guevara, I., Rodríguez, V., Martínez, J. (2015) Factores que afectan el rendimiento en un centro de autoacceso [Archivo PDF] https://www.uv.mx/dgdaie/files/2016/10/E-bookTDIE.pdf

Herrera, L (2016). Exploring the students’ perceptions and language learning experiences of a self-access centre. Innovación educativa, 16(71), 39-60. (México, DF).

Huerta Gutiérrez, G. y Alcubilla Hernández, M. G. (2021). Planeando para la vida en el Centro de Autoacceso: Reflexiones de una buena práctica. Revista Lengua y Cultura, 3(5), 52-62. https://doi.org/10.29057/lc.v3i5.7862

Rodríguez Fonseca, J. S., Galindo Acero, P. C., Beltrán Bermúdez, R., y Gómez López, W. F. (2013). Incidencia de las herramientas tecnológicas en el aprendizaje del idioma inglés en la ECCI [Archivo PDF] https://repositorio.ecci.edu.co/handle/001/2154

Romero, N. (2024). Investigación documental y de campo para la reconstrucción de un Modelo para los Centros de Autoacceso de la UAEMéx. Revista Lengua Y Cultura, 5(10), 38-49. https://doi.org/10.29057/lc.v5i10.12312

Universidad Autónoma de Yucatán UADY (2022). Centros de Autoacceso. Centro Institucional de Lenguas. https://cil.uady.mx/#/centrosdeautoacceso

Wicaksono, J., Rimbi B., Osamu I. y Adriadi N. (2021). The use of H5P in teaching English. En Proceedings of the First International Conference on Social Science, Humanity, and Public Health (ICOSHIP 2020) (pp. 227-230). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210101.049
Published
2024-11-15
How to Cite
Sánchez Zapata, D. A., Morita Alexander, A., & Moreno Beltrán, R. (2024). H5P technology to develop autonomous learning of the English language. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2154
Section
Scientific articles

Most read articles by the same author(s)