Barriers in scientific and technological education for maya youth: perspectives from higher education in Yucatán
Abstract
This paper presents the results of the second stage of the research project titled “Critical Issues, Equity, and Justice in the Scientific and Technological Education of Maya Youth in Yucatán”. The study aimed to examine the challenges faced by young people of Maya origin in higher education through scientific and technological sector careers. The study was conducted using a quantitative approach, employing a questionnaire designed based on issues that emerged in the qualitative phase of the study. The questionnaire was administered in survey form and was answered by 125 students who are pursuing higher education in science and technology-related disciplines at seven institutions in Yucatán. The results revealed that significant barriers persist significant barriers to access and retention of Maya youth in scientific and technological higher education in Yucatán, despite certain advancements. These barriers reflect broader structural problems in the Mexican educational system. A trend towards cultural assimilation among Maya youth is observed, marked by a decrease in the use of the Maya language. Additionally, factors such as lack of economic resources, the need to migrate to access higher education, and the relationship between gender and ethnicity present additional challenges for the students.
Downloads
References
Barrera-Rojas, M. A., Sánchez-Carballo, A., Ruíz-Sánchez, J., & Ruiz-Guevara, N. (2019). Desigualdad y pobreza extrema en mujeres indígenas mayas en Quintana Roo, México. Revista de Ciencias Sociales (Cr), I(163), 45-68.
Bermúdez-Urbina, F. M. (2017). La investigación sobre trayectorias académicas y experiencias de estudiantes en la educación superior intercultural en México. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 116-145. DOI: org/10/18359/reds.1938
Bertely Busquets, M. (2011). Educación superior intercultural en México. Perfiles educativos, 33(SPE), 66-77.
Cabero Almenara, J. y Llorente Cejudo, M. C. (2013), La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). EnEduweb. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7 (2), 11-22. http://tecnologiaedu.us.es/tecnoedu/images/stories/jca107.pdf
Cardona-Arias, J. A. (2015). Ortodoxia y fisuras en el diseño y ejecución de estudios descriptivos. Revista Med, 23(1), 38-49. https://www.redalyc.org/pdf/910/91043954005.pdf
Carnoy, M., Santibañez, L., Maldonado, A., & Ordorika, I. (2002). Barreras de entrada a la educación superior y a oportunidades profesionales para la población indígena mexicana. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 32(3), 9-43.
Casillas, M., Badillo, J., y Ortiz, V. (2012). Educación superior para indígenas y afrodescendientes en América Latina. Universidad Veracruzana.
Cobá, L. (2019). La población maya yucateca en la Universidad de Yucatán: análisis socioeconómico de la exclusión, 1922-1990. América Latina en la Historia Económica, 26(3), e956. DOI: 10.18232/alhe.956
Czarny, G. (2010). Jóvenes indígenas en la Universidad Pedagógica Nacional, México: Relatos de experiencias en educación superior. Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, 7, 57-72.
Dietz, G. y Mateos Cortés, L. S. (2011). Interculturalidad y educación intercultural en México: Un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos. SEP-CGEIB.
Gallart Nocetti, M. A. y Henríquez Bremer, C. (2006). Indígenas y educación superior: algunas reflexiones. Universidades, 32, 27-37.
Gómez Navarro D. A. (2022). Apropiación social de tecnologías digitales por jóvenes universitarios mayas de Quintana Roo. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1055
Hamel, R. E. (2008). Bilingual education for indigenous communities in Mexico. Encyclopedia of Language and Education, 5, 311-322.
Martínez Buenabad, E. y Bustos Córdova, R. B. (2020). Formación de estudiantes indígenas universitarios en contextos citadinos mexicanos: Retos de la educación intercultural. DIDAC, (76), 14–23. https://doi.org/10.48102/didac.2020.76_JUL-DIC.23
Martínez-Corona, J. I., Palacios-Almón, G. E., & Oliva-Garza, D. B. (2023). Guía para la revisión y el análisis documental: Propuesta desde el enfoque investigativo. RA XIMHAI, 19(1), 67-83.
Mato, D. (2008). Diversidad cultural e interculturalidad en educación superior. Experiencias en América Latina. IESALC-UNESCO.
Mendoza Zuany, R. G. (2017). Inclusión educativa por interculturalidad: implicaciones para la educación de la niñez indígena. Perfiles Educativos, 39(158), 52 – 69.
Mijangos, J. C., Soberanis, C., & Negrón, J. A. (2011). Idioma maya y currículo intercultural para estudiantes de primaria en Yucatán-México. Cuadernos Interculturales, 9(17), 199-213.
Mijangos-Noh, J. C. y Cardos-Dzul, M. P. (2011). The Mayas of Yucatan, Mexico: Their fight against school dropout. Journal of American Indian Education, 50(3), 61-79.
Navarrete Linares, F. (2014). Los pueblos indígenas de México. Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas
Oehmichen Bazán, C. (2015). Identidad, género y relaciones interétnicas. Mazahuas en la ciudad de México. UNAM.
Ortelli, P., y Sartorello, S. C. (2011). Jóvenes universitarios y conflicto intercultural: Estudiantes indígenas y mestizos en San Cristóbal de Las Casas, Chiapas. Perfiles educativos, 33(SPE), 115-128.
Peniche Cetzal, R. S., y Ramón Mac, C. C. (2018). Desempeño académico y experiencias de estudiantes universitarios mayas en Yucatán, México. Alteridad. Revista de Educación, 13(1), 120-131. https://dx.doi.org/10.17163/alt.v13n1.2018.09
Ramos Arcos, V. H. (2021). Jóvenes mayas o de origen maya hacia la universidad: desigualdades, agencia y movilidad social. Estudios de cultura maya, 58, 237-270. https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2021.58.23868
Robles Garrote, P. y Rojas, M. D. C. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 18. https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_55002aca89c37.pdf
Robles-Zavala, E. (2010). Los múltiples rostros de la pobreza en una comunidad maya de la Península de Yucatán. Estudios sociales (Hermosillo, Son.), 18(35), 99-133
Rosado-May, F.J. (2013). Experiencias y visión de futuro de la Universidad Intercultural Maya de Quintana Roo. Aportaciones del modelo intercultural a la sociedad. En A. Wind (Coord.), Experiencias y visiones para el futuro de las Universidades Indígenas en el mundo (pp. 157-172). Instituto Internacional de Integración.
Sartorello, S. C. (2016). Convivencia y conflicto intercultural: Jóvenes universitarios indígenas y mestizos en la Universidad Intercultural de Chiapas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(70), 719-757.
Schmelkes, S. (2013). Educación para un México intercultural. Sinéctica, 40, 1-12. http://www.sinectica.iteso. mx/articulo/?id=40_educacion_para_un_mexico_intercultural
Secretaría de Educación Pública (2019). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. Subsecretaría Educación Media Superior. https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacio%C3%ADn%20pedago%C3%ADgica.pdf
Tuhiwai Smith, L. (2013). Decolonizing methodologies: Research and indigenous peoples. Zed Books.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work