Job placement of graduates psychologists University Center of Los Altos

  • Ana Gabriela González Anaya Universidad de Guadalajara
  • Paulo Alberto Carrillo Torres Carrillo Torres Universidad de Guadalajara

Abstract

In general, applicants to earn a college degree thus seek better job options and thereby economic and social climbing. This paper presents the results of interviews with the cohort of students who enrolled during the 2008 school calendar and graduated in 2012 from the University Center of Los Altos (CUALTOS), University of Guadalajara campus. From his own statements we discover the difficulties they have faced after completing his school career or having studied a university degree helped them in the workplace. Respondents also described their family circumstances related to the subject, for example, the profession and the academic level of their parents, or whether they received financial support to fund college and graduate.   Research shows data of great interest to graduates psychologists and psychologists in training. For example, it was noted that the performance areas of the respondents are confined mostly to clinical psychology and educational psychology. On the other hand, there was a high percentage of psychologists who currently work in different areas their training, however continue to show a strong interest followed preparing to work on activities related to his career.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burgos, B. y López, K. (2010). La situación del mercado laboral de profesionistas. Revista de la Educación Superior. Vol. XXXIX, año 156, Octubre-Diciembre de 2010, pp. 19-33.

CUALTOS. (2000). Dictamen de apertura del Plan de Estudios de la Licenciatura en Psicología. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

González, C. y Ortega, G. (2015). Empleabilidad de los egresados de la carrera de Contaduría Pública. En: RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. Vol. 6, Núm. 11.

Hernández, E. (2004). Panorama del mercado laboral de profesionistas en México. En: Economía UNAM. Vol. 1, No. 002, pp. 98-109.

Jaramillo, A., Pineda, A., y Ortíz, J. (2012). Estudios sobre egresados La experiencia de la Universidad EAFIT. Revista Universidad EAFIT, 111-124.

Márquez, A. (2011). El crecimiento del sistema educativo en México, 1992-2004. Acceso y permanencia ¿quién se beneficia de la expansión escolar? México: UNAM/ Miguel Ángel Porrúa.

Martínez, M. (2014). La integración laboral del egresado de educación superior en México. En: http://ciige.mty.itesm.mx/memorias/CIIGE_VII/common/memorias/folio_008.pdf. Recuperado el 18 de noviembre de 2014.

Mora Salas, M., y De Oliveira, O. (2012). Las vicisitudes de la inclusión laboral en los albores del siglo XXI: trayectorias ocupacionales y desigualdades sociales entre jóvenes profesionistas mexicanos. Estudios Sociológicos, 3-43.

Rama, C. (2006). La tercera reforma de la educación superior en América Latina y el Caribe: masificación, regulaciones e internacionalización. Revista Educación y Pedagogía. Medellín: Facultad de Educación. XVIII, 46, 11-24.

Ramírez-Romero, J. L. (2011). Los egresados de una licenciatura en enseñanza del inglés: una primera mirada. Revista de la educación superior, 9-29.

Romo, R. (2000). Una mirada a la construcción de identidades culturales. Los psicólogos de la Universidad de Guadalajara. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Rubio, J. (2006). La política educativa y la educación superior en México. 1995-2006. México: SEP/ FCE, pp. 13-65.

Tuirán, R. y Muñoz, C. (2010). La política de educación superior: Trayectoria reciente y escenarios futuros. En: A. Arnaut y S. Giorguli (coords.) Los grandes problemas de México. Tomo VII. México: FCE y El Colegio de México.

Published
2016-05-28
How to Cite
González Anaya, A. G., & Carrillo Torres, P. A. C. T. (2016). Job placement of graduates psychologists University Center of Los Altos. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(12), 21 - 40. https://doi.org/10.23913/ride.v6i12.223
Section
Economic-Administrative