Environmental culture in a sinaloense higher education institution, contributing to sustainable development from the student perspective

  • Rosa Elena De Anda Montaño Universidad Autónoma de Occidente
  • Raúl Portillo Molina Universidad Autónoma de Occidente
  • María de los Ángeles Cervantes Rosas Universidad Autónoma de Occidente

Abstract

The environmental crisis that our planet is facing, generated mainly by the lifestyle linked to consumerism, has generated great concern in different areas, especially in education, such is the case of Higher Education Institutions (HEIs), which today Every day they carry out strategies to train committed and responsible people who not only consolidate academically, but also socially, and contribute to the progress of the conditions of the planet. For this reason, the objective of this research is to identify the factors that motivate students to get involved in activities that contribute to the achievement of an environmental culture, contributing to sustainable development from their professional training. Under a quantitative approach, of an exploratory-descriptive nature, a questionnaire with a Likert scale was applied to a sample of 337 students from the Autonomous University of the West Unidad, Regional Guasave. The findings revealed that the main factors are personal values such as responsibility, level of culture and environmental awareness; which are reflected not only in participation in environmental care activities, but also in the acquisition of sustainable products, changes in lifestyles and therefore in the reduction of the ecological footprint. Finally, a greater degree of involvement of HEIs is observed as an area of opportunity, aligning their activities with sustainable development and training their teachers in the same sense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baena, G. (2017). Metodología de la investigación. Serie integral por competencias. Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf

Cabrera, O. (2021). La educación ambiental como base cultural y estrategia para mejorar actitudes ecológicas en estudiantes. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar 5(4). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.707.

Callejas Restrepo, M. M., Sáenz Zapata, O., Plata Rangel, Á. M., Holguín Aguirre, M. T. y Mora Penagos, W. M. (2018). El Compromiso Ambiental de Instituciones de Educación Superior en Colombia. Praxis & Saber, 9(21), 197-220. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8928

Castro, A. y Leal, D. (2023). ¿Educación ambiental o educación para el desarrollo sostenible? El sentido ético de la educación ambiental. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (11), A-007. https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202301.A007

Cayllahua, E. (2019). La educación ambiental en el cuidado del ambiente en estudiantes de la IES “Sergio Quijada Jara" de Pallalla. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio Institucional. https://repositorio.unh.edu.pe/bitstreams/c5a398b5-df16-4e47-bf15-fa788f2678d3/download

Gallardo, E. (2017). Metodología de la Investigación: manual autoformativo interactivo. Universidad Continental. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/4278/1/DO_UC_EG_MAI_UC0584_2018.pdf

González, H. (2003). Educación para la ciudadanía ambiental. Interciencia, 28(10), 611-615.

Guevara, I.; Pérez, J. L. y Bravo, B. (2023). Impacto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la investigación educativa sobre Educación Ambiental. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(2). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i2.2501

Holguín, M. (2017). Inclusión de la Dimensión Ambiental desde la Perspectiva Sistémica en la Educación Superior. Estudio de Caso de la Universidad Libre –Sede Principal– como Referente para un Modelo Institucional. Universidad Libre. https://www.unilibre.edu.co/bogota/pdfs/2017/siaulmt.pdf

Leal, W. (2020). Viewpoint: Accelerating the implementation of the SDGs. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(3), 507-511. https://doi.org/10.1108/IJSHE-01-2020-0011

Leal, W., S. Raath, S., Lazzarini, B., Vargas, V., De Souza, L., Anholon, R., Quelhas, O., Haddad, R., Klavins, M. y Orlovic, V. (2018). The role of transformation in learning and education for sustainability. Journal of Cleaner Production, 199, 286-295. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.017

Márquez, D., Hernández, A., Márquez, L. y Casas, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1968

Martinell, A. (2020). Cultura y Desarrollo Sostenible. Aportaciones al debate sobre la dimensión cultural de la Agenda 2030. REDS. https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2020/04/REDS_Cultura-y-desarrollo-sostenible-2020.pdf

Moreno, J., Rodríguez, L. y Favara, J. (2019). Conciencia ambiental en estudiantes universitarios. Un estudio de la jerarquización de los Objetivos de Desarrollo Sustentable (ODS). Revista de Psicología, 15(29), 113-119. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9559

Olivera, E. (2023). Propuesta de campaña social para comunicar las acciones de la brigada ambiental de la Universidad Señor de Sipan. [Tesis de licenciatura, Universidad Señor de Sipan]. Repositorio Institucional. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/11197

Parra, C. (2019). La cultura ambiental como elemento del desarrollo sostenible del Municipio de la Villa de San Diego de Ubaté. [Tesis de maestría, Instituto Superior de Educación y Ciencias]. Repositorio Institucional. https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/39145/1/Christians%20Olarte.pdf

Pérez, N. y Arroyo, J. (2022). Cultura ambiental desde la proyección social comunitaria para la comprensión colectiva de la sustentabilidad. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 52, 283-302. https://doi.org/10.17227/ted.num52-11921

Plata, Á. M., Holguín, M. T., Saénz, O. y Callejas, M. M. (2022). Agenda 2030 y Objetivos de Desarrollo Sostenible: aportes de las instituciones de educación superior en la dimensión ambiental. Educación y Educadores, 25(2), e2524. https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.2.4

Rattia, N. S. (2022). Cultura ambientalista: una perspectiva transdisciplinaria de la formación ciudadana en la era planetaria. Guayana Moderna, 11(11), 325-339. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/guayanamoderna/article/view/5874

Rentería, J.; Hincapíe, E.; Rodríguez, Y.; Vélez, Ch.; Osorio, B. y Durango, J. (2022). Competencia global para el desarrollo sostenible: una oportunidad para la educación superior. Entramado, 18(1), e-7641. 1-21. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.7641

Rodríguez, J. y Reguant, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educación, 13(2), 1-13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

Rodríguez, M. (2022). Los objetivos de desarrollo sostenible y la cultura como recurso educativo para la formación de jóvenes como agentes de cambio social. Eirene estudios de paz y conflictos,5(9), 195-222. https://www.estudiosdepazyconflictos.com/index.php/eirene/article/view/181

Ruiz, C. y Valenzuela, M. (2022). Metodología de la investigación. Universidad Nacional Autónoma de Tayacaja Daniel Hernández Morillo (UNAT)-Fondo Editorial. https://fondoeditorial.unat.edu.pe/index.php/EdiUnat/catalog/book/4

Sánchez, G. (2018). La formación para el desarrollo sostenible: función esencial de la universidad. En el papel de la Universidad Iberoamericana en la Agenda 2030. [Seminario], SEGIB, Salamanca. Archivo digital. https://www.segib.org/wp-content/uploads/El_papel_de_la_Universidad_IB_en_Agenda2030.pdf

Secretaría General Iberoamericana (SEGIB). (2018). El Papel de la Universidad Iberoamericana en la Agenda 2030. [Seminario], SEGIB, Salamanca. https://www.segib.org/wp-content/uploads/El_papel_de_la_Universidad_IB_en_Agenda2030.pdf

Serna, O., Guerrero, C. y Salgado, G. (2023). Propuesta de intervención de educación ambiental sobre el cambio climático en la formación de docentes. En R. Calixto y M. Silva (Coord.). Educación ambiental, agua y cambio climático: nuevos escenarios (pp. 27-51). Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/bdh/files/2023/11/Educacion-ambiental-agua-y-cambio.pdf

Severiche, C., Gómez, E. y Jaimes, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Telos,18(2), 266-281. https://www.calameo.com/read/005573338bacc9d4b5012

Sustainable Development Solutions Network (SDSN). (2020). Acelerando la educación para los ODS en las universidades. Una guía para universidades e instituciones de educación superior y terciaria. https://irp-cdn.multiscreensite.com/be6d1d56/files/uploaded/accelerating-education-for-the-sdgs-in-unis-ES-web.pdf

Vanegas, E. y Riascos, L. (2022). Residuos sólidos de origen orgánico, desechos menospreciados y casi despreciados en procesos de reciclaje. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 2455-2478. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2393
Published
2025-01-07
How to Cite
De Anda Montaño, R. E., Portillo Molina, R., & Cervantes Rosas, M. de los Ángeles. (2025). Environmental culture in a sinaloense higher education institution, contributing to sustainable development from the student perspective. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2228
Section
Scientific articles