The perception of science, technology and innovation in students of middle and Higher Education of the
Abstract
Science has strengthened throughout history, the consolidation of technological processes and has impacted the culture of peoples. Become part of the culture of the society -emerging in some cases, consolidated in other- science has contributed to the understanding of the historic moment that people live, one speaks then of a scientific culture. In Mexico, for the past 12 years, have been made various attempts to learn about diverse aspects of the scientific culture of Mexicans, from know your social perception of science. The surveys implemented by the National Council of Science and Technology (CONACYT). The Mexican educational system recognizes that education should provide a basic scientific training to provide a common platform that serves the educational needs of adolescents and to respond to the demands of society, at the same time promoting vocations which will contribute to the scientific and technological development of the country. In general, the teaching of science has tried to promote a scientific attitude in students, i.e. try to adopt as ways of approaching the problems methods of inquiry and experimentation usually attributed to science (Pozo, 2009). This research analyzes the image level students have middle and Higher Education of the Metropolitan Zone of Guadalajara in Jalisco State, on science and technology, using a quantitative methodology through the technique of the survey "Perception of young people about science and the scientific profession" of the Science Observatory, Technology and the Innovation of the Centre of High University Studies of the Organization of IberoAmerican States (OEI), taking a representative sample of 1,222 pupils. The overall image is slightly positive, the most valued features are contributions to the cure of diseases, to improve everyday life or for social development and the future. The perception of the negative impacts are: the inability to resolve the poverty or hunger and the lack of social trust. Finally, discusses the implications of the results of science education and public understanding of science and technology.
Downloads
References
Acevedo Díaz, J. A. (2001). Una breve revisión de las creencias CTS de los estudiantes. Recuperado el 03 de Febrero de 2012, de http://www.oei.es: http://redie.uabc.mx/ojs/index.php/redie/article/view/145
Acevedo Díaz, J. A., Vázquez Alonso, Á., Manassero Mas, M. A., & Acevedo Romero, P. (Enero-Abril de 2002). Actitudes y creencias CTS de los alumnos: su evaluación con el cuestionario de opiniones sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad. Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación (2).
CEPAL (2005): Panorama social de América Latina – 2005, Santiago de Chile, Naciones Unidas.
Daza, S. (2011), “Imagen de la ciencia y la tecnología entre los estudiantes iberoamericanos”, en C. Polino (comp.), Los estudiantes y la ciencia. Encuesta a jóvenes iberoamericanos, Buenos Aires, Observatorio CTS, OEI. ISBN 978-987-26134-6-4. Disponible en: www.observatoriocts.org
Demelenne, D. (2011), “Los jóvenes y sus estudios futuros”, en C. Polino (comp.), Los estudiantes y la ciencia. Encuesta a jóvenes iberoamericanos, Buenos Aires, Observatorio CTS, OEI. ISBN 978-987-26134-6-4. Disponible en: www.observatoriocts.org
Dominguez-Gutierrez, S. (24 de Julio de 2009). La ciencia en estudiantes mexicanos. Recuperado el 18 de Enero de 2012, de http://www.oei.es/: http://www.oei.es/cienciayuniversidad/spip.php?article455
FECYT-OEI-RICYT (2009), Cultura científica en Iberoamérica. Encuesta en grandes núcleos urbanos, Madrid, FECYT.
García-Ruíz, M., Peña González, G., Alonso, V., & Ángel. (21 de Septiembre de 2009). Las actitudes de los estudiantes de bachillerato hacia la ciencia, la tecnología y la sociedad en relación con la responsabilidad social hacia la contaminación ambiental. Recuperado el 10 de Marzo de 2012, de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/contenido/contenido0104T.htm: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_04/ponencias/0672-F.pdf
Gartner Isaza, L. (01 de Marzo de 2010). Percepción acerca de la ciencia y la tecnología en estudiantes y docentes de la universidad de caldas. Recuperado el 10 de marzo de 2014, de http://www.scielo.unal.edu.co/: http://www.scielo.unal.edu.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-24742010000100004&lng=es&nrm
Gutierrez, C. (08 de Julio de 2010). La innovación desde la perspectiva del CIO. Obtenido de http://www.aventianews.com: http://www.aventianews.com/es/notices/2010/07/la_innovacion_desde_la_perspectiva_del_cio_175.php
Marchesi, A. (2009): Las Metas Educativas 2021. Un proyecto iberoamericano para transformar la educación en la década de los bicentenarios. Documento básico, Buenos Aires, Santillana.
Márquez Nerey, E., & Tirado Segura, F. (22 de Julio de 2009). Percepción social de la ciencia y la tecnología de adolescentes mexicanos. Recuperado el 23 de Noviembre de 2011, de http://www.oei.es: http://www.oei.es/cienciayuniversidad/spip.php?article452
OEI (2010), 2021. Metas Educativas. La educación que queremos para la generación de los bicentenarios, Madrid, OEI-CEPAL-Secretaría General Iberoamericana.
Polino, C. {comp.} (2011), Los estudiantes y la ciencia. Encuesta a jóvenes iberoamericanos, Buenos Aires, Observatorio CTS, OEI. ISBN 978-987-26134-6-4. Disponible en: www.observatoriocts.org
Polino, C. Castelfranchi, Y. (en prensa): «Public information and attitudes to science and technology in Iberoamerica: contributions from a regional survey (2007) », en M. Bauer, R. Shukla, N. Allum (Eds.), The Culture of Science - How does the Public relate to Science across the Globe?, New York, Routledge.
Polino, C. (2007): «Valoración de los científicos y de la ciencia como profesión. Visiones comparativas de argentinos y españoles », en Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España – 2006, Madrid, Fundación Española de Ciencia y Tecnología (FECYT).
Santos Fajardo, C. M. (23 de Junio de 2006). Percepción de la ciencia entre los jóvenes de Tabasco. Medios de comunicación y sociedad. Recuperado el 20 de Septiembre de 2010, de http://www.oei.es/: http://www.oei.es/memoriasctsi/mesa5/m05p18.pdf
Solbes, J., & Vilches, A. (2002). Visiones de los estudiantes de secundaria acerca de las interacciones Ciencia, Tecnología y Sociedad. Enseñanza de las ciencias, 1(2), 80-91.
Tenti Fanfani, E. (2008): “La enseñanza media hoy: masificación con exclusión social y cultural”, en G. Tiramonti, N. Montes (comps.), La escuela media en debate, Buenos Aires, Manantial.
Vázquez Alonso, Á., & Acevedo Díaz, e. a. (2006). Actitudes del alumnado sobre ciencia, tecnología y sociedad, evaluadas con un modelo de respuesta múltiple. Redie, 8(2).
Vázquez Alonso, Á., Acevedo Díaz, J. A., Manassero Mas, M. A., & Acevedo Romero, P. (2006). Evaluación de los efectos de la materia CTS de bachillerato en las actitudes CTS del alumnado con una metodología de respuesta múltiple. Eureka, 3(3), 317-348.1.8.1. Siglario
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work