Measurement of the UAGro brand in the official social network Facebook from branded content and institutional communication

  • Mónica Violeta Morales Jiménez Universidad Autónoma de Guerrero
  • Aleida Leticia Tello Divicino Universidad Autónoma de Guerrero

Abstract

In recent years, the Autonomous University of Guerrero has opted for the social network Facebook as the main channel of mass communication for the dissemination of institutional activities. Therefore, this research analyzed the publications of the official Facebook account of Marca UAGro that generated engagement and brand value in users, from branded content and institutional communication, measuring four communication keys of the branded content methodology: format definition, genre typology, thematic content and emotional relevance. Through the quantitative method, with a non-experimental, transversal design of exploratory-descriptive scope, a content analysis of two hundred and four publications was carried out using the online tool Fanpage Karma, which allowed answering the key questions: Does the production of content follow institutional communication strategies? Does the content of the UAGro Brand generate commitment beyond the mere information it shares?  The results showed that 48 percent of the informative content is issued through the format of infographics and only communicates the educational offer. The institutional messages are mostly of an informative nature related to the educational and academic offerings. There is little interest in communicating the brand values and institutional achievements.  It is concluded that the UAGro brand could improve the management of its content strategy on Facebook, so that the institutional communication presents a structure of diverse or defined indicators that address the information based on the thematic content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, M., Baños, González., y Ramírez, P. (2015). Branded entertainment: los contenidos de entretenimiento como herramienta de comunicación de marketing. Un estudio de su situación actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70,519-538. https://www.redalyc.org/pdf/819/81948469027.pdf

Arbaiza, R., y Huertas, G. (2018). Comunicación publicitaria en la industria de la moda: branded content, el caso de los fashion films. Revista de Comunicación, 17(1), 9-33. https://www.redalyc.org/journal/5894/589466336002/html/

Ashley, C. y Tuten, Tracy. (2015). Creative Strategies in Social Media Merketing: An Exploratory Study of Branded Social Content and Consumer Engagement. Revista Psychology and Marketing, 32(1), 15-27. https://www.academia.edu/21594745/Creative_Strategies_in_Social_Media_Marketing_An_Exploratory_Study_of_Branded_Social_Content_and_Consumer_Engagement?auto=download

Asociación de Empresas Consultoras en Relaciones Públicas y Comunicación. [ADECEC] (s.f.). Guía storytelling y branded content. 1-156. https://www.asociacionadc.org/wp-content/uploads/2018/09/la-guia-de-storytelling-y-branded-content-de-adecec.pdf

Atarama, R., y Vega, F. (2020). Comunicación corporativa y branded content en Facebook: un estudio de las cuentas oficiales de las universidades peruanas. Revista de comunicación, 19(1), 37-53. https://www.redalyc.org/journal/5894/589466333003/html/#B2

Bloo.media. (2022, 1 de junio). Engagement de redes sociales [Instagram, Facebook, twitter]. Bloo.media. Consultado el 1 de junio de 2022. https://bloo.media/blog/engagement-en-redes-sociales-instagram-facebook-twitter/

Coll, R. (2019). El marketing de contenidos en la estrategia de growth hacking en la nueva economía. Los casos de Wallapop, Westwing y Fotocasa. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 17,105-116. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2019.17.7

González, S. (2020). Propuesta de Modelo de Gestión de Comunicación Institucional para la red social facebook en las Facultades y escuelas superiores de la Universidad Autónoma de Guerrero [Tesis de Maestría, Universidad Autónoma de Guerrero]. Repositorio institucional. https://ri.uagro.mx/bitstream/handle/uagro/2845/TM_18253598_20.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Hernández, S., Fernández, C., y Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw Hill Education.

Elías, J., y Mascaray, J. (2003). Más allá de la Comunicación Interna. La Intracomunicación. Diez estrategias para la implantación de valores y la conquista del comportamiento espontáneo de los empleados. Editorial Gestión 2000.

León, M., Améstica, R., King, D., y Gurrola, C. (2019). Efectos de las buenas prácticas en el valor de marca de las universidades chilenas. Revista Escuela de Administración de Negocios, 86,247-262. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-81602019000100247#B48

Marín, R. (2018). Acercamiento al branded content como nueva estrategia de comunicación de identidad de marca. [Trabajo fin de grado, Universidad Pontificia Comillas de Madrid]. Repositorio Institucional. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/19052/TFG%20-%20Marin%20Rubio%20de%20la%20Torre%2c%20Francisco%20Javier.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martínez, J. (2016). La comunicación institucional: Estrategias y herramientas. Editorial Universitaria.

Paniagua, R., y Gómez, C. (2012). HACIA LA COMUNICACIÓN 2.0. El uso de las redes sociales por parte de las universidades españolas. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 10(3), 346-364. https://www.redalyc.org/pdf/5525/552556579018.pdf

Ruiz, B. (2016). Redes Sociales y Educación Universitaria. Paradigma, (XXXVll)1, 232-256. https://ve.scielo.org/pdf/pdg/v37n1/art12.pdf

Tello, A., Morales, M. y Agüero, F. (2021). El uso de las redes sociales en la Universidad Autónoma de Guerrero durante la primera etapa de contingencia por covid-19. Un análisis desde el branded content. Revista Foro de Estudios sobre Guerrero, 9(2), 54-63, https://revistafesgro.cocytieg.gob.mx/index.php/revista

Zarate, C., (2015,14 de diciembre). Luzio refuerza identidad universitaria, revela estudio. Universo, Consultado el 17 de julio de 2024. https://www.uv.mx/universo/general/luzio-refuerza-identidad-universitaria-revela-estudio/
Published
2025-03-04
How to Cite
Morales Jiménez, M. V., & Tello Divicino, A. L. (2025). Measurement of the UAGro brand in the official social network Facebook from branded content and institutional communication. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2317
Section
Scientific articles