Caught in the connection: Impact of social networks on academic procrastinating behavior
Abstract
This study aims to analyze the correlation between academic procrastination and the use of social networks among undergraduate students at Universidad Nacional "San Luis Gonzaga". This study followed a quantitative approach, with a non-experimental, correlational, and basic design. A questionnaire was administered to a sample of 372 students. The results indicate that all respondents use social networks to varying degrees, depending on the amount of time they dedicate to online interaction. The majority of students demonstrated academic procrastination. A substantial correlation was found between social networks use and procrastination, as determined by Pearson's Chi-square value 55.345, which exceeded the critical X2 value of 16.92. In addition, the significance value was 0.000, indicating a statistically significant relationship.
Downloads
References
Arteaga, H. J., Román, N. Q., Melissa, S. R. K., Andrade, J. J. P., Fernández, J. C., & Cjuno, J. (2022). Adicción a redes sociales y procrastinación académica en universitarios de la selva peruana. Revista Eugenio Espejo, 16(3), 4-14. https://doi.org/10.37135/ee.04.15.02
Bhandarkar, A. M., Pandey, A. K., Nayak, R., Pujary, K., & Kumar, A. (2021). Impact of social media on the academic performance of undergraduate medical students. Medical Journal Armed Forces India, 77, S37-S41. https://doi.org/10.1016/j.mjafi.2020.10.021
Bravo Jiménez, N. (2023). Manipular las emociones: La retórica de Platón, Aristóteles y Cicerón. Otro siglo. Revista de filosofía, 7(2), 270–285. https://doi.org/10.5281/zenodo.10452003
Camblor, C. H., & de la Villa Moral Jiménez, M. (2024). Uso de las redes sociales virtuales, percepción de soledad y habilidades sociales en jóvenes adultos españoles de la generación Z y la generación Y. Acta Colombiana de Psicología, 27(1), 229-245. https://doi.org/10.14718/ACP.2024.27.1.13
Cardador Cabello, A. L. (2024). Implantación de aplicaciones web en entornos internet, intranet y extranet IFCD 0210. IC Editorial.
Cisneros-Chavez, B. C., & Núñez-Guzmán, R. L. (2019). Adicción a Redes Sociales y Procrastinación Académica en Estudiantes Universitarios. Nuevas Ideas en Informática Educativa, 15, 114-120.
Dirección de registro, M. y. E. (2023). Listado de estudiantes matriculas en la Universidad Nacional San Luis Gonzaga - 2023. https://extranet.unica.edu.pe/facultades/alumnado
Domínguez Lara, S. A., Villegas García, G., & Centeno Leyva, S. B. (2014). Procrastinación académica: Validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. Liberabit, 20(2), 293-304.
Estremadoyro Parada, B., & Schulmeyer, M. K. (2021). Procrastinación académica en estudiantes universitarios. Aportes de la comunicación y la cultura, 1(30), 51-65. https://doi.org/10.56992/a.v1i30.17
García-Álvarez, D., Galiz, D., & Peña, H. (2023). Fortalezas del carácter, malestar emocional y procrastinación académica de estudiantes de Psicología. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 10(2), 262-281. https://doi.org/10.17979/reipe.2023.10.2.9847
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores.
Moragas Spá Miguel, M. (2022). La comunicación y sus cambios: De los orígenes al móvil. Bella terra -Universitat autónoma de Barcelona.
Novas, I. S. A. (2022). Adicción a las redes sociales en estudiantes de la Universidad Cooperativa de Colombia.
Ñaupas, H., Valdivia, V., Palacios, J., & Romero, H. (2018). Metodología de la investigación. Cuantitativa - Cualitativa y Redacción de la Tesis. Ediciones de la U (5ª ed.).
Ramírez-Gil, E., Cuaya-Itzcoatl, I. G., Guzmán-Pimentel, M., Rojas-Solís, J. L., Ramírez-Gil, E., Cuaya-Itzcoatl, I. G., Guzmán-Pimentel, M., & Rojas-Solís, J. L. (2021). Adicción a las redes sociales y procrastinación académica en universitarios durante el confinamiento por COVID-19. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(SPE4). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2771
Rivera Rivero, L. F., Álvarez Quiroz, G. B., Tirado Peinado, J. A., & Madera Doval, D. (2024). Influencia de las redes sociales mediadas por unidad didáctica en la procrastinación académica. Acta ScientiÆ InformaticÆ, 8(8), 47–51. https://doi.org/10.21897/26192659.3653
Roldán Ríos, S. A. (2024). Redes sociales y procrastinación académica en adolescentes de una institución educativa pública, Trujillo, 2024 [Universidad privada Antenor Orrego]. https://repositorio.upao.edu.pe/handle/20.500.12759/35872
Ruiz Durán, A. (2024). Uso problemático de Internet en el alumnado universitario y su relación con la autoestima y las funciones ejecutivas [Universidad de Granada. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación]. https://hdl.handle.net/10481/93080
Suárez-Perdomo, A., Ruiz-Alfonso, Z., & Garcés-Delgado, Y. (2022). Profiles of undergraduates’ networks addiction: Difference in academic procrastination and performance. Computers & Education, 181(104459), 1–10. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104459
Torres Sánchez, P. J. (2020). Adicción a las redes sociales y procrastinación académica en estudiantes de una universidad privada de Trujillo [César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/49062
Trejos-Gil, C. A., Tordecilla-Pájaro, C. C., & Mena, D. M. (2024). Adicción a la red social Tik Tok en jóvenes universitarios. Revista de Comunicación y Salud, 14, 1–18. https://doi.org/10.35669/rcys.2024.14.e339
Unión Internacional de Telecomunicaciones (2023, 27 de noviembre). Los últimos datos sobre conectividad mundial muestran un crecimiento, si bien persisten las brechas [Comunicado de prensa].
https://www.itu.int/es/mediacentre/Pages/PR-2023-11-27-facts-and-figures-measuring-digital-development.aspx
Vázquez-Rangel, L. M., Cancino, E. G., & Rodríguez, M. S. F. (2024). Balance del uso de las redes sociales en la salud de los estudiantes universitarios en México. Milenaria, Ciencia y Arte, 23, 73–76. https://doi.org/10.35830/mcya.vi23.487
Yana-Salluca, M., Adco-Valeriano, D. Y., Alanoca-Gutiérrez, R., & Casa-Coila, M. D. (2022). Adicción a las redes sociales y la procrastinación académica en adolescentes peruanos en tiempos de coronavirus Covid-19. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 129-143. https://doi.org/10.6018/reifop.513311

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work