Language and gender equity: rights, contradictions and pending tasks in Mexico’s promoted inclusive language guides

  • Mónica Muñoz Muñoz Universidad Autónoma de Zacatecas
  • Alejandra Enríquez Gaytán Universidad Autónoma de Zacatecas
  • Cynthia García Bañuelos Universidad Autónoma de Zacatecas

Abstract

For over a decade, in Mexico inclusive language has been promoted within government institutions and public bodies without any sign of significant progress. This is partly due to the constant opposition to both social and linguistic changes. Additionally, speakers face difficulties stemming from formal contradictions that must be resolved by those who seek to bring equity into language. This work analyzes three fundamental documents on inclusive language: the Manual para el uso no sexista del lenguaje (Manual for the Non-Sexist Use of Language) (Pérez, 2011), the Manual de comunicación no sexista (Manual of Non-Sexist Communication) (Guichard, 2015), and the Informe de la Real Academia Española sobre el lenguaje inclusivo y cuestiones conexas (Report of the Royal Spanish Academy on Inclusive Language and Related Issues) (RAE, 2020), all of which are institutionally endorsed and recommended by public entities under the banner of gender equity. The central hypothesis of this work is that one of the main obstacles to the dissemination and, consequently, the use of inclusive language lies in the formalist contradictions present in the most important manuals. The results highlight the need for formal linguistic work in two of the analyzed documents, as well as the unavoidable necessity for both the Royal Spanish Academy (Real Academia Española) and the Mexican Academy of Language (Academia Mexicana de la Lengua) to propose conciliatory solutions from sociolinguistic paradigms rather than merely formalist ones.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bengoechea, M. (2015). Lengua y género. Síntesis.

Bosque, I. (2012). Sexismo lingüístico y visibilidad de la mujer, Boletín de información lingüística de la Real Academia Española, n. 1. https://www.rae.es/sites/default/files/Sexismo_linguistico_y_visibilidad_de_lamujer_0.pdf

Bourdieu, P. (2018). La dominación masculina. Anagrama.

Calero, M. (2013). Sexismo lingüístico. Narcea.

Company, C. (2017). [elcolegionacionalmx] (29 de noviembre de 2017). ¿Es sexista la lengua española? | ECN en la FIL Guadalajara | Concepción
Company Company. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mJVlyKkNWtI

Company, C. (2019). Lenguaje inclusivo. Una falacia de género, México, El Colegio Nacional. https://colnal.mx/agenda/lenguaje-inclusivo-una-falacia-de-la-equidad-de-genero-conferencia

Etxebarria, M. (2007). Mujeres lingüistas en el ámbito de los estudios sociolingüísticos. Revista de investigación lingüística, 10, 41-54. https://doi.org/10.6018/ril

García, A. (1994). ¿Es sexista la lengua española? Una investigación sobre el género gramatical. Paidós.

Gil, J. (2020). Las paradojas excluyentes del «lenguaje inclusivo». Revista Española de Lingüística, 50(1), 65-88. http://dx.doi.org/10.31810/RSEL.50.1

Grijelmo, A. (2019). Propuestas de acuerdo sobre el lenguaje inclusivo. Penguin Random House Grupo Editorial.

Guichard, C. (2015). Manual de comunicación no sexista. INMUJERES. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/101265.pdf

Hymes, D. (1972). On communicative competence. Pride y Holmes.

Lagarde, M. (2021) Los cautiverios de las mujeres. Siglo XXI Editores.

Moure, T. (2021). Lingüística se escribe con A. La perspectiva de género en las ideas sobre el lenguaje. Catarata.

Muñoz, M., Enríquez A., Galván, E. (2023). Lenguaje inclusivo en la universidad pública, en Gutiérrez B., Mendieta A. (Coords). La voz de las mujeres científicas. Tirant humanidades.

Organización de las Naciones Unidas. (2024). Lenguaje inclusivo en cuanto al género. https://www.un.org/es/gender-inclusive-language/.

Pérez, M. (2011). Manual para el uso no sexista del lenguaje. México: CONAVIM. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/55295/11.1_Manual_para_el_uso_no_sexista_del_lenguaje__2011.pdf

Real Academia Española (2020) Informe de la Real Academia Española sobre el lenguaje inclusivo y cuestiones conexas. https://www.rae.es/sites/default/files/Informe_lenguaje_inclusivo.pdf

Real Academia Española (2012), “El pleno de la RAE suscribe un informe del académico Ignacio Bosque sobre Sexismo lingüístico y visibilidad de la mujer”. https://www.rae.es/noticia/el-pleno-de-la-rae-suscribe-un-informe-del-academico-ignacio-bosque-sobre-sexismo.

Van Dijk, A. (2004). Discurso y dominación. En Grandes conferencias de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de Colombia.
Published
2025-02-11
How to Cite
Muñoz Muñoz, M., Enríquez Gaytán, A., & García Bañuelos, C. (2025). Language and gender equity: rights, contradictions and pending tasks in Mexico’s promoted inclusive language guides. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2288
Section
Scientific articles