The training continuity students during the pandemic

  • María Elena Zepeda Hurtado Instituto Politécnico Nacional
  • Edgar Oliver Cardoso Espinosa Instituto Politécnico Nacional
  • Jésica Alhelí Cortés Ruiz Instituto Politécnico Nacional

Abstract

The objective of the research was to assess the training continuity of postgraduate students during the COVID-19 pandemic to determine its permanent incorporation and use upon returning to in-person learning. The methodological approach was quantitative with a descriptive scope. Information was collected using a structured questionnaire based on a Likert-type scale, covering dimensions such as access and type of device, teaching methodologies, digital resources used, and student satisfaction. The results showed that active methodologies promote peer collaboration and the use of digital teaching materials, enhancing students' skills in analyzing, arguing, synthesizing, and assessing. Significant differences were found regarding gender in training continuity based on emergency remote teaching (t = 4.365, p = 0.000); however, no significant differences were identified for gender in the use of active methodologies (t = 0.167, p = 0.485). Significant differences by educational program were found in training continuity based on emergency remote teaching (t = 4.811, p = 0.000) and in the use of active methodologies (t = 5.034, p = 0.000).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, V. Herrejón, V., Morelos, M. y Rubio, M. (2010). Trabajo por proyectos: aprendizaje con sentido. Revista Iberoamericana de Educación, 52(5), 1-13. https://doi.org/10.35362/rie5251775

Briceño-Pira, I., Flórez-Romero, R. y Gómez-Muñoz, D. (2019). Usos de las TIC en preescolar: hacia la integración curricular. Panorama, 13(24), 21-32. http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1203

Bravo, E., Costillo, E., Bravo, J. y Borrachero, A. (2020). Emociones de los futuros maestros de educación infantil en las distintas áreas del currículo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 96-114. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8846

Bubb, S., y Jones, M. (2020). Learning from the COVID-19 home-schooling experience: Listening to pupils, parents/careers, and teachers. Improving schools, 23(3), 209-222. https://doi.org/10.1177%2F1365480220958797

Burgos, C., Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E. y Adaos, R. (2020). DIFPRORET PROJET: Analysis of educational difficulties, proposals and challenges facing the COVID-19. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 17-34. https://doi.org/10.46661/ijeri.5145

Cabero, J. y Llorente, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25-34. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/713

Cano, S., Collazos, C., Flórez-Aristizabal, l., Moreira, F. y Ramírez, M. (2020). Experiencia del aprendizaje de la Educación Superior ante los cambios a nivel mundial a causa del Covid-19.Campus Virtuales, 9(2), 51-59. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/734

Carrillo, C., Aragón, E. y Navas, A. (2020). Use and abuse of psychoactive substance use in university students at Covid-19 time. Bulletin Magazine Redipe, 9(8), 221-230. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i8.1055

Castilla, G, Durán, A. y Ortiz, J. (2021). Reuse of components between virtual, b-learning, and face-to-face courses. A case study in Management Information Systems. Aula Abierta, 50(1), 465-470. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.465-470

Chacín, A. J. P., González, A. I. y Peñaloza, D. W. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 98-117.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL-UNESCO, 2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45904

Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 229-247. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n33/art12.pdf

Cruz, C. y Zorrila, M. (2021). Prácticas digitales de estudiantes universitarios hondureños: Estudio de caso. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35), 103-120. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.88189

Curipoma, C. N. G., Ocampo, M. E. N., Cajilima, D. P. C. y Peralta, S. R. T. (2023). Metodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje: implicaciones y beneficios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 3311-3327.

Ellis, V., Steadman, S. y Mao, Q. (2020). Come to a screeching halt’: Can change in teacher education during the COVID-19 pandemic be seen as innovation? European Journal of Teacher Education, 43(4), 559-572. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821186

Ewing, L. y Cooper, H. (2021). Technology-enabled remote learning during Covid-19: perspectives of Australian teachers, students, and parents. Technology, Pedagogy and Education, 30(1), 41-57. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1868562

Fajardo, E. y Gil, B. (2019). El aprendizaje basado en proyectos y su relación con el desarrollo de competencias asociadas al trabajo colaborativo. Revista Amauta, 17(33), 103-117. http://dx.doi.org/10.15648/am.33.2019.8

Fornasari, M. (2020). La pandemia en contextos educativos: Un enfoque ético sobre los tiempos virtuales y el porvenir. Trayectorias, 23(52), 3-15. http://trayectorias.uanl.mx/52/index.htm

George, D. y Mallery, P. (2011) SPSS for Windows Step by Step: A simple guide and reference. Allyn y Bacon.

Gervacio, H. y Castillo, B. (2022). Impactos socioemocionales, estrategias y retos docentes en el nivel medio superior durante el confinamiento por COVID-19. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24), 1-31. https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1133

Harvey, J. y Bilbao, E. (2022). Las rutas de mediación virtual, experiencia e-learnging del modelo de aula invertida en tiempos de pandemia. Panorama, 16(30), 1-17. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3071

Lam, C. y McKercher, B. (2013). The tourism data gap: The utility of official tourism information for the hospitality and tourism industry. Tourism Management Perspectives, 6, 82-94. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2012.12.003

López, M. y Contreras, A. (2022). El impacto de la pandemia por COVID-19 en estudiantes mexicanos de educación media superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24), 1-27. https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1141

Lupión, T. y Caracuel, M. (2021). Competencias profesionales de futuros docentes de educación secundaria. Estudio de caso de la evaluación formativa promovida mediante e-rubricas en la especialidad de física y química. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(1), 197-221. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.8374

Maile, R., Mena, J. y Feinauer, E. (2020). Faculty readiness for online crisis teaching transitioning to online teaching during the COVID-19 pandemic. European Journal of Teacher Education, 43(4), 523-541. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1815702

Martin, M. y Furiv, U. (2020). COVID-19 shows the need to make learning more flexible. University World News. The Global Window on Higher Education, 28 marzo. https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200324115802272

Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95

Morán, L., Álvarez, G. y Manolakis, L. (2021). Experiencias de aprendizaje estudiantil en la pandemia. Un análisis acerca de la sincronía y asincronía en la formación universitaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 13(24), 49-71.

Murillo, J. y Duk, C. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 11-13. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Norman-Acevedo, E. y Daza-Orozco, C. (2020). Construcción de contenidos para la enseñanza virtual: retos coyunturales en el confinamiento. Revista Panorama, 14(27), 32-44. https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1517

Ojeda-Beltrán, A., Ortega-Álvarez, D. D. y Boom-Carcamo, E. A. (2020). Análisis de la percepción de estudiantes presenciales acerca de clases virtuales como respuesta a la crisis del Covid-19. Espacios, 41(42), 81-92.

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI, 2020). Efectos de la crisis del coronavirus en la educación. https://oei.int/oficinas/secretaria-general

Paños, J. (2017). Educación emprendedora y metodologías activas para su fomento. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 33-48. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.272221

Ruíz, A. (2014). La operacionalización de elementos teóricos al proceso de medida. Universitat de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/53152

Ryan, T. (2021). Designing video feedback to support the socioemotional aspects of online learning. Educational Technology Research and Development, 69, 137–140. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09918-7

Suárez, N. y Custodio, J. (2014). Evolución de las tecnologías de información y comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Vínculos, 11(1), 209-220. https://doi.org/10.14483/2322939X.8028

Schroeder, L. y Dorn, B. (2016). Enabling and integrating online formative assessment in a flipped calculus course. PRIMUS, 26(6), 585-602. https://doi.org/10.1080/10511970.2015.1050619

Van Sickle, J. (2016). Discrepancies between student perception and achievement of learning outcomes in a flipped classroom. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 16(2), 29-38. https://doi.org/10.14434/josotl.v16i2.19216

Wang, G., Cheng, Z., Yue, X. y McAleer, M. (2020). Risk Management of COVID-19 by Universities in China. Journal of Risk and Financial Management, 13(2), 36. https://doi.org/10.3390/jrfm13020036
Published
2025-01-24
How to Cite
Zepeda Hurtado, M. E., Cardoso Espinosa, E. O., & Cortés Ruiz, J. A. (2025). The training continuity students during the pandemic. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2258
Section
Scientific articles

Most read articles by the same author(s)