University outreach and co-responsibility in Latin America, a literature review
Abstract
The present essay presents a state-of-the-art overview of the implementation of principles of social co-responsibility, relevance, territoriality, and inclusion in higher education within Latin America. It is contextualized in response to the challenges imposed by neoliberal models, where Mexican legislation, despite promoting these principles as guiding for the university function, lacks guidelines for their practical application. Through a qualitative and descriptive methodology, a variety of documents and research related to the integration of these concepts into university practices and policies are analyzed via a bibliographic review. It is observed that the effectiveness of these models depends on their adaptation and reflective application to institutional contexts, beyond mere compliance with external norms. A tendency towards a superficial adoption of these approaches is identified, limited to an administrative perspective, and disconnected from genuine interaction with the community. In which a solid social dimension has also not been consolidated within educational processes and practices. Therefore, the need for a profound transformation in university structures and practices is underlined, integrating ethical and philosophical values for an effective and significant connection with the social environment.
Downloads
References
Arrieta Díaz, D., Meléndez Guerrero, M. A., Figueroa González, E. G. y Moreno Elizalde, M. L. (2016). La percepción de los alumnos respecto a la sustentabilidad como parte sustantiva de la responsabilidad social universitaria. En Ojalvo Mitrany, V.y Cortizas Enríquez, Y. (Coords.) La Responsabilidad Social Universitaria, paradigma de la nueva universidad (pp. 357-374). Universidad Juárez del Estado de Durango. https://www.researchgate.net/publication/336617883
Bahena Nava, O., Lugo Villaseñor, E. y Saenger Pedrero, C. B. (2022). La formación para el compromiso social como trayectoria vital y liberadora. Configuración y alcances del Modelo educativo de una universidad jesuita mexicana. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 52(3), 133-162. https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.3.524
Bettache, K., Chiu, C. y Beattie, P. (2020). The merciless mind in a dog-eat-dog society: Neoliberalism and the indifference to social inequality. Current Opinion in Behavioral Sciences, 34, 217-222. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2020.06.002
Bolio Domínguez, V. y Pinzón Lizarraga, L. M. (2019). Construcción y Validación de un instrumento para evaluar las características de la responsabilidad social universitaria en estudiantes universitarios. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 79-96. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.005
Bolívar, A. (2020). Análisis del discurso y hermenéutica como métodos en la interpretación de textos. Interpretatio. Revista de hermenéutica, 5(1), 17-34. https://doi.org/10.19130/iifl.it.2020.5.1.0003
Concha Saldías, C., Sánchez Sánchez, G. y Rojas Aguilar, C. (2020). Innovación social en la docencia universitaria: Una estrategia de interacción academia y sociedad. Revista Venezolana de Gerencia, 25(4), 347-363. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i4
Dirección General de Universidades Tecnológicas y Politécnicas. (2023). (s.f.). ¿Quiénes Somos? [Portal oficial]. https://dgutyp.sep.gob.mx/QuienesSomos.php
Figueroa-Céspedes, I., Soto Cárcamo, J. y Yáñez-Urbina, C. (2021). dimensiones clave para el desarrollo escolar inclusivo: conocimiento emancipador en una experiencia de asesoramiento colaborativo. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 15(2), 155-171. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200155
Grajeda Grajeda, R. P., Andrade Paco, J., Pastrana Corral, S., Corte López, A. y Jiménez García, C. (2018). Los organismos de vinculación universitaria como espacios de formación académica para los estudiantes de licenciatura. EDU REVIEW. International Education and Learning Review / Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 6(4), 217-228. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1802
Guerra García, E. y Meza Hernández, M. E. (2020). La comunidad en el curriculum de la Universidad Autónoma Indígena de México, hoy Universidad Autónoma Intercultural de Sinaloa. En B. Baronnet y F. M. Bermúdez Urbina (Coords). La vinculación comunitaria en la formación de profesionales indígenas en México (pp. 203-237). ANUIES. https://www.researchgate.net/publication/341296999
Gutiérrez Rico, D., Moreno Elizalde, M. L. y Bocanegra Vergara, N. (2019, agosto). Responsabilidad Social Universitaria: Compromiso en las Instituciones Formadoras de Profesionales en la Educación. En M. L. Moreno Elizalde, D. Gutiérrez Rico y J. A. Mercado Piedra. Experiencias desde la Investigación y Prácticas de la Responsabilidad Social Universitaria, Repenser la Educación (pp. 37-58). Red Durango de Investigadores Educativos. https://www.academia.edu/42891274/EXPERIENCIAS_DESDE_LA_INVESTIGACIÓN_Y_PRÁCTICAS_DE_LA_RESPONSABILIDAD_SOCIAL_UNIVERSITARIA_R
EPENSAR_LA_EDUCACIÓN_SUPERIOR_PARA_LA_TRANSFORMACIÓN_E_INNOVACIÓN_SOCIAL?auto=citations&from=cover_page
Hernández-Muñoz, A. E., Rangel-Alvarado, M. Á. A., Torres-García, L., Hernández-Martínez, G., Castillo-Ixta, P. K., Olivares-Moreno, L. L. y Sánchez-
Morales, A. G. (2022). Proceso para la realización de una revisión bibliográfica en investigaciones clínicas. Digital Ciencia@UAQRO, 5(8), 50-61. https://revistas.uaq.mx/index.php/ciencia/issue/view/72
Ibarra Uribe, L. M., Fonseca Bautista, C. D. y Santiago García, R. (2020). La responsabilidad social universitaria. Misión e impactos sociales. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 54, 1-18. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0054-011
Ivanova Boncheva, A. y Martínez de la Torre, J. A. (2020). La responsabilidad social universitaria frente a los desafíos del cambio climático: Hacia una agenda post COVID-19. Revista Vértice Universitario, 22(88), 15-25. https://doi.org/10.36792/rvu.vi88.23
Ley General de Educación Superior, [LGES]. (20 de abril de 2020). Reformada el 20 de abril de 2021. Diario Oficial de la Federación [D.O.F.], (México) https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_200421.pdf
Martínez Castañeda, C. Y. y García Castro, I. (2022). Gobernanza Universitaria y vinculación académica-empresarial en educación superior: Área de ciencias agropecuarias en Sinaloa-México. Revista de ciencias sociales (Ve), 28(Especial 6), 95-109. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/issue/view/3762,
Mendoza Rojas, J. (2018). Subsistemas de Educación Superior. Estadística Básica 2006-2017 (Primera ed., Vol. 1). DGEI-UNAM. http://www.dgei.unam.mx/hwp/wp-content/uploads/2018/04/cuaderno15.pdf
Montes Ramos, F. V. y Gutiérrez Rico, D. (2017). Análisis de los estilos de aprendizaje de alumnos de las Universidades Tecnológicas en el Estado de Durango (Primera ed.). UPD, ReDIE, Instituto Universitario Anglo Español & UTyP. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Lolita.pdf
Moreno Elizalde, M. L. (2017). Responsabilidad social universitaria desde la perspectiva ética. En B. E. Madrigal Torres y J. L. Almuiñas Rivero. Ética y Liderazgo Ética y Liderazgo en Instituciones de Educación Superior Latinoamericanas (pp. 147-168). Universidad de Guadalajara. https://www.researchgate.net/profile/Berta-Ermila-Torres/publication/315665307_Etica_y_liderazgo_en_Instituciones_de_Educacion_Superior_Latinoamericanas/links/59fb6059aca272347a1d8da7/Etica-y-liderazgo-en-Instituciones-de-Educacion-Superior-Latinoamericanas.pdf
Moreno Elizalde, M. L., Arrieta Díaz, D. y Sotelo Asef, J. G. (2022). Gestión universitaria para la Sustentabilidad en las Organizaciones a los estudiantes de Administración en la Universidad Juárez del Estado de Durango en tiempos de COVID-19. Estrategia y Gestión Universitaria, 10(1), 14-41. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2206
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General de las Naciones Unidas. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2016). Universidades para el desarrollo. 7, place de Fontenoy, 75352 París 07 SP, Francia y la Oficina Regional de Ciencias de la UNESCO para América Latina y el Caribe, UNESCO Montevideo, Uruguay. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246445
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura e Instituto Internacional para la Educación Superior en América Superior en América Latina y el Caribe. (2018). III Conferencia Regional de Educación Superior 2018 (p. 68) [Informe General]. UNESCO-IESALC. www.iesalc.unesco.org.ve
Reina, Y. (2022). Acercamiento dialógico universidad-comunidad: una aproximación teórica del aprendizaje social. Revista Científica CIENCIAEDUC, 9(1), 1-10. http://portal.amelica.org/ameli/journal/480/4803363027/
Senior-Naveda, A., González, T., Marín-González, F. y Narváez Castro, M. (2021). Vinculación universidad-comunidad: Pertinencia pedagógica-social de los programas nacionales de formación. Formación universitaria, 14(4), 61-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400061
Tünnermann Bernheim, C. (2000). Pertinencia social y principios básicos para orientar el diseño de políticas de educación superior. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 11(1 y 2), 181-196. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/138
Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la responsabilidad social universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 34-58. https://doi.org/10.19083/ridu.12.716
Wedin, T. (2023). Samuel Moyn and Marcel Gauchet on the Relationship Between Human Rights, Neoliberalism, and Inequality. Nordic Journal of Human Rights, 41(4), 471-489. https://doi.org/10.1080/18918131.2023.2250676
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work