Teacher Training of the Institutional Program of Tutorials in a Virtual Learning Environment

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the teacher training offered by the Institutional Tutorial Program (PIT), which has been designed in a virtual learning environment at a university in southeastern Mexico. In this regard, the research was quantitative with a transectional quasi-experimental design with a single group. The sample consisted of 25 tutors (men and women of Mexican nationality whose ages ranged between 25 and 50 years) and 100 students-tutors of university level. Both non-probabilistic samples of participants were determined by the census technique. To collect the data, three instruments were used: two directed to the tutors and one to the tutors. Part of the obtained findings suggest that the aforementioned program has been relevant, since the established learning objectives were met and the expectations of the participants were met, which is evidenced by a statistically significant increase in the conceptual domain of the tutors. Regarding the variable sensitization of the tutors, it is concluded that the training course contributed to these modifying their processes of attention to the tutors, since it was possible to generate greater empathy and attention in their interviews. In short, the course was rated by the participants with a general score of 86.5 on a scale of 0 to 100.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aiken, L. (2003). Test psicológicos y evaluación. México: Pearson. Recuperado de http://books.google.com.mx/books?id=2LvyL8JEDmQC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

Álvarez, P. R. (2012). Los planes institucionales de tutoría y el desarrollo de competencias en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior: un estudio desde la perspectiva del alumnado. Perfiles Educativos, 34(137), 28-45.

Arias, J. L. (2015). El plan de acción tutorial y su relación con la autoestima en los y las estudiantes de octavo, noveno y décimo año de educación básica de la Unidad Educativa Eloy Alfaro de la ciudad de Ambato de la Provincia de Tungurahua (trabajo de grado). Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Carrera de Psicología Educativa.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (Anuies) (2003). Programas Institucionales de Tutoría: una propuesta de la Anuies para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior. México: Colección Biblioteca de la Educación Superior.

Crosier David, Purser Lewis & Smidt Hanne (2007). Trends V: Universities Shaping The European Higher Education Area. European University Association ISBN: 9789078997023

Creswell, J. (2008). Quantitative and qualitative approaches. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Pearson.

García, R. I., Cuevas, O., Vales, J. J. y Cruz, I. (2012). Impacto del programa de tutoría en el desempeño académico de los alumnos del Instituto Tecnológico de Sonora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 106-121.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5.a ed.). Distrito Federal, México: McGraw-Hill.

Kirkpatrick, D. L. and Kirkpatrick, J. D. (2006). Evaluating training programs (3th ed.). New York, NY: Berrett-Koehler Publishers.

Ospina, J. (2016). Los cursos en línea, masivos y abiertos en educación superior: análisis para la enseñanza de las NIIF (tesis de doctorado). Universitat de València: Doctorado en Contabilidad.

Rodríguez, N. (2017). Aplicación del modelo de evaluación de Kirkpatrick a un programa de capacitación en una organización sin fines de lucro en Puerto Rico (tesis doctoral). Universidad del Turabo: Puerto Rico.

Ruiz Chaves, W. (2011). El centro de capacitación en educación a distancia: de la capacitación al desarrollo profesional 2000-2010 Educación, 35(1), 1-27. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?url=http://www.redalyc.org/pdf/440/44018789002.pdf&chrome=true.

Ruiz, Y. A., Ruiz, E. O., Gamba, A. R., Castillo, C. A. y González, J. (2017). Reflexiones sobre las prácticas evaluativas con propósitos de función formativa: mejorando los procesos pedagógicos en el aula (tesis de maestría). Colombia: Universidad de La Sabana.

Universidad Autónoma del Carmen (2010). Modelo didáctico Unacar-Ta (manuscrito inédito). Departamento de Educación a Distancia Ciudad del Carmen, Campeche, México.

Universidad Autónoma del Carmen (2011). Programa de formación docente. Ciudad del Carmen, Campeche, México.

Vela, P., Ahumada, V. y Guerrero, J. (2017). Manual de política normativa para una institución de educación a distancia. Revista Interamericana de Educación, Pedagogía y Estudios Culturales, 10(2), 91-122.

Villar, L. (Dir.) (2016). Sistema general de participaciones y su vínculo con las políticas e incentivos dirigidos a la excelencia docente y el mejoramiento continuo de la calidad de la educación. Colombia: Fedesarrollo. Recuperado de https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/2919

Published
2018-12-15
How to Cite
Salinas Padilla, H. A. (2018). Teacher Training of the Institutional Program of Tutorials in a Virtual Learning Environment. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(18), 41 - 61. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.410
Section
Scientific articles