Identification of obstacles to academic achievement in a high school of Santa Clara del Cobre, Michoacán

  • Estela Irene Orozco Villagómez Secretaría de Educación Pública
  • Erick Radaí Rojas Maldonado Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Abstract

In order to identify the factors that hinder the academic achievement of adolescents according to the objectives of the federal law of education of the Mexican Government, were analyzed quantitatively the social, economic and educational factors of young people from a high school in a municipality of the State of Michoacán. This paper is based on information that was obtained from interviews to students, teachers and parents, with a post-positivist position of descriptive and documentary character. The results were interpreted from a psychological and pedagogical perspective for which were considered primarily psychoanalytic theories of Ana Freud, Aberastury and Vygotsky, within the theoretical framework of motivational and basic needs of Abraham Maslow. It also analyzed the influence of motivation in the development of the adolescent and their learning, and didactic Modeling strategy was proposed to improve the teaching-learning process, which according to Arrieta, Canul, Martinez, Suárez, and others, can help young people to find utility to the subjects that are taught.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carlos Lorenzo, J. (2003). La Psicología de Lev Vygotsky: Algunos abordajes posibles para la enseñanza de la historia. Revista Escuela de Historia, 1(2).

Castro, E., y Castro, E. (2000). Representaciones y modelización. En L. Rico, La educación matemática en la enseñanza secundaria. Barcelona: Universidad de Barcelona e Instituto de Ciencias de la Educación, pp. 95-104.

Abarca, S. (2006). Psicología de la Motivación. México: Universidad Estatal a Distancia (UNED).

Aberastury, A., y Knobel, M. (1993). La adolescencia normal. Argentina: Paidós.

Aguado, L. (2005). Emoción, afecto y motivación. México: Alianza.

Arrieta, J., Canul, A., y Martinez, E. (2005). Laboratorio virtual de matemáticas. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, pp. 785-790. México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.

Blomhøj, M. (2004). Mathematical modelling. International perspectives on learning and teaching mathematics, pp. 145-159.

Barraza, A. (2007). La consulta a expertos como estrategia para la recolección de evidencias de validez basadas en el contenido. Investigación Educativa Duranguense (7), 5-14.

Bassanezi (1994). Modelling as a Teaching- Learning Estrategy. For the Learning of Mathematics, pp. 31-35.

Biembengut , M., y Hein, N. (2004). Modelación matemática y los desafios para enseñar matemática. México: Santillana.

Freud, A. (1992). Psicoanálisis del desarollo de niños y adolescentes. México: Paidós.

Gesell, A., Bates, L., y Frances, L. (1997). El adolescente de 10 a 16 años. Mëxico: Paidós.

INEGI (2010). Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado el 04 de marzo de 2017, de http://www.inegi.org.mx/sistemas/consulta_resultados/iter2010.aspx?c=27329&s=est

Martínez, G. (2008). El papel del asesor en la construcción del plan de trabajo individual. Recuperado el 24 de 02 de 2017, de Leaa Lenguas en Aprendizaje Autodirigido. Revista Electrónica de la Mediateca del CELE-UNAM.: http://cad.cele.unam.mx/leaa/cont/ano02/num01/0201a02-A.html

Maslow, A. (1991). Motivación y Personalidad. MAdrid: Diaz de Santos.

Medina Cruz, V. (17 de 11 de 2016). Entrevista a madre de familia (Estela, Entrevistador)

OECD (2015). PISA 2015- Resultados. Obtenido de OECD: https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Mexico-ESP.pdf

Pureco, E. A. (18 de 10 de 2016). Entrevista a alumno. (Estela, Entrevistador)

Reinoso, M. (2009). Outdoor training y la educación en valores. Madrid, España: Wanceulen Editorial Deportiva S.L.

Suárez, S. (2008). Modelación-Graficación, una categoría para la matemática escolar. Resultado de un estudio socioepistemológico. Tesis de Doctorado no publicada.

Vázquez, G., y Molina , J. (1968). Motivación. México: Guajardo.

Zorrilla, M. (2004). La educación secundaría en México: Al filo de su reforma. Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 2(1).

Published
2017-05-01
How to Cite
Orozco Villagómez, E. I., & Rojas Maldonado, E. R. (2017). Identification of obstacles to academic achievement in a high school of Santa Clara del Cobre, Michoacán. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(14), 185 - 204. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.281
Section
Scientific articles

Most read articles by the same author(s)