Diagnosis to the managerial performance to justify a formative alternative that promotes the improvement in the tourist competitiveness of companies

  • Francisco Javier Maldonado Virgen Universidad de Guadalajara

Abstract

A diagnosis was made applying the methodology developed by the Secretary of Tourism to measure the variables of the program Modernize to providers of tourist services in the community of Mascota Jalisco; With respect to the variables humanizing work, customer satisfaction, routine management and improvement it was found that the performance level was positioned in the interquartile range of 0 to 2.75 that categorizes them as non-competent. Not having a basic or intermediate competence limited them to obtaining the badge, which means disadvantages against establishments that meet the specific performance criteria, - interquartile range greater than 2.76 -, excluding them, among others, access to credit, support for Dissemination of its products or services to the tourist. We worked with entrepreneurs interested in improving their managerial performance by implementing a training course integrating the socio-training approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bercial, R. Á., & Timón, D. A. B. (2005). Nuevas Tendencias En El Desarrollo De Destinos Turísticos: Marcos Conceptuales Y Operativos Para su Planificación Y Gestión. Cuadernos de Turismo, 15(15), 27–44. Retrieved from http://revistas.um.es/turismo/article/view/18541

(CIFE-México), S. T., (CIFE-México), L. G., (CIFE-México), J. S. N., & (CIFE-México), J. M. V. A. (2015). La Socioformación: Un Estudio Conceptual. Paradigma, 36(1), 7–29. Retrieved from http://revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/2661

De, G., & Del, O. (2014). Agenda De Competitividad Del Destino Turístico Pueblo Mágico : Loreto.

Estrin, S., Mickiewicz, T., & Stephan, U. (2016). Human capital in social and commercial entrepreneurship ☆. http://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2016.05.003

Gallart, M. A. (s.f.). http://www.oei.es/. Recuperado el 16 de 12 de 2013, de http://www.oei.es/etp/habilidades_competencias_sector_informal_AL_gallart.pdf

Gobierno del Estado de Jalisco, M. (n.d.). 12. Desarrollo turístico. Retrieved from http://transparencia.info.jalisco.gob.mx/sites/default/files/Plan Estatal apartado Turismo.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill.

Javier, F., & Virgen, M. (2015). Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla Centro Interdisciplinario de Posgrados Investigación y Consultoría Escuela de Negocios Doctorado en Dirección de Organizaciones socio formación para impulsar las competencias de gestión en Doctor En Dirección.

Melorose, J., Perroy, R., & Careas, S. (2015). Statewide Agricultural Land Use Baseline 2015, 1. http://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Millán, B. (12 de Agosto de 2012). Micros, pequeñas y medianas empresas, base del crecimiento. México.

Municipal, P., & Sustentable, D. R. (2015). Mascota Jalisco, Plan Municipal de Desarrollo Rural Sustentable.

Palmero - Piña, M., Padrón - Díaz, M., Rizo - Hernández, J. E., & Tejo - Rodriguez, L. (2012). Procedimiento para evaluar el impacto de la capacitación en la empresa. Ingeniería Industrial, XXXIII(3), 215 -225.

Plan Municipal de Desarrollo. (2012). Mascota Jalisco

Sectur, & Universidad Anáhuac del Sur A. C. (2014). Metodología para la medición de la competitividad de los prestadores de servicios turísticos inscritos en las certificaciones y los sellos de calidad de la Secretaría de Turismo (SECTUR).

Tobón Tobón, S. (2010). Formación Integral y Competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá, Colombia.: Ecoe, Ediciones.

Tobón Tobón, S. (2010). Formación Integral y Competencias. Bogotá, Colombia: ECOE. Tobón Tobón, S., Pimienta Prieto, J., & García Fraile, J. A. (2010). Secuencias Didácticas: Aprendizaje y Evaluación de Competencias. México: Pearson.

Universidad de Deusto. (2007). Reflexiones y Perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Proyecto Tunning.

Wuarke, G. (2009). La gerencia por competencias en el desarrollo de personas. . Caracas, Venezuela.: Udospace.

cifras para conocer la situación del sector turístico en México. (2016, Septiembre 17). Excélsior. Retrieved from http://www.excelsior.com.mx/nacional/2016/04/27/1089268

Published
2017-02-23
How to Cite
Maldonado Virgen, F. J. (2017). Diagnosis to the managerial performance to justify a formative alternative that promotes the improvement in the tourist competitiveness of companies. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(14), 205 - 221. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.269
Section
Scientific articles