The positioning of the teacher in the formation of values in higher education

  • Brenda Imelda Boroel Cervantes Universidad Autónoma de Baja California
  • Vicente Arámburo Vizcarra Universidad Autónoma de Baja California

Abstract

The article presents the results of a study on the perception of teachers in the areas of education, humanities, social sciences, economics and administrative sciences, on the function of the University in the promotion of professional values and its role in teaching them. From the perspective that values training in the University is a fundamental component for the responsible exercise of citizenship. It carried out a study qualitative of type phenomenological-descriptive, during the second School cycle of 2015. The results confirm the importance of Values-based Education as part of the challenges yet to overcome in higher education, as well as the complex task of implement teaching strategies to lead the reflection, creativity and social responsibility in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beauchamp, T. y Childress, J. (2001). Principles of Biomedical Ethics. Estados Unidos de América: Oxford University Press.

Berumen, N. (2001). Ética del ejercicio profesional. México. CECSA.

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. M., Siufi, G. y Wagenaar, R. (Eds.). (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América.

Bolívar, A. (enero- marzo de 2005). “El lugar de la ética profesional en la formación universitaria”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(24). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002406

Buxarrais, R. (2003). La formación del profesorado en Educación en Valores. Propuesta y materiales. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Coll, C.,& Solé, I. (2002). Enseñar y aprender en el contexto del aula. En C. Coll, A. Marchesi, & J. Palacios (Coords.). Desarrollo Psicológico y Educación 2. Psicología de la Educación Escolar (pp. 357-386). Madrid: Alianza Editorial.

Colomina R., Onrubia, J. & Rochera, Ma. J. (2001). Interactividad mecanismos de influencia educativa y construcción del conocimiento en el aula. En C. Coll, J. Palacios & A. Marchesi: Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar (pp. 437-458) Madrid: Alianza Editorial.

Cortina, A. (2000). 10 Palabras clave en ética de las profesiones. España: Verbo Divino.

Casares, P. M., Carmona, G. y Martínez-Rodríguez, F. M. (2010). “Valores profesionales en la formación universitaria”. Revista Electrónica de Investigación Educativa (Número Especial 2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/NumEsp2/contenido-casares.html

Díaz, A. (2006). “La educación en valores: avatares del currículo formal, oculto y los temas transversales”. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). Recuperado de: http://redie.uabc.mx/redie/article/view/117/201

Escámez, J. (1991). Actitudes en Educación (p. 525-539). Filosofía de la Educación Hoy, Conceptos, Autores, Temas, (2 Ed.). España: Dykinson.

Escámez, J. (2006). La ética profesional del mediador familiar.. Educación, valores y desarrollo moral: Vol. I. Valores de los estudiantes universitarios y del profesorado (pp. 49-71). México: Gernika.

Fierro, M. y Carvajal, P. (2005). Mirar la práctica docente desde los valores. España: Editorial Gedisa.

García - López, R. (2006). Presencia de la ética profesional en la formación universitaria de los profesionales de la educación. Educación, Valores y Desarrollo Moral. Valores de los estudiantes universitarios y del profesorado. México: Gernika.

García, C. B. (2009). “Las dimensiones afectivas de la docencia”. Revista Digital Universitaria, 10 (11). Recuperado el 2 de noviembre de 2010 de http://www.revista.unam.mx/vol.10/num11/art71/int71.htm

Guerrero, M. E. y Gómez, D. A. (mayo, 2013). “Enseñanza de la ética y la educación moral, ¿permanecen ausentes de los programas universitarios?”. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 122-135. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol12no1/contenido-grogomez.html

Gentili, P. (2011). Pedagogía de la igualdad. Ensayos contra la educación excluyente. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Hativa, N. (2000). Teaching for effective learning in Higher Education. London: Kluwer Academic Publishers.

Hativa, N., Barak, R. & Simhi, E. (2001). Exemplary University Teachers: Knowledge and Beliefs Regarding Effective Teaching Dimensions and Strategies. Journal of Higher Education, 72 (6), 699-729.

Hirsch, A. (diciembre de 2003). “Elementos significativos de la ética profesional”. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, (28). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/340/34003802.pdf

Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Espaňa: Centros Universitarios de la Compañía de Jesús.

Latina. Informe final –Proyecto Tuning– América Latina 2004-2007. Bilbao, España: Universidad de Deusto-Universidad de Groningen. Recuperado de en:http://www.tuning.unideusto.org/tuningal/index.php?option=com_docman&task=down&bid=54

Llanes, R. (2001). Cómo enseñar y transmitir los valores. México: Trillas.

Martínez, M. (septiembre- diciembre de 2006). “Formación para la ciudadanía y educación”, Ochoa Cervantes, A. y Peiró i Gregori, S. (2012). “El quehacer docente y la educación en valores”. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 13(3), 28-48 Recuperado de: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/9127/9356

Núñez de Castro, I. (2000). Investigación. En A. Cortina y J. Conill (Comp.) 10 Palabras clave en ética de las profesiones (pp. 88-96). España: Verbo Divino.

Olson, C. O. & Wyett, J. L. (2000). Teachers need affective competencies. Education, 120. Recuperado de: http://findarticles.com/p/articles/ mi_qa3673/ is_200007/ai_n8902469

Schoenfeld, A. (1998). Toward a theory of teaching in context., de http:www.gse.berkely.edu/faculty/aschoenfeld/teachingincontext/teaching-in-context.html.

Shulman, L. S. (1989). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. En M. C. Wittrock (Ed.). La investigación de la enseñanza, 1. Enfoques, teorías y métodos (pp. 9-91). Barcelona: Paidos.

Mertens, D. ( 2010). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. (3ra Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage.

Ojalvo, V., Kraftchenko, O., González, V., Castellanos, A., Viñas, G. y Rojas, A. (2001). La educación de valores en el contexto universitario. Cuba: Editorial Félix Varela.

Osuna, C. y Luna, E. (junio de 2011). Valores Éticos en la Formación Universitaria de las Áreas de Ciencias Naturales e Ingeniería y Tecnología, en el Contexto de la Sociedad del Conocimiento. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 4(5). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3735/373534513005.pdf

Ortega, P., Mínguez, R. y Gil, R. (1996). Valores y educación. España: Editorial Ariel

Rubio, J., Silva, M. y Torres D. (2000). Acciones de Transformación de las Universidades Públicas Mexicanas 1994-1999. México: Libros en Línea ANUIES. Recuperado de http://www.anuies.mx/servicios/p_anuies/publicaciones/libros/lib41/0.htm.

Ruíz, M. (1994). La enseñanza de los valores. Utopías.

Titscher, S., Meyer, M., Wodak, R. y Vetter, E. (2000). Methods of Text and Discourse Analysis. Londres: Sage.

Secretaría de Educación Pública, (2015). “Estadísticas de educación superior 2014-2015”. Sistema Nacional de Información y Estadística Educativa. Recuperado de: http://www.snie.sep.gob.mx/estadisticas_educativas.html

Published
2016-12-13
How to Cite
Boroel Cervantes, B. I., & Arámburo Vizcarra, V. (2016). The positioning of the teacher in the formation of values in higher education. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 463 - 482. Retrieved from https://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/259
Section
Scientific articles