Socioeconomic and cultural factors that influence technological entrepreneurship at the University of Guanajuato: a descriptive study

  • Eva Lozano Montero Universidad de Guanajuato
  • Roberto Godínez López Godínez López Universidad de Guanajuato

Abstract

The number of entrepreneurs and startups has grown significantly; however, in Mexico, as in other Latin American countries, many entrepreneurial projects remain traditional. Therefore, the use of emerging Information and Communication Technologies (ICT), as well as continuous improvement, must be integrated into business ideas. The objective of this research was to analyze the socioeconomic and cultural characteristics of entrepreneurs at the Universidad de Guanajuato that influence technological entrepreneurship, in order to foster strategies that promote the integration of innovation into entrepreneurial projects. A descriptive, cross-sectional study was conducted using questionnaires and the Statistical Software for the Social Sciences (SPSS), with a population of 208 entrepreneurs. The results indicate that, according to the normality test, all items exhibited non-normal behavior. This confirms the existence of socioeconomic and cultural characteristics that influence technological entrepreneurship, as entrepreneurs show enthusiasm, a desire to own a business, willingness to take risks, and use of technological tools. Educational institutions serve as the foundation for the development and implementation of business ideas, which aligns with previous studies; however, barriers remain regarding access to affordable financing. Therefore, it is confirmed that there are socioeconomic and cultural characteristics that influence technological entrepreneurship, in addition, the level of education and the ability to work in teams are determining factors for promoting innovative entrepreneurship, which ensures the sustainability of entrepreneurial projects in the market and their adaptability to technological changes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acs, Z.J., Audretsch, D.B., Braunerhjelm, P. y Carlsson, B. (2004): The Missing Link: The Knowledge Filter and Entrepreneurship in Endogenous Growth, CEPR Discussion Paper No. 4783, 1-37. https://repec.cepr.org/repec/cpr/ceprdp/DP4783.pdf

Adie-Villafañe , J., & Cárdenas-Ortiz, L.-C. (2021). Perfil y características del emprendedor como aspectos determinantes en el progreso de ideas empresariales. Desarrollo Gerencial, 13(1), 1–27. https://doi.org/10.17081/dege.13.1.4219

Amit, R., Glosten, J. y Muller, E. (1993). Challeges to Theory Development in Entrepreneurship Research, en Journal of Management Studies, vol.10, pp. 815-834. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-6486.1993.tb00327.x

Audretsch D.B. y Keilbach, M.C. (2004). Entrepreneurship Capital and Economic performance. Regional Studies, vol. 38(8); 949-959.

Business and Marketing School (2017). Emprendimiento digital vs tradicional, ¿en qué se diferencia? Consultado en https://www.esic.edu/rethink/tecnologia/emprendimiento-digital-vs-tradicional-se-diferencia

Díaz, E. (2013). Definición y evolución del concepto de Empresa de Base Tecnológica (EBT) y de Nueva Empresa de Base Tecnológica (NEBT). Obtenido de Definición y evolución del concepto de Empresa de Base Tecnológica (EBT) y de Nueva Empresa de Base Tecnológica (NEBT): https://www.madrimasd.org/blogs/emprendedores/2013/07/09/135283

El Economista.es. (2019). Las diez características básicas que comparten los emprendedores. Obtenido de https://www.eleconomista.es/gestion-empresarial/noticias/4622264/02/13/10-caracteristicas-basicas-que-comparten-los-emprendedores.html

GEM, (2021). Global Entrepreneurship Monitor, Informe Ejecutivo GEM Cantabria 2020/21. Red GEM España. Consultado en https://www.sodercan.es/wp-content/uploads/2022/04/INFORME-GEM-CANTABRIA-2020-21.pdf

Gómez-Zuluaga, M. E. (2019). Emprendimiento de base tecnológica: Un reto por cumplir. Tec Empresarial, 13(2), 33-44. http://dx.doi.org/10.18845/te.v13i2.4493

Ibarra, G., Vullinghs, S. y Burgos, F. J. (equipo técnico), (2021). Panorama Digital de las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas (MiPymes) de América Latina 2021, Santiago, GIA Consultores. Consultado en http://www.sela.org/media/3223266/panorama-digital-de-las-mipymes-america-latina-2021.pdf

Kantis, H., Ishida, M. y Komori, M. (2002). Empresarialidad en economías emergentes. Creación de empresas en América Latina y el este de Asia. Buenos Aires. Banco Interamericano de Desarrollo/Universidad Nacional de General Sarmiento. https://webimages.iadb.org/publications/spanish/document/Empresarialidad-en-econom%C3%ADas-emergentes-Creaci%C3%B3n-y-desarrollo-de-nuevas-empresas-en-Am%C3%A9rica-Latina-y-el-Este-de-Asia.pdf

Kao, J. (1989). Emprendedor, creatividad y organización. Prentice Hall, Nueva Jersey.

Lederman, D., Messina, J., Pienknagura, S. y Rigolini, J. (2014). El emprendimiento en América Latina: muchas empresas y poca innovación—Resumen. Washington, DC: Banco Mundial. Licencia: Creative Commons Attribution CC BY 3.0. https://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/LAC/EmprendimientoAmericaLatina_resumen.pdf

Lozano, E., Godínez, R. (2020). Características socioeconómicas de los emprendedores en la Zona Metropolitana Laja-Bajío, Guanajuato. Innovación y Emprendimiento (i+E), Binomio para el desarrollo socioeconómico en América Latina y el Caribe. Juan Pablos Editor. ISBN:978-607-711-604-2, pp. 167-202

MEUG, (2021). Modelo Educativo de la Universidad de Guanajuato y su modelo académico. Consultado el 18 de septiembre de 2024. https://www.ugto.mx/images/modelo-educativo-de-la-universidad-de-guanajuato-y-su-modelo-academico-ug.pdf

Meza, E. (2022). ¿Cuáles son los mejores países para emprender? México, el tercero con mejor entorno en Latam. El Economista. Consultado en
https://www.eleconomista.com.mx/el-empresario/Cuales-son-los-mejores-paises-para-emprender-Mexico-el-tercero-con-mejor-entorno-en-Latam-20220623-0141.html

OCDE, Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico, (2016). Estudios del Centro de Desarrollo Startup América Latina 2016 Construyendo un futuro innovador. Consultado el 9 de septiembre de 2024.
https://www.oecd.org/dev/americas/Startups2016_Si-ntesis-y-ecomendaciones.pdf

OCDE/CEPAL/CAF, Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico, (2016). Perspectivas económicas de América Latina 2017: Juventud, competencias y emprendimiento, OECD Publishing, Paris. Consultado el 14 de septiembre de 2024. http://dx.doi.org/10.1787/leo-2017-es

OECD, Organization for Economic Co-operation and Development (2010). The OECD Innovation Strategy: Getting A Head Start on Tomorrow. ISBN 978-92-64-084704. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264083479-sum-en.pdf?expires=1734575365&id=id&accname=guest&checksum=9E3AE8D77BFF22E0E1AE84F5C0326BBE

Pérez-Paredes, A., Torres-Flórez, D., Torralba-Flores, A., & Salgado-Cifuentes, W. F. (2020). Características y elementos del fenómeno emprendedor en Villavicencio, Colombia. Cuadernos Latinoamericanos De Administración, 16(30). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v16i30.2782

Pradilla, H. y Camacho, J. (2002). Productividad & Competitividad de Empresas de Base Tecnológica. Colombia: Universidad Industrial de Santander. Consultado el 26 de septiembre en https://www.incubarhuila.co/books/productividad-competitividad-de-empresas-de-base-tecnologica/

Sánchez, L. (2024, 17 de diciembre). El Perfil de un emprendedor. Ser emprendedor. Consultado en https://emprendepyme.net/el-perfil-de-un-emprendedor.html

Sanguinetti, P., Brassiolo, P., Arreaza, A., Berniell, L., Álvarez, F., Ortega, D., & Kamiya, M. (2013). RED 2013: Emprendimientos en América Latina. Desde la subsistencia hacia la transformación productiva (Reporte de Economía y Desarrollo (RED)). Caracas: CAF. Retrieved from https://scioteca.caf.com/handle/123456789/168

Schollhammer, H. (1982), Internal corporate entrepreneurship. In C. Kent, D. Sexton & K.Vesper (eds.). Encyclopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, New Jersey, 209-223.

Universidad de Guanajuato, (2022). Universidad de Guanajuato: Situación estudiantil, matrículas. Data México. Consultado el 8 de noviembre de 2024. www.ugto.mx

Wennekers, S., van Stel, A., Carree, M. y Thurik, R. (2010). The relationship between entrepreneurship and economic development: is it U-shaped?, EIM Research Reports H200824.
Published
2025-05-11
How to Cite
Lozano Montero, E., & Godínez López, R. G. L. (2025). Socioeconomic and cultural factors that influence technological entrepreneurship at the University of Guanajuato: a descriptive study. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2416
Section
Scientific articles