Characterization of the imaginary labour of freshman students of Bachelor's degree of Communication Sciences

  • Mónica Violeta Morales Jiménez Universidad Autónoma de Guerrero
  • Aleida Tello Divicino Universidad Autónoma de Guerrero
  • Samuel Bautista Nava Universidad Autónoma de Guerrero
  • Ángel Carrillo Chora Universidad Autónoma de Guerrero

Abstract

This research categorizes the labor imagination of new students of the degree in communication sciences, as well as the reasons why they do not know the workplace and the reasons they had to choose the race. For this design nonprobabilistic descriptive research that the questionnaire used qualitative features for greater understanding of the construction labor imaginary and its relation to the ownership of the media was performed. The data collected quantitative and qualitative were analyzed using SPSS computer programs and Atlas.ti. The results describe the labor imagination of those who participated in the study are the media. As predominant activity is their desire to work in television and radio, and other functions evoked by their media consumption and not so much for vocational guidance received from the academic field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Área de Información y Estadística (2014). Anuario Estadístico 2014-2015 (1ª ed.) [CD-ROM]. Chilpancingo, Guerrero: Universidad Autónoma de Guerrero.

Berganza, M.R y Ruiz, J.A. (2005). Investigar en Comunicación. Guía Práctica de Métodos y Técnicas de Investigación Social en Comunicación. España: McGraw Hill.

Benassini, C. (2002). El imaginario social del comunicador: una propuesta de acercamiento teórico. Razón y Palabra, (25). Recuperado de: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n25/cbenassini.html

Castro, I. (2002). Los Estudiantes de Comunicación y el Imaginario Laboral. Un estudio introspectivo. Razón y palabra. (25). Recuperado de: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n25/icastro.html

Galindo, J. (2008). Comunicación, Ciencia e Historia. México: McGraw Hill.

Hernández, S.R., Fernández C.C., Baptista, L. M, (2006). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill Interamericana, p 755.

Lozano; J.C. (2007). Teoría e Investigación de la Comunicación de Masas. México: Pearson Educación.

McQuil, D. (2001). Carácter Social de la Experiencia de la Audiencia. Introducción a la Teoría de la Comunicación de Masas. México: Paidós.

Platt, R. (2005). Comunicación: de los jeroglíficos a los hipervínculos. México: Altea.

Pintos, J. (2014). Algunas precisiones sobre el concepto de imaginarios sociales. Revista Latina de Sociología, 1(4) Recuperado de: revistas.udc.es/index.php/RELASO/

Pintos, J. (2005). Comunicación, construcción de la realidad e imaginarios sociales. Utopía y Praxis Latinoamericana, 10 (29), 7-9. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/279/27910293.pdf

Universidad Autónoma de Guerrero, UACOM (2016). Plan de estudios. Recuperado de http://uacom.uagro.mx/comunicacionplan.html

West, R. y Turner, L. (2005). Teoría del medio. Teoría de la Comunicación. España: McGraw Hill.

Published
2016-08-23
How to Cite
Morales Jiménez, M. V., Tello Divicino, A., Bautista Nava, S., & Carrillo Chora, Ángel. (2016). Characterization of the imaginary labour of freshman students of Bachelor’s degree of Communication Sciences. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 69 - 92. Retrieved from https://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/236
Section
Scientific articles