Medicine Tutor Performance at a Public University
Abstract
Tutoring is a strategy that seeks to achieve the comprehensive training of students, the quality of education and the decrease in indicators such as desertion, lagging and failure. Therefore, the function of Tutor represents a teaching and institutional commitment. The objective of this study is to evaluate the performance of the tutors in the degree of Surgeon of the Academic Division of Health Sciences of Juárez Autonomous University of Tabasco through the perception of the tutees. the material and methods used consisted of a quantitative, descriptive, transversal and prospective study, with a universe of 2 008 tutees and a sample of 335 registered in the period February-August 2015; for the survey was used a questionnaire with Cronbach's alpha of 0.97. For Results were evaluated two aspects of the performance of the Tutor: the academic and the affective; the first was good and the second regular according to the perception of the tutees.
Downloads
References
ANUIES (2000). Programas Institucionales de Tutorías, una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las Instituciones de Educación Superior, México, ANUIES.
Chiavenato, I. (2000). Administración de recursos humanos. Santa Fe de Bogotá: Editorial McGraw-Hill.
Caballero, L.B. y Añorga, J. (2007). El modelo del tutor de especialidades médicas del ISMM “Dr. Luis Díaz Soto”. Revista de Educación Médica. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000200009
De la Cruz, G. Chehaybar, E. y Abreu L. (2011). Tutoría en Educación Superior: Una revisión analítica de la literatura. Revista de la Educación Superior. México. Facultad de Medicina UNAM. Recuperado en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000100009
DACS (2012). Programa de tutoría de la Licenciatura de Médico Cirujano de la División Académica de Ciencias de la Salud de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Villahermosa, Tabasco. Recuperado de http://www.archivos.ujat.mx/2012/dacs/Lic_MC/PROGRAMAS,%20MANUALES%20Y%20GUIAS/PROGRAMAS/PROGRAMA%20TUTORIAS.pdf
Díaz Solís M. del R., Marín Chagoya M. A., Salazar Peña M.T. L., Martínez Reyes M. C., Montes de Oca Chávez N. (2011). Evaluación de la tutoría académica desde la perspectiva estudiantil. Facultad de Enfermería de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Investigación de la tutoría académica en el siglo XXI. Puebla. Disponible en: http://sifcc.cs.buap.mx/SistemaIntegralTutorias/Productos/Libros/LibroT2011.pdf
Hernández, S. Rodríguez, M. Viñas, J. y Ridal, J. (2007). Papel del tutor en el internado profesionalizante. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Recuperado en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000200004
Herrera Zamorano B. Guevara Guzmán R. (2010). La tutoría en la Facultad de Medicina. Conferencia del Encuentro Universitario tutorías. UNAM. México. Disponible en: http://www.tutoria.unam.mx/EUT2010/memoriaEUT/htmls/memoria/HTMLS/Eje4/HerreraZamoranoBeatriz.pdf
Lobato, C. e Ilvento, M. (2013). La orientación y tutoría universitaria: una aproximación actual. Revista de Docencia Universitaria. Argentina: Universidad Nacional de Tucumán. Recuperado en: http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/646
Martínez C, Pérez J, Martínez M. (2014). Una revisión de la tutoría: la percepción de estudiantes y de tutores de estudio de grado. Vol. 12 (1), 269-305 p. Disponible en: http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/544
Marín L. y Sansores Valencia S. (2014). Evaluación de la tutoría en la División de Ciencias Políticas y Humanidades de la Universidad de Quintana Roo. Evaluación Debate.
Narro Robles, José, y Arredondo Galván, Martiniano. (2013). La tutoría: un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles educativos, 35(141), 132-151. Recuperado en 03 de abril de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982013000300009&lng=es&tlng=es
Orduño Solís E., y Velazco Borques F. (2009). Evaluación de la efectividad del programa de tutorías en una Institución de Educación Superior en México 0705. Conferencia llevada a cabo en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Veracruz, México. Disponible en: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_13/ponencias/0705-F.pdf
Real Academia Española (2016). Recuperado de http://dle.rae.es/?id=CqRHucK.
UJAT (2003). Programa institucional de tutorías de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Villahermosa, Tabasco. Recuperado de http://www.ujat.mx/Contenido/InteriorAdentro/270/2819
UJAT (2003). Evaluación del Programa Institucional de Tutorías. Anexo 4. Instrumento de Evaluación de los tutorados. Desempeño del tutor. Disponible en: http://www.archivos.ujat.mx/2011/dese/pit/3_instrumentos_evaluacion_tutoria.pdf
UNAM (2012). Programa Institucional de Tutoría. Facultad de Medicina. Cuestionario de Evaluación para los alumnos. Disponible en: http://www.facmed.unam.mx/sg/tutorias/docs/e_09.pdf
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work