Obstacles for labor positioning of the population in educational backwardness. A study in the food industry

  • Teresita del niño Jesús Carrillo Montoya Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Santos López Leyva Universidad Autónoma de Baja California

Abstract

This paper presents the results of a study on the obstacles faced by workers in educational backwardness condition for achieving their work positioning companies in the food industry of Sinaloa, Mexico.  Considering that the educational gap prefigures a poor employment prospects and limited productive capacities a combined and transversal study was conducted during the first quarter of 2014. The results confirm the effects of this variable in the incorporation and positioning in the labor market. Also it shows a differential impact by gender: men in educational gap condition have a successful professional career than women in the same condition. That is, men are more likely to position the workforce, better positions, higher salaries and work recognition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, L. (2004). Analfabetismo tecnológico: efecto de las tecnologías de la información, Revista Actualidad contable FACES, enero-junio, año/vol. 7, núm. 008, pp.37-49. En:

http://www.redalyc.org/pdf/257/25700804. (Consulado 30 de enero 2013).

Belanger, P. y Federigui, P. (2004). Análisis transnacional de las políticas de la educación y de la formación de adultos. La difícil liberación de las fuerzas creativas, Buenos Aires: Miño y Davia editores Srl.

Borderias, C.; Carrasco, C, y Alemany, C. (1994). Las mujeres y el trabajo, Rupturas conceptuales, Barcelona: Economía Crítica.

Carnoy, M. (2006). “Educación y mercado de trabajo”, en M. Carnoy (coord.) Economía de la educación (pp. 61-122). Barcelona: Editorial UOC.

Enríquez, A. y Rentería, E. (2006). Estrategias de aprendizaje para la empleabilidad y posicionamiento exitoso en el mundo del trabajo de profesionales recién graduados, Instituto de Psicología de la Universidad del Valle, Santiago de Cali, Colombia. En:

http://objetos.univalle.edu.co/files/Estrategias_aprendizaje_para_empleabilidad_y_posicionamiento_exitoso_en_mundo_de_trabajo.pdf. (Consultado 20 de septiembre 2014).

Enríquez, A. y Rentería, E. (2007). “Estrategias de aprendizaje para la empleabilidad en el mercado de trabajo de profesionales recién egresados”, Universitaspsychologica, enero-abril, año/vol. 6, núm. 0, Pontificia Universidad Jeveriana, Bogotá, Colombia, pp. 89-103.

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, segundo trimestre 2015. En:

http://www.inegi.org.mx/Sistemas/Olap/Proyectos/bd/encuestas/hogares/enoe/2010_PE_ED15/po.asp?s=est&proy=enoe_pe_ed15_po&p=enoe_pe_ed15. (Consultado 02 de septiembre 2015).

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI). Encuesta Mensual de Opinión Empresarial del Sector Manufacturero Documento de resultados. Mayo 2015. En:

http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/productos//prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/encuestas/establecimientos/EMOE/EMOE.pdf. (Consultado 02 de septiembre de 2015).

Gelpi, E. (1990). Educación permanente. Problemas laborales y perspectivas educativas, Madrid: Popular O.E.I. Quinto centenario.

Janiszewska, K. y Insch, A. (2012). “The strategic importance of brand positioning in the place brand concept: elements, structure and application capabilities”, Journal of International Studies, Vol. 5, No 1, pp. 9-19.

Morales, G. R. (2006). “Mujer y educación en México”, Acta de I jornada de cooperación educativa en Iberoamérica sobre género y educación, en Antigua. Guatemala: Organización de Estados Iberoamericanos. En: http://www.oei.es/genero/documentos/mex/Mexico.pdf. (Consultado 14 octubre de 2011).

Moreno Becerra, J. L. (1998). Economía de la educación, Madrid: Editorial Pirámide S.A.

Neuman, Sh. y Weiss, A. (1995). “On the effects of schooling vintage on experience earnings profiles: Theory and evidence”, European Economic Review, no. 39, pp. 943-955.

Pescador, J. A. (1994). “Teoría del Capital Humano. Exposición y crítica”, en C. A. Torres y G. González Rivera (coord.), Sociología de la Educación. Corrientes contemporáneas, Buenos Aires: Mirio y Dávila.

Rangel de Paiva, A. (1995). “América Latina. Globalización, género y trabajo”, en R. Todaro y R. Rodríguez (editoras), El trabajo de las mujeres en el tiempo global, Santiago de Chile: ISIS internacional.

Rivero, J. (1993). Educación de Adultos en América Latina, Desafíos de la equidad y la modernización, Madrid: Popular S.A.

Rivero, J. (1999). “Educación y pobreza. Políticas, estrategias y desafíos”, en Proyecto principal de educación en América Latina y el Caribe, Publicaciones OREALC, Boletín 48 abril, Chile. En:

http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001161/116194s.pdf. (Consultado 30 de junio de 2014).

Tabarner, G. J. (2008). Sociología y educación. El sistema educativo en sociedades modernas. Funciones, cambios y conflictos, 4ª ed., Madrid: Editorial Tecnos Grupo Anaya, S.A.

Vatin, F. (2004). Trabajo, ciencia y sociedad. Ensayos de sociología y epistemología del trabajo. 1ª edición, ISBN: 987-00-0419-9, Buenos Aires: Luman.

Published
2016-06-19
How to Cite
Carrillo Montoya, T. del niño J., & López Leyva, S. (2016). Obstacles for labor positioning of the population in educational backwardness. A study in the food industry. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(12), 446 - 465. Retrieved from https://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/229
Section
Education And Educational Technology