Public Health Challenges in Mexico and the Educational Role of Community Nursing

  • Montserrat Mariscal-Delgadillo Universidad de Guadalajara
  • María Guadalupe Loza-Rojas Universidad de Guadalajara

Abstract

This essay analyzes the relevance and necessity of the Bachelor's of Science in Family and Community Nursing (LECO) in Mexico, implemented in 2020 by the Universidad de la Salud, as a response to the demands of the national healthcare system, characterized by structural inequalities and a shortage of specialized personnel. Through a theoretical and literature review of the evolution of community nursing, both globally and nationally, the essay highlights the key role of this discipline in promoting collective well-being. Critical gaps in healthcare coverage are identified, and the essay evaluates how LECO contributes to closing these gaps by strengthening preventivemeasures and healthcare provision in vulnerable populations. It concludes that the training of Family and Community Nursing graduates not only addresses the needs of the healthcare system but also contributes to greater health equity, aligning with public health policies and international commitments to achieve universal health coverage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemán, M., Salcedo, R., y Ortega, D. (2011). La formación de enfermeras en la Escuela de Salud Pública de México, 1922-2009: Evolución histórica y desarrollo académico de la enfermería en salud pública en México. UMAM, 33(133),174-196. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v33n133/v33n133a11.pdf

Aristizábal, G., Blanco, D., Sánchez, A., y Ostiguín, R. (2011). El modelo de promoción de la salud de Nola Pender: Una reflexión en torno a su comprensión. Enfermería Universitaria ENEO-UNAM, 8(4), 16-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=358741840003

Artaza, O., Santacruz, J., Girard, J., Alvarez, D., Barría, S., Tetelboin, C., y Tomasina, F. (2020). Formación de recursos humanos para la salud universal: Acciones estratégicas desde las instituciones académicas. Rev Panam de Salud Pública, 44(83), 1-5.https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.83

Baum, F., & Fisher, M. (2014). Why behavioural health promotion endures despite its failure to reduce health inequities. Sociology of Health and Illness, 36(2), 213–225. https://doi.org/10.1111/1467-9566.12112

Bernabeu, J., & Gacón, E. (1999). Historia de la enfermería de la salud pública en España (1860-1977). Universidad de Alicante. https://core.ac.uk/download/pdf/16367143.pdf

Braveman, P., & Gruskin, S. (2003). Defining equity in health. Journal of epidemiology and community health, 57(4), 254–258. https://doi.org/10.1136/jech.57.4.254

Cárdenas, E. (1976). Historia de la medicina en la Ciudad de México (2ª ed., pp. 49-112). Méndez Editores.

Carrasco, P. (1981). La sociedad mexicana antes de la conquista. En Historia general de México (1ra ed., pp. 165-288). El Colegio de México. https://www.google.com.mx/books/edition/Estudios_sobre_la_historia_general_de_Me/J1Ni9Mlud74C?hl=es

Cohen, I. (1984). Florence Nightingale. Scientific American, 250(3), 128-137. https://doi.org/10.1038/scientificamerican0384-128

Departamento de Salubridad Pública. (1929). Informe de los trabajos ejecutados en el primer trimestre de 1929, en la Escuela de Salubridad. Boletín del Departamento de Salubridad Pública, 106–114. https://scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=5504706&pid=S0185-2698201100030001100003&lng=es

Departamento de Salubridad Pública. (1936). Escuela de Salubridad: cursos desarrollados. En Memoria de las labores realizadas durante el periodo comprendido entre el 1º de septiembre de 1934 y el 15 de julio de 1935 por el Departamento de Salubridad Pública. DGTI. https://dgti.salud.gob.mx/cdi/doctos/Biblioteca_Historica.xlsx

Doubova, S., García, S., Pérez, R., Sarabia, O., Pacheco, P., Leslie, H., Santamaría, C., Torres, L. , & Infante, C. (2018). Barriers and opportunities to improve the foundations for high-quality healthcare in the Mexican health system. Health Policy and Planning, 33(10), 1073–1082. https://doi.org/10.1093/heapol/czy098

Fajardo Ortiz, G., Carrillo, A. M., & Neri Vela, R. (2002). Perspectiva histórica de la atención a la salud en México: 1902-2002. (1ra ed., pp. 150-159). OPS-UNAM, Sociedad Mexicana de Historia y Filosofía de la Medicina.

Frenk, J. (2014). El concepto de accesibilidad. Salud Pública de México, 27(5), 430–453. https://saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/422/411

Frenk, J., Gómez, O., & Knaul, F. (2009). The democratization of health in Mexico: Financial innovations for universal coverage. Bulletin of the World Health Organization, 87(7), 542–548. https://doi.org/10.2471/BLT.08.053199

Gómez, J., & Domingo, M. (1999). Historia de la enfermería de salud pública en España. Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/5162/1/CC_05_04.pdf

Gómez, O., & Frenk, J. (2020). La atención a la salud en Mesoamérica antes y después de 1519. Salud Pública de México, 62(1), 114-117. https://doi.org/10.21149/10996

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2023). Estadísticas de Defunciones Registradas. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/EDR/EDR2022.pdf

Instituto Nacional de Salud Publica. (2022). Cien años de la Escuela de Salud Pública de México, 1922-2022: Un siglo de innovación educativa para responder a los desafíos sanitarios del país. Instituto Nacional de Salud Pública. https://www.insp.mx/resources/images/stories/2022/docs/Cien_anos_de_la_Escuela_de_Salud_Publica_de_Mexico.pdf

International Council of Nursing. (2018). Nurse Practitioner/Advanced Practice Nursing Network. https://international.aanp.org/Practice/APNRoles

Kerouac, S., Pepin, J., & Ducharme, F. (2007). El pensamiento enfermero: Teoría del cuidado desde una perspectiva psicosocial (pp. 4-18). Masson SA.

Leininger, M. (1999). What is transcultural nursing and culturally competent care? Journal of Transcultural Nursing, 10(1), 9. Sage Publications, Inc

Leininger, M. (2002). Culture care theory: A major contribution to advance transcultural nursing knowledge and practices. Journal of Transcultural Nursing, 13(3), 189–192. https://doi.org/10.1177/10459602013003005

López, A., Carracedo, M., & Alcaraz, A. (2022). Evolución de la enfermería comunitaria a lo largo de la historia. Revista Electrónica de PortalesMedicos.com, 17(7), 280. https://www.revista-portalesmedicos.com/revista-medica/evolucion-de-la-enfermeria-comunitaria-a-lo-largo-de-la-historia/

Marmot, M. (2005). Social determinants of health inequalities. The Lancet, 365(9464), 1099–1104. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(05)71146-6

McMurray, A. (2011). Health as a socio-ecological concept. In Community health and wellness: Primary health care in practice (4th ed., pp. 7-24). Elsevier. https://books.google.com.mx/books?id=af3urm2J8zcC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Nigenda, G., Wirtz, V., González, L., & Reich, M. (2015). Evaluating the implementation of Mexico's health reform: The case of Seguro Popular. Health Systems & Reform, 1(3), 217–228. https://doi.org/10.1080/23288604.2015.1031336

Nightingale, F. (2002). Notas sobre enfermería: Qué es y qué no es. Elsevier. (Obra original publicada en 1859). https://books.google.es/books?id=nSqzXx6jNEEC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

Nkowane, A., Khayesi, J., Suchaxaya, P., Phiri, M., Malvárez, S., & Ajuebor, O. (2016). Enhancing the role of community health nursing for universal health coverage: A survey of the practice of community health nursing in 13 countries. Annals of Nursing and Practice, 3(1), 1042. https://www.jscimedcentral.com/public/assets/articles/nursing-3-1042.pdf

OMS. (1978). ALMA ATA. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/39244/9243541358.pdf;jsessionid=57EB577067300D7F12C3140AAA0D710F?sequence=1

Organización de las Naciones Unidas. (2022). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2022. ONU. https://unstats.un.org/sdgs/report/2022/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2022_Spanish.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2016). La OPS/OMS insta a transformar la educación en enfermería en las Américas. https://www3.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=12003:pahowho-urges-transformation-of-nursing-education-in-the-americas&Itemid=0&lang=es#gsc.tab=0

Organización Panamericana de la Salud. (1997). Nuevos retos en el campo de la educación avanzada del personal de enfermería en América Latina. Revista Panamericana de Salud Pública, 2(1), 51-56. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/9053/v2n1a9.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Palmer, I. (1983). Florence Nightingale and the first organized delivery of nursing services. Nursing Research, 31(3), 188-194. https://ezborrow.reshare.indexdata.com/Record/02e711a7-eb33-4dc1-af2a-b13046f8f9f4

Pan American Health Organization. (2021). Agenda for the Americas on Health, Environment, and Climate Change 2021–2030 (Informe No. PAHO/CDE/CE/21-0004). PAHO.

Pender, N., Maurdaugh, C. & Parsons, M. (2015). Health promotion in nursing practice. In Nursing standard (Royal College of Nursing (Great Britain) : 1987) (7 ed,). PEARSON. https://doi.org/10.7748/ns.5.23.37.s49

Pender, N., Murdaugh, C., & Parsons, M. (2015). Health promotion in nursing practice (7ª ed., pp.6-23). PEARSON. https://www.gmu.ac.ir/Dorsapax/userfiles/file/NolaJPenderCarolynLMurdaugh.pdf

Pender, N., Murdaugh, C., & Parsons, M. A. (2015). Health promotion in nursing practice (7ª ed.). PEARSON.

Phillips A. (2019). Effective approaches to health promotion in nursing practice. Nursing standard, 34(4), 43–50. https://doi.org/10.7748/ns.2019.e11312

Rodríguez, R. (2017). Los orígenes de la enfermería comunitaria en Latinoamérica. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 49(3), 490-497. https://doi.org/10.18273/revsal.v49n3-2017007

Rosen, C. (1958). A history of public health. The Johns Hopkins University Press. https://books.google.com.mx/books?id=DTwfUJ8iECMC

Secretaría de Salubridad y Asistencia (SSA). (1959). Anuario de las actividades docentes que desarrollara la Escuela de Salud Pública durante los años académicos de 1959 y 1960. México: Talleres Gráficos de la Nación. https://saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/4350/4231

SIARHE. (2024). REGISTRO NACIONAL DEL PERSONAL MÉXICO. Gobierno de México, 24. www.salud.gob.mx/unidades/cie/siarhe

Thallon, G. (1979). The advance of American nursing. The Australian Nurses' Journal, 8(11), 31–33. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/383063/

Torres, F., Torres, M., Ávila, S., Pérez, J., Pichardo, C., Cuevas, N., Reyes, L., Salas, M., & Barrera, B. (2014). La salud pública en el México prehispánico: Una visión desde la salud pública actual. Vertientes. Revista Especializada en Ciencias de la Salud, 17(1), 48-60. https://www.revistas.unam.mx/index.php/vertientes/article/view/51702

Universidad de la Salud. (2020). DECRETO POR EL QUE SE CREA EL ÓRGANO DESCONCENTRADO DENOMINADO UNIVERSIDAD DE LA SALUD. DOCTORA. Gobierno de La Ciudad de México, 1–9. https://unisa.cdmx.gob.mx/storage/app/media/decreto-de-creacion.pdf

Venegas, C. (1968). La asistencia hospitalaria para indios en la Nueva España. Anales Del Instituto Nacional De Antropología E Historia, 6(19), 227–240. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/anales/article/view/7323

World Health Organization. (2022). Human resources for health: Global strategy on human resources for health: Workforce 2030. Report by the Director-General (Informe No. A75/15). WHO. https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA75/A75_15-en.pdf
Published
2025-02-22
How to Cite
Mariscal-Delgadillo, M., & Loza-Rojas, M. G. (2025). Public Health Challenges in Mexico and the Educational Role of Community Nursing. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2311