Challenges for inclusion in the university: student perceptions in Sinaloa

  • Juan José Ramírez Gámez Universidad Pedagógica del Estado de Sinaloa
  • Luis Miguel Díaz Rodríguez Universidad Pedagógica del Estado de Sinaloa

Abstract

Inclusive education is essential for ensuring equitable access to teaching and active participation for all students. This study examines the perceptions of undergraduate students in Education and Pedagogy regarding Barriers to Learning and Participation (BLP) in higher education. Using a quantitative approach and descriptive analysis, the Index for Inclusion was administered to a sample of 251 students. Results reveal challenges in physical accessibility, institutional cohesion, and curricular adaptations, alongside opportunities to improve school climate management and collaboration with families. These findings underscore critical areas for implementing inclusive practices and highlight the need for a contextualized approach considering the specific characteristics of the university environment in Sinaloa. The study offers a comprehensive diagnosis that not only identifies existing barriers but also provides practical recommendations for fostering a more inclusive educational culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M., & Miles, S. (2008). Making Education for All inclusive: where next? 41(2), 15-28. https://doi.org/10.1007/s11125-008-9055-0

Alghazo, E., & Gaad, E. (2004).General Education Teachers in the United Arab Emirates and Their Acceptance of the Inclusion of Students with Disabilities, 31(2), 95-102. https://doi.org/10.1111/j.0952-3383.2004.00335.x

Antayhua, S. (2024). Camino hacia la inclusión educativa: beneficio para todos. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32). https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.741

Arocena, R., & Sutz, J. (2005).Latin American Universities: From an Original Revolution to an Uncertain Transition, 50(3), 231-249. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6367-8

Arvizu, M. (2024). Análisis documental en instituciones de educación superior para un rediseño curricular. Latam Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(3). https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2162

Blanco, R. (2018). La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 4(3). https://doi.org/10.15366/reice2006.4.3.001

Booth, T., & Ainscow, M. (2000). Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE).

Campuzano, J., & Cuéllar, M. (2021). Formación docente y retos de la inclusión educativa: Un análisis en el contexto universitario. Educación y Sociedad, 39(4), 67-83.

Casale, G. (2024). Coaliciones efectivas en el rediseño de la formación docente. Nuevas Direcciones para los Colegios Comunitarios. https://doi.org/10.1002/cc.20615

Choque, M., & Jáuregui, R. (2022). Análisis del diseño curricular como factor de deserción académica. Yachay Revista Científico Cultural, 11(1). https://doi.org/10.36881/yachay.v11i1.139

Collins, T., Parker, L., & Moore, J. (2018). ‘Bringing everyone on the same journey’: revisiting inclusion in higher education https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1450852

Cueva, M., Velarde Bermeo, C. E., Loaiza Dávila, L. E., & Giceya de la Caridad, M. C. (2024). Curricular adaptations for the inclusion of students with disabilities in the Physical Activity and Sports Pedagogy career. ConcienciaDigital, 7(2), 156-177. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v7i2.3012

Echeita, G. (2020). Inclusión educativa como proceso de transformación. Revista Iberoamericana de Educación, 82(1), 45-58.

Gaona, A. (2023). Bienestar Psicológico de Estudiantes Universitarios con Discapacidad de la Universidad de Pamplona y Simón Bolívar de la Ciudad de Cúcuta. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8141

González-Gil et al. (2019). Educación inclusiva: Barreras y facilitadores para su desarrollo. Un estudio desde la percepción del profesorado. Profesorado Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1). https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153

Guillén, J. (2024). Inclusión educativa: Descripción de barreras por diversidad lingüística y cultural. Ride Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1898

Hadjikakou, M., & Hartas, D. (2007). Higher education provision for students with disabilities in Cyprus https://doi.org/10.1007/s10734-007-9070-8

Johnson, M. A. (2017). Contemporary higher education reform in Ecuador: Implications for faculty recruitment, hiring, and retention. Education Policy
Analysis Archives, 25, 68. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2794

Luna, J., Gómez, M., & Ruiz, P. (2021). Accesibilidad al entorno en instalaciones de acondicionamiento para personas con discapacidad física: Una revisión integradora. Revista Ciencias de la Salud.

Hederich Martínez, C., Martínez Bernal, J., & Rincón Camacho, L. (2014). Hacia una educación basada en la evidencia. Revista Colombiana de Educación, (66), 19-54.

Mínguez, R., Vélez-Calvo, X., Sanz‐Cervera, P., Cerezuela, G., & Andrés, M. (2021). Educación inclusiva en Ecuador: Perspectiva de directores, familias y evaluadores. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, 14(1), 1-21. https://doi.org/10.11144/javeriana.m14.eiep

Moreira, A. M., Techera, A. T., Reis, M. L., & Schurmann, S. (2021). "Chapter 1 The University and the Tensions of Inclusion as Part of the Ethos of Social Responsibility". In Socially Responsible Higher Education. Leiden, The Netherlands: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004459076_002

Ortiz, L., Sánchez, R., & García, F. (2020). Sobrepeso e inactividad física en universitarios de la ciudad de Barranquilla: Un estudio descriptivo transversal. Ciencia y Salud. https://doi.org/10.22206/cysa.2020.v4i3.pp23-31

Proaño, N., Arroyo, C., & Burgos, J. (2023). La inclusión educativa en Ecuador: Una mirada desde las políticas educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 6607-6623.https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6656

Quispe, A., Rivera, E., & Torres, J. (2023). Identificación de barreras para la inclusión: Un enfoque desde las percepciones estudiantiles. Revista de Investigación Educativa, 9(2), 89-102.

Tovar, M. C., & Sarmiento, P. (2011). El diseño curricular, una responsabilidad compartida. Colombia Médica, 42(4), 508-517. https://doi.org/10.25100/cm.v42i4.952

Unceta, A., Guerra, I., & Barandiaran, X. (2021). Integrating Social Innovation into the Curriculum of Higher Education Institutions in Latin America: Insights from the Students4Change Project. Sustainability, 13(10), 5378. https://doi.org/10.3390/su13105378

UNESCO. (1994). Declaración de Salamanca y marco de acción sobre necesidades educativas especiales. Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad, Salamanca, España.
Published
2025-02-21
How to Cite
Ramírez Gámez, J. J., & Díaz Rodríguez, L. M. (2025). Challenges for inclusion in the university: student perceptions in Sinaloa. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2307
Section
Scientific articles