Quality indicators of Higher Education Institutions (HEI) in Mexico: leaderships, trends and opportunity areas

  • Angélica María Hernández-Ramírez Universidad Veracruzana

Abstract

It is necessary to evaluate the quality of education to guarantee its adequate functioning in society. It was analyzed whether governance type and government funding influence the quality indicators of the top twenty best universities in Mexico. Indicators included: academic excellence, international perspective, disciplinary research, and transference. Results revealed that autonomous public universities with state financial assistance exhibited high academic excellence and transparency. The Universidad Nacional Autónoma de Mexico stood out in international perspective, disciplinary research, and industry contribution. This study highlights that decision-making processes related to institutional commitments mediate the universities’ quality indicators. Decentralizing disciplinary research may help universities achieve a better position in the world ranking of education quality. Every nation has the duty to provide quality education and take responsibility for leaving no one behind.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agenda [Agenda]. (2030). Agenda para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

Albornoz, M. y Osorio, L. (2017). Uso público de la información: el caso de los rankings de universidades. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 34(12), 11-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6060820

Buendía Espinosa, A., y Salas Durazo, I. A. (2020). Mirar la transparencia desde el discurso. Un acercamiento a las universidades públicas mexicanas. Gestión y política pública, 29(1), 3-35. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-10792020000100003&script=sci_arttext

Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2015). Ley General de Transparencia y Acceso a la Información Pública. Diario Oficial de la Federación 4 de mayo 2015. https://www.gob.mx/indesol/documentos/ley-federal-de-transparencia-y-acceso-a-la-informacion-publica-marco-normativo

Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2016). Ley General del Sistema Nacional Anticorrupción. Diario Oficial de la Federación 18 de julio de enero 2016 https://www.gob.mx/sfp/acciones-y-programas/sistema-nacional-anticorrupcion-64289?idiom=es

Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2017). Ley General de Protección de Datos Personales en posición de Sujetos Obligados. Diario Oficial de la Federación 26 de enero 2017 https://www.gob.mx/indesol/documentos/ley-general-de-proteccion-de-datos-personales-en-posesion-de-sujetos-obligados

Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2021). Decreto por el que se expide la Ley General de Educación Superior y se abroga la Ley para la Coordinación de la Educación Superior. Diario Oficial de la Federación 20 abril 2021. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5616253&fecha=20/04/2021#gsc.tab=0

Diario Oficial de la Federación [DOF]. Acuerdo número 40/12/22 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa para el Desarrollo Profesional Docente para el ejercicio fiscal 2023. Diario Oficial de la Federación 29 enero 2022. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5676150&fecha=29/12/2022#gsc.tab=0

Guzmán, C. A., de Escobar Fernández, A. M. y Pérez, E. G. S. (2024). Análisis de la calidad y el desarrollo de instituciones de educación superior en México. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, XI (2), 1-19. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/4007

Hernández-Ramírez, A. M. (2024). Responsabilidad social en el marco de la sustentabilidad en las Instituciones de Educación Superior UVserva, 17, 198-213. https://uvserva.uv.mx/index.php/Uvserva/article/view/2994

Morin, E. (2003). Introducción al pensamiento complejo, Barcelona, Gedisa.

Morin, E. (2006). El método 6. Ética, Madrid, Ediciones Cátedra.

Naciones Unidas [NU]. (2023). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Estados Miembros de las Nacionales Unidas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/

Pagaza-González, A. M. G. y Sáenz-López, K. A. C. (2018). Presupuesto en base a resultados y su impacto en la planeación estratégica en la UANL. VinculaTégica EFAN, 471-481.

Paz, A. A. H., Cancino, V. C., González, G. T. y Cordero, O. L. (2023). Evaluación y acreditación para el aseguramiento de la calidad de la educación superior en México. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 28(102), 693-712. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890875

Ranking de Universidades Mextudia [RUM]. (2023). Ranking de Universidades Mextudia. https://mextudia.com/rankings/100-universidades-de-mexico-readers-digest/

Russell, J. M., Ainsworth, S. y Narváez-Berthelemont, N. (2006). Colaboración científica de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y su política institucional. Revista Española de Documentación Científica, 29(1), 5673. https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/287

Ranking Web de Universidades [RWU]. (2023). Ranking Web de Universidades. https://www.webometrics.info/es/Latin_America_es/M%C3%A9xico

Salazar, D. y Cao, A. M. (2022). La “Diplomacia del Conocimiento”: Respuesta a los desafíos de la internacionalización de las IES. Revista Educación
Superior y Sociedad (ESS), 34(1), 854-876. https://iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/v34i1-32

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2023). Universidades Interculturales. Secretaría de Educación Pública, México. https://educacionsuperior.sep.gob.mx/interculturales.html

Times Higher Education [THE]. (2023). Times Higher Education. Global Higher Education ranking. https://www.timeshighereducation.com/

Universidad Veracruzana [UV]. (2023). Universidad Veracruzana Intercultural. https://www.uv.mx/uvi/

Villaseñor-Becerra, J. I., Moreno-Arellano, C. I. y Flores-Orozco, J. E. (2015). Perspectivas actuales sobre los rankings mundiales de universidades. Revista de la Educación Superior, XLIV (3), 41-67. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185276015000990

World Univeristy Rankings [WUR]. (2023). World University Rankings. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2023/world-ranking#!/length/25/locations/MEX/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/scores

Zar, J.H. (1998). Biostatistical Analysis. 4th ed. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
Published
2025-02-11
How to Cite
Hernández-Ramírez, A. M. (2025). Quality indicators of Higher Education Institutions (HEI) in Mexico: leaderships, trends and opportunity areas. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2290
Section
Scientific articles