Quality indicators of Higher Education Institutions (HEI) in Mexico: leaderships, trends and opportunity areas
Abstract
It is necessary to evaluate the quality of education to guarantee its adequate functioning in society. It was analyzed whether governance type and government funding influence the quality indicators of the top twenty best universities in Mexico. Indicators included: academic excellence, international perspective, disciplinary research, and transference. Results revealed that autonomous public universities with state financial assistance exhibited high academic excellence and transparency. The Universidad Nacional Autónoma de Mexico stood out in international perspective, disciplinary research, and industry contribution. This study highlights that decision-making processes related to institutional commitments mediate the universities’ quality indicators. Decentralizing disciplinary research may help universities achieve a better position in the world ranking of education quality. Every nation has the duty to provide quality education and take responsibility for leaving no one behind.
Downloads
References
Albornoz, M. y Osorio, L. (2017). Uso público de la información: el caso de los rankings de universidades. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 34(12), 11-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6060820
Buendía Espinosa, A., y Salas Durazo, I. A. (2020). Mirar la transparencia desde el discurso. Un acercamiento a las universidades públicas mexicanas. Gestión y política pública, 29(1), 3-35. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-10792020000100003&script=sci_arttext
Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2015). Ley General de Transparencia y Acceso a la Información Pública. Diario Oficial de la Federación 4 de mayo 2015. https://www.gob.mx/indesol/documentos/ley-federal-de-transparencia-y-acceso-a-la-informacion-publica-marco-normativo
Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2016). Ley General del Sistema Nacional Anticorrupción. Diario Oficial de la Federación 18 de julio de enero 2016 https://www.gob.mx/sfp/acciones-y-programas/sistema-nacional-anticorrupcion-64289?idiom=es
Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2017). Ley General de Protección de Datos Personales en posición de Sujetos Obligados. Diario Oficial de la Federación 26 de enero 2017 https://www.gob.mx/indesol/documentos/ley-general-de-proteccion-de-datos-personales-en-posesion-de-sujetos-obligados
Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2021). Decreto por el que se expide la Ley General de Educación Superior y se abroga la Ley para la Coordinación de la Educación Superior. Diario Oficial de la Federación 20 abril 2021. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5616253&fecha=20/04/2021#gsc.tab=0
Diario Oficial de la Federación [DOF]. Acuerdo número 40/12/22 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa para el Desarrollo Profesional Docente para el ejercicio fiscal 2023. Diario Oficial de la Federación 29 enero 2022. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5676150&fecha=29/12/2022#gsc.tab=0
Guzmán, C. A., de Escobar Fernández, A. M. y Pérez, E. G. S. (2024). Análisis de la calidad y el desarrollo de instituciones de educación superior en México. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, XI (2), 1-19. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/4007
Hernández-Ramírez, A. M. (2024). Responsabilidad social en el marco de la sustentabilidad en las Instituciones de Educación Superior UVserva, 17, 198-213. https://uvserva.uv.mx/index.php/Uvserva/article/view/2994
Morin, E. (2003). Introducción al pensamiento complejo, Barcelona, Gedisa.
Morin, E. (2006). El método 6. Ética, Madrid, Ediciones Cátedra.
Naciones Unidas [NU]. (2023). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Estados Miembros de las Nacionales Unidas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/
Pagaza-González, A. M. G. y Sáenz-López, K. A. C. (2018). Presupuesto en base a resultados y su impacto en la planeación estratégica en la UANL. VinculaTégica EFAN, 471-481.
Paz, A. A. H., Cancino, V. C., González, G. T. y Cordero, O. L. (2023). Evaluación y acreditación para el aseguramiento de la calidad de la educación superior en México. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 28(102), 693-712. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890875
Ranking de Universidades Mextudia [RUM]. (2023). Ranking de Universidades Mextudia. https://mextudia.com/rankings/100-universidades-de-mexico-readers-digest/
Russell, J. M., Ainsworth, S. y Narváez-Berthelemont, N. (2006). Colaboración científica de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y su política institucional. Revista Española de Documentación Científica, 29(1), 5673. https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/287
Ranking Web de Universidades [RWU]. (2023). Ranking Web de Universidades. https://www.webometrics.info/es/Latin_America_es/M%C3%A9xico
Salazar, D. y Cao, A. M. (2022). La “Diplomacia del Conocimiento”: Respuesta a los desafíos de la internacionalización de las IES. Revista Educación
Superior y Sociedad (ESS), 34(1), 854-876. https://iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/v34i1-32
Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2023). Universidades Interculturales. Secretaría de Educación Pública, México. https://educacionsuperior.sep.gob.mx/interculturales.html
Times Higher Education [THE]. (2023). Times Higher Education. Global Higher Education ranking. https://www.timeshighereducation.com/
Universidad Veracruzana [UV]. (2023). Universidad Veracruzana Intercultural. https://www.uv.mx/uvi/
Villaseñor-Becerra, J. I., Moreno-Arellano, C. I. y Flores-Orozco, J. E. (2015). Perspectivas actuales sobre los rankings mundiales de universidades. Revista de la Educación Superior, XLIV (3), 41-67. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185276015000990
World Univeristy Rankings [WUR]. (2023). World University Rankings. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2023/world-ranking#!/length/25/locations/MEX/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/scores
Zar, J.H. (1998). Biostatistical Analysis. 4th ed. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work