Socio-educational study of the transformation of the Recruitment and Selection process: From Traditional Methods to the 5.0 Approach
Abstract
Companies seek to excel in attracting human talent that fits their organizational needs. The recruitment and selection process ensures that candidates have the right profile, aligning values and competencies required for each position. In recent years, the traditional recruitment model has evolved from recruitment 2.0 to 5.0. These changes include approaches such as selection by objectives and competencies. Additionally, the recruitment process is continuously updated to comply with current legal frameworks. This article analyzes various authors' perspectives on the evolution of recruitment and selection, highlighting the shift towards technological approaches and artificial intelligence. The company, as a living organism, evolves alongside technological advances, marketing, and social networks. Phenomena such as the pandemic have accelerated transformations, driving the adoption of artificial intelligence over traditional methods.
Downloads
References
Barquero Morales, W. G. (2022). Análisis de prisma como metodología para revisión sistemática: una aproximación general. Saúde Em Redes, 8(sup1), 339–360. https://doi.org/10.18310/2446-4813.2022v8nsup1p339-360
Barros-Pozo, D. S., & Medina-Chicaiza, R. P. (2021). Gamificación: Reflexiones teóricas desde el enfoque empresarial / Gamification: Theoretical Reflections from a Business Approach. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 6(27), 197–210. https://doi.org/10.46652/rgn.v6i27.766
Biumar, R., & Daniela Bolaños-Cerón, Á. (2020). Educación virtual en casa Eficacia y eficiencia en los procesos de reclutamiento y selección de personal 1. 4(1), 64–77.
Carro Suárez, J., & Sarmiento Paredes, S. (2022). El factor humano y su rol en la transición a Industria 5.0: Una revisión sistemática y perspectivas futuras. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 10(24). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2022.24.81727
Canossa-Montes de Oca, H., & Peraza-Villarreal, N., (2023). Gestión del talento humano en la era de la inteligencia artificial: retos y oportunidades en el entorno laboral. 593 Digital Publisher CEIT, 9(1), 302 - 319, https://doi.org/10.33386/593dp.2024.1.2170
Chiavenato, I. (2007). Administración de Recursos Humanos. El capital humano de las organizaciones (8th ed.). Editorial McGraw Hill.
Chuco Aguilar, V. J. (2022). El assessment center y su utilidad efectiva en la selección de personal. Newman Business Review, 8(1), 64–82. https://doi.org/10.22451/3006.nbr2022.vol8.1.10072
Coronel Aquiles, J. (2022). Percepción de los estudiantes universitarios sobre el uso de la Inteligencia Artificial en los procesos de reclutamiento y selección de personal. Revista de Análisis y Difusión de Perspectivas Educativas y Empresariales, 2(3), 35–44. https://doi.org/10.56216/radee012022jun.a03
Fernández, P., & Soto, M. (2023). Reclutamiento 5.0: Habilidades humanas y tecnología en el proceso de selección. Revista de Innovación Educativa.
Flores Valverde Teresa de Jesús, G. E. S. M. Y. (2018, January). Manual de administración de personal. Congreso Escala, 49(49), 49–80. https://www.researchgate.net/profile/Cesar-Sepulveda-4/publication/338540022_Analisis_sobre_las_causas_que_afectan_la_eficiencia_terminal_de_una_institucion_de_educacion_superior_el_caso_de_la_carrera_de_Contador_Publico_del_IT_Mexicali/links/5e1a80a5a6fdcc28376ba61e/Analisis-sobre-las-causas-que-afectan-la-eficiencia-terminal-de-una-institucion-de-educacion-superior-el-caso-de-la-carrera-de-Contador-Publico-del-IT-Mexicali.pdf#page=49
García, J., & López, A. (2022). Inteligencia artificial y reclutamiento: Reducción de sesgos en la selección de personal. Revista de Psicología Laboral
González Y., M. O., J. L. (2020). Cualificación del talento humano frente a la organización 4.0 y sus innovaciones. Espacios, 41(49). https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n49p18
Guerrero-Egurrola, D. A. (2021). Gestión por competencias para el proceso de reclutamiento y selección del talento humano. Gestio et Productio. Revista Electrónica de Ciencias Gerenciales, 3(5), 60–78. https://doi.org/10.35381/gep.v3i5.33
Hidalgo Diana, González, C. D. C. D. C., Arredondo Hidalgo María Guadalupe, & Zarate Negrete Laura Elena. (2019). Rotación de personal en la industria Hotelera en el estado de Guanajuato, México. Revista Iberoamericana de Estrategia, 18, 615–629. https://orcid.org/0000-0001-7520-8314
López, A., & García, J. (2022). Educación y mercado laboral en la era 5.0. Perspectivas Socioeducativas.
Montero Matos, R. M. (2021). Efectividad de las redes sociales en el proceso de reclutamiento de personal, Caso Job Search Republica dominicana, periodo enero-octubre 2014. Cienc. Soc. y Econ. UTEQ. 2021, 1(1), 137–149. https://doi.org/https://doi.org/10.18779/csye.v5i1.426
Mondy, R. W., & Martocchio, J. J. (2016). Administración de recursos humanos. Pearson ukiur, R. M. (2016). Reclutamiento a través de las redes sociales: Reclutamiento 3.0. No. Especial, 32, 135–151.
Norma Mexicana NMX-R-025-SCFI-2009 Para La Igualdad Laboral Entre Mujeres y Hombres, Diario oficial de la federación (2015). https://www.gob.mx/inmujeres/documentos/norma-mexicananmx-r025-scfi-2015-en-igualdad-laboral-y-no-discriminacion
Rodríguez, L. (2021). La nueva era del reclutamiento: Más allá de la tecnología. Revista de Recursos Humanos y Tecnología.
Piedra Mayorga, V. M., Granillo Macías, R., Vázquez Alamilla, M. A., & Rodríguez Moreno, R. (2023). Procedimiento para el reclutamiento, selección e inducción del personal: perspectivas y tendencias. Ingenio y Conciencia Boletín Científico de La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 10(19), 61–69. https://doi.org/10.29057/escs.v10i19.9820
Prieto Preboste, S. N., & Chamorro Laborda, J. M. (2022). El aprendizaje basado en escenarios como estrategia de desarrollo de competencias para afrontar el proceso de selección de personal. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 49–80. https://doi.org/10.51302/tce.2022.650

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work