Directional drilling, analytical geometry, trigonometry and GeoGebra

  • Marcos Andrés Jiménez Moreno Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • José Roberto Hernández Barajas Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • José del Carmen Jiménez-Hernández Universidad de Sonora
  • Fabiola del Carmen Gómez Torres Universidad Tecnológica de Tabasco

Abstract

In a globalized and modern world like today, the consumption of oil and gas, which is an essential part of social, economic and industrial activities, has forced oil companies to carry out exploration in more inhospitable and difficult to access places, exposing , tools, equipment and personnel to extreme conditions in both operations and weather conditions, meaning greater risk and requiring well design engineers to develop new drilling methods, such as; vertical, directional, horizontal and multilateral drilling. In Mexico, the terrestrial oil region is made up of the states of Tabasco, Campeche, Veracruz and Tamaulipas, the marine region extends over the Gulf of Mexico. Directional drilling is one of the most used methods in the exploration of hydrocarbons. Academically, very few higher education institutions that offer a career in petroleum engineering have the equipment, simulators, software, etc., that allow them to ensure their teaching and learning. This article shows the application of basic mathematics such as the Pythagorean theorem, trigonometry and geometry, applied in the description and schematization of the trajectory of a directional drilling, accompanied by a resource developed in GeoGebra, which is characterized Because it is a free mathematics program that can be used on mobile devices, even without an internet connection, it is available on various platforms and allows you to work in 2D and 3D. In it, it was possible to integrate the basic concepts of directional drilling and the variables that allow its trajectory to be schematized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alkhateeb, M. y Al-Duwairi, A. (2019). The Effect of Using Mobile Applications (GeoGebra and Sketchpad) on the Students’ Achievemen. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(3), 523-533. https://doi.org/10.29333/iejme/5754

Barreto V., Daniel A; García P. y Andrés R. (2012). Diseño de la arquitectura de pozos para macollas del área de PetroIndependencia división Carabobo, faja petrolífera del Orinoco. [Tesis de Ingeniería petrolera] Universidad Central de Venezuela. Caracas. http://saber.ucv.ve/handle/10872/2865

Barros G. N. E. (2008). Diseño óptimo de las trayectorias de perforación direccional mediante inteligencia artificial. [Tesis de ingeniero de petróleos e ingeniero químico]. Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga. http://tangara.uis.edu.co/biblioweb/tesis/2008/125992.pdf

Carrillo, A. y Llamas, I. (2009). GeoGebra. Mucho más que geometría dinámica. Ediciones Ra-M.

Coca Santillana, A. y Benítez Pérez, A. A. (2023). Análisis de la instrumentación e instrumentación que genera el uso de GeoGebra en la enseñanza tradicional de matemáticas. RIDE Revista Iberoamericana Para la investigación y el desarrollo educativo, 24 (27). https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/1633

Cozar, G. A. F. (2017). Estudio comparado de ensamblajes direccionales de fondo para la perforación de pozos direccionales tipo “S” en el campo X del oriente ecuatoriano. [Tesis de ingeniero de petróleos]. Escuela Politécnica Nacional. Quito. https://bibdigital.epn.edu.ec/bitstream/15000/17456/1/CD-7955.pdf

Damian, G. D. (2015). Perforación direccional para pozos de hidrocarburos. [Tesis de ingeniero mecánico agrícola]. Universidad Autónoma Agraria Antonio Narro. http://repositorio.uaaan.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/6798/63421%20DAMIAN%20GARCIA%2C%20DOMINGO%20%20MEMORIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Emaikwu, S., Lji, C. y Abari, M. (2015). Effect of GeoGebra on Senior Secondary School Students’ Interest and Achievement in Statistics in Makurdi Local Government Area of Benue State Nigeria. Journal of Mathematics, 2(3). 14-21. https://doi.org/10.9790/5728-1134142

Fioriti, G. (comp.). (2017). Recursos tecnológicos en la enseñanza de la matemática. Ed. UNSAM, Universidad Nacional de General San Martín de Buenos Aires, Argentina.

Flores, C. D. C. (2011). Estudio de las mediciones suministradas por la herramienta MWD en varios pozos, para mejorar su posicionamiento dentro del radio del objetivo. [Tesis de ingeniería en petróleos]. Escuela Politécnica Nacional. Quito. http://oilproduction.net/files/CD-3590.pdf

Girling, M. B. (2008). Diseño de trayectorias de perforación de pozos petroleros utilizando algoritmos genéticos. [Tesis de Licenciatura] Universidad de los Andes, Venezuela. http://bdigital.ula.ve/storage/pdftesis/pregrado/tde_arquivos/8/TDE-2009-09-29T16:56:26Z-635/Publico/Marquez%20Girling.pdf

Hernández, C. F. D. (2018). Aplicación de la teoría de perforación direccional. [Tesis de ingeniería petrolera]. UNAM. http://www.ptolomeo.unam.mx:8080/jspui/bitstream/132.248.52.100/16220/1/Aplicaci%C3%B3n%20de%20la%20Teor%C3%ADa%20de%20Perforaci%C3%B3n%20Direccional.pdf

Ibarra, M. (2019). GeoGebra móvil en la enseñanza de matemáticas. GeoGebra Móvil, 37-49. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.32338.58563

Ichenwo, J. L. y Olushola, T. O. (2018). The mathematics of modeling directional Wells-a computer approach. International Journal of Engineering Research and Development, 14, 15-22. https://www.researchgate.net/publication/329801895_The_Mathematics_Of_Modeling_Directional_Wells-A_Computer_Approach

Millheim, K. K. (1982). Computer Simulation of the Directional Drilling Process. SPE 9990. https://doi.org/10.2118/9990-MS

Muñoz C. A. (2014). Guía básica de perforación direccional con aplicación en un pozo. [Tesis de Licenciatura] UNAM. http://www.ptolomeo.unam.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/132.248.52.100/3711/TESIS.pdf

Musa Mugahid A; Ahmed Mosab, M; Yusuf, M. A. y Nimir Hassan, B. (2018). Directional Drilling Design Using Computer Model. UofKEJ, 7(1), 52-57. https://www.researchgate.net/publication/326450026_Directional_Drilling_Design_Using_Computer_Model

Petróleos de Venezuela S.A., PDVSA. (1996). El pozo ilustrado. Centro internacional de educación y desarrollo (CIED). http://www.acading.org.ve/info/comunicacion/pubdocs/POZO/pozo.pdf

Ramírez Santamaría Bolívar, A. (2020). GeoGebra en 2D y 3D como resultado didáctico en un curso de integración múltiple: una experiencia de enseñanza-aprendizaje. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 21(1), 1-18, 2020. https://www.redalyc.org/journal/6079/607963609003/html/

Salazar, G. O. A. (2011). Perforación direccional. [Tesis de ingeniería petrolera]. Instituto politécnico nacional. http://tesis.ipn.mx:8080/xmlui/handle/123456789/15820

Schlumberger. (2010). Un siglo de perforación en México. (Capítulo 8). Diseño de la perforación de pozos. http://oilproduction.net/files/Diseno%20de%20perforacion.pdf

Soetadianta, W. (2014). Pengembangan Perangakat Pembelajaran Kontekstual Dengan Menggunakan software Geogebra Versi 4.4 Pada Materi
Lingkaran untu kelas VIII Siswa SMP. Universitas Negeri Surabaya

Sverrir T. y Einar G. (2012). Directional Wells. https://orkustofnun.is/gogn/unu-gtp-sc/UNU-GTP-SC-14-24.pdf
Trigueros, M. y Martínez-Planell, R. (2010). Geometrical representations in the learning of two-variable functions. Educational Studies in Mathematics, 73(1), 3-19.

Thorhallsson Sverrir and Gunnlaugsson Einar. (2012). Directional Wells. Geothermal training programme. y UNU-GTP and LaGeo, in Santa Tecla. El Salvador. https://gogn.orkustofnun.is/unu-gtp-sc/UNU-GTP-SC-14-24.pdf
Published
2024-11-15
How to Cite
Jiménez Moreno, M. A., Hernández Barajas, J. R., Jiménez-Hernández, J. del C., & Gómez Torres, F. del C. (2024). Directional drilling, analytical geometry, trigonometry and GeoGebra. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2152
Section
Scientific articles