Emotional Intelligence and School Dropout Risk in High School in the State of Durango

  • Frine Virginia Montes Ramos Instituto Universitario Anglo Español
  • Luis Fernando Hernández Jácquez Universidad Pedagógica de Durango

Abstract

The present research focuses on new students in the schools attached to the General Directorate of Agricultural Technological Education and Marine Sciences in the State of Durango, Mexico, which are institutions in which school dropout rates above the state average (20.23%) in recent school years. Based on this, the main objectives were to determine the levels of emotional intelligence and risk of dropping out of the school, as well as the relarionship between both variables. The theoretical references were based on the contributions of Mayer and Salovey for emotional intelligence and on the model of Hernández and Montes, for the risk of dropping out of school. With a quantitative research approach of correlational scope with a sample of 1,529 subjects, the main results showed that students have a low level of emotional intelligence to face their academic life and a moderate level of risk of dropping out of school, as well as a negative relationship between the variables. These results could be used to generate strategies that strengthen both variables and contribute to a decrease in school dropouts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermejo, R., Ferrándiz, C., Ferrando, M, Prieto, M y Sáinz, M. (2018). BarOn. Inventario de Inteligencia Emocional de BarOn: versión para jovenes (7-18 años). Madrid, España: TEA Ediciones. https://web.teaediciones.com/ejemplos/baron_extracto-web.pdf

Brizendine, L. (2023). El cerebro femenino: comprender la mente de la mujer a través de la ciencia. Barcelona, España: Salamandra

Castillo, C. y Reyes, B. (2015). Guía Metodológica de proyectos de investigación social. Ecuador: Universidad Estatal Península de Santa Elena.

De Vries, W. y Grijalba, O. (2021). ¿Dejar la escuela o la vida social? El abandono en la educación media superior en Oaxaca. Revista de Educación Superior, 50, 59-76. https://doi.org/10.36857/resu.2021.197.1597

Díaz, K. y Osuna, C. (2017). Contexto sociofamiliar en jóvenes en situación de abandono escolar en educación media superior. Un estudio de caso. Perfiles Educativos, XXXIX(158), 70-90. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n158/0185-2698-peredu-39-158-00070.pdf

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94(3), 751-755. https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2020). El impacto del COVID 19 en la salud mental de adolescentes y jovenes.
https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-y-j%C3%B3venes#:~:text=UNICEF%202020%20La%20situaci%C3%B3n%20general,motivada%20para%20realizar%20actividades%20habituales.

Fumero, J. (2019). La educación emocional como mejora al fracaso escolar y abandono escolar [Tesis de maestría, Facultad de Educación, Universidad de La Laguna de España]. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/14766/La%20Educacion%20Emocional%20Como%20Mejora%20al%20Fracaso%20y%20Abandono%20escolar.pdf?sequence=1

Gobierno de México (s. f.). Antecedentes. DGETAyCM. https://dgetaycm.sep.gob.mx/Nosotros

Gobierno de México (2022). Beca universal para el bienestar Benito Juárez de educación media superior. Coordinación Nacional de Becas para el Bienestar Benito Juárez.
https://www.gob.mx/becasbenitojuarez/articulos/beca-benito-juarez-para-jovenes-de-educacion-media-superior-216589

Goleman (2018). La inteligencia emocional. Por qué es mas importante que el coeficiente intelectual. México: Ediciones B.

Guzmán, R. y Moctezuma, A. (2023). Abandono escolar en la educación media superior de México. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 14(e1578), 1-15. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1578

Hernández, M. y Alcaraz, M. (2018). Factores incidentes en el abandono escolar prematuro. Revista de Investigacióin en Educación, 16(2), 182-195. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/102136/1/FactoresIn..o.pdf

Hernández L. y Montes, F. (2020). Modelo predictivo del riesgo de abandono escolar en educación media superior en México. CienciaUAT, 15(1), 75-85. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i1.1349

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta. ed.). Distrito Federal, México: Mc Graw Hill.

Ibarrondo, I. (2024). Superación del absentismo escolar en contextos vulnerables: aportaciones desde un centro de educación complementaria. Zerbitzuan, 82, 109-126. https://doi.org/10.5569/1134-7147.82.06

Martínez, N. (23 de marzo de 2021). Covid-19 deja sin escuela a 5.2 millones de estudiantes en México: INEGI. El Sol de México. https://www.elsoldemexico.com.mx/mexico/sociedad/covid-19-deja-sin-escuela-a-5.2-millones-de-estudiantes-no-se-inscribieron-ciclo-escolar-2020-2021-en-mexico-inegi-encuesta-para-la-medicion-del-impacto-covid-19-educacion-6509537.html

Mayer, J. y Salovey, P. (2007). ¿Qué es inteligencia emocional? En J. Mestre y P. Fernández-Berrocal (coords.), Manual de Inteligencia Emocional (23-44). Madrid, España: Pirámide.

Medina, E. (2020). ¿Hay diferencia en la inteligencia emocional de hombres y mujeres? Un estudio empírico realizado en la Comunidad Valenciana. [Tesis de maestría, Facultad de Ciencias Juridicas y Económicas, Universidad Jaume I de España]. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/192064/TFG_2020_Medina%20Herreros_Estela.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Miranda, F. (2018). Abandono escolar en educación media superior: conocimiento y aportaciones de política pública. Sinectica, 51, 1-22. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2018)0051-010

Rubio, A. (24 de agosto de 2021). Etapas de la Adolescencia. Sociedad Española de Pediatría Extra Hospitalaria y Atención Primaria. https://sepeap.org/la-etapa-de-la-adolescencia/

Sánchez, B. y Fragoso, R. (2018). Importancia de la Inteligencia Emocional en Educación Media Superior. [Tesina de especialidad, Facultad de Psicología, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla de México]. https://repositorioinstitucional.buap.mx/server/api/core/bitstreams/42048047-ad55-4679-81f6-9199a067dfe5/content

Saucedo, M, Díaz, J., Salinas, H. y Jiménez, S. (2019). Inteligencia emocional; cuestión de género. Revista Boletín REDIPE, 8(5), 158-167. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i5.745

Secretaría de Educación Publica (SEP). (2015). Programa Construye T. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/programa-construye-t-4598#:~:text=El%20Programa%20busca%20incidir%20directamente,pueden%20truncar%20su%20trayectoria%20educativa.

Suberviola, I. (2024). Intencionalidad de abondono escolar temprano. Un estudio sobre la vinculación de la identidad. Alteridad, 19(2), 270-284. https://doi.org/10.17163/alt.v19n2.2024.10

Taramuel, J. y Zapata, V. (2017). Aplicación del test TMMS-24 para el análisis y descripción de la inteligencia emocional considerando la influencia del sexo. Revista Publicando, 4(11), 162-181. https://core.ac.uk/download/pdf/236644098.pdf

Van Dijk, S. (2012). La política pública para abatir el abandono escolar y las voces de los niños, sus tutores y sus maestros. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(52), 115-139. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000100006
Published
2024-11-09
How to Cite
Montes Ramos, F. V., & Hernández Jácquez, L. F. (2024). Emotional Intelligence and School Dropout Risk in High School in the State of Durango. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2145
Section
Scientific articles