Socioemotional education in primary teaching: A practical analysis of the experience

  • Berenice Lissette Askia Castillo Universidad de Pedagogía Aplicada

Abstract

This study focuses on the experiences of primary school teachers in implementing Socioemotional Education in their classrooms. The research seeks to understand the perceptions, experiences, and didactic strategies of teachers in teaching socioemotional skills, as well as the resources and supports they consider useful. In addition, it seeks to know their proposals to overcome the identified challenges. For this reason, using a qualitative methodological approach and a content analysis of the answers given in an open-ended questionnaire, it was found that teachers have a medium level of comfort in teaching socioemotional skills as they perceive the need to receive timely training on the subject. Despite the challenges, teachers have shown resilience and creativity, using a variety of strategies to overcome these obstacles. However, it is concluded that greater support is needed in terms of resources, training, and family participation to facilitate the effective implementation of Socioemotional Education in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388-408. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787023

Bericat, E. (2000). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. Papers: Revista de Sociología, 62, 145-176.

Borja, M. (2022). Rol del docente en la educación socioemocional: Aspecto clave dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes durante la pandemia. Revista La Casa del Maestro. 1(2), 9-14

Ferreira, M., Reis-Jorge, J., Olcina-Sempere, G. y Fernandes, R. (2023). El aprendizaje socioemocional en la Educación Primaria: una investigación sobre las concepciones y las prácticas de los maestros en el aula. Revista Colombiana de Educación, (87), 37-60. https://doi.org/10.17227/rce.num87-12704

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2018). Competencias socioemocionales para el aprendizaje y la vida. UNICEF.

Gómez, L. (2021). Estrategias didácticas para la enseñanza de habilidades socioemocionales. Editorial Educativa.

Gutiérrez-Torres, A. y Buitrago-Velandia, S. (2019). Las habilidades socioemocionales en los docentes: Herramientas de paz en la escuela. Revista Praxis & Saber, 10(24), 167-192. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). McGraw-Hill/Interamericana Editores. ISBN: 978-1-4562-2396-0.

Martínez, P. (2022). Recursos y apoyos para la enseñanza de la educación socioemocional. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 45-60.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2022). Habilidades socioemocionales en América Latina y el Caribe. Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019). UNESCO.

Pacheco-Salazar, B. (2017). Educación emocional en la formación docente: clave para la mejora escolar. Revista Ciencia y Sociedad, 42(1), 104-110.

Payton, J., Weissberg, R., Durlak, J., Dymnicki, B., Taylor, D., Schellinger, B. y Pachan, M. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.

Pérez, J. (2020). La importancia de la educación socioemocional en el desarrollo de los alumnos. Revista de Pedagogía, 25(1), 15-30.

Rodríguez, M. (2019). Desafíos y soluciones en la enseñanza de la educación socioemocional. Revista de Educación, 28(2), 75-90.

Sánchez, R. (2023). Formación y desarrollo profesional en educación socioemocional. Editorial Universitaria.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017). Plan y programas de estudio para la educación básica: Aprendizajes clave para la educación integral (ACUERDO 12/10/17). SEP. https://www.sep.gob.mx/marcocurricular/

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2022). Plan y programas de estudio para la educación básica: Nueva Escuela Mexicana. SEP. https://www.sep.gob.mx/marcocurricular/

Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Mount Dora, USA: Kresearch.
Published
2024-11-07
How to Cite
Askia Castillo, B. L. (2024). Socioemotional education in primary teaching: A practical analysis of the experience. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2141
Section
Scientific articles