Collaborative work and teachers' expectations in the inclusive process of a Peruvian region

  • Heydi Tananta Vásquez Universidad César Vallejo
  • Juan Rafael Juárez Diaz Universidad Nacional de San Martín
  • Pacita Mercedes Mozombite Tenazoa Universidad Nacional de San Martín

Abstract

Educational inclusion is a complex process that is fully understood when the attitudes of the educational community, particularly teachers, are considered, as they are essential elements in addressing diversity in student populations. The main objective of this study was to establish the relationship between collaborative work and teacher expectations in the process of inclusion of students with disabilities in basic education. The study used a correlational design with a sample of 78 teachers, selected by convenience sampling (M = 39.56; SD = 7.32). Two instruments were used: an expectations scale and a questionnaire on collaborative work, both designed to assess the levels of these variables. The results revealed that the dimensions of teamwork and recognition are linked to teacher expectations, although no relationship was found with group objectives. Regarding collaborative work, the most common perception was of a regular level, reported by 48.72% of the participants, which reflects a medium perception. Likewise, 35.90% perceived an unsatisfactory level, while 15.38% indicated a satisfactory level. Regarding teacher expectations, the medium level was the most frequent, with 53.85%, followed by a high level at 24.36%. The conclusion of this study confirmed the existence of a significant relationship between collaborative work and teacher expectations. These findings can contribute significantly to a better understanding and management of the educational inclusion of students with disabilities in school settings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguero, F., Barriga, N., Elgueta, C., Quezada, D. y Tapia, C. (2019). Trabajo colaborativo entre profesores de Educación Diferencial y Educación Básica en una escuela municipal. Paideia. Revista de Educación, 65(65), 109-132. https://doi.org/10.29393/pa65-13jfad40013

Ajzen, I. y Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Prentice-Hall.

Aparicio Molina, C. y Sepúlveda López, F. (2019). Trabajo colaborativo docente: nuevas perspectivas para el desarrollo docente. Artigo, 1-7. http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392019017926

Bizama, M. y Martínez, J. (2021). Prácticas evaluativas de personal docente de educación especial para estudiantado con discapacidad intelectual, integrado en escuelas regulares. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.22

Bonilla, M., Fernández, J. y Vázquez, M. (2019). Diagnóstico del trabajo colaborativo en un centro escolar como indicador de inclusión educativa. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.518

Bulnes, M. S., Alvarez, C. L. y Morales, C. (2018). Social anxiety and emotional regulation in adolescents in Lima Metropolitana with and without the presence of somatic symptoms. Temática Psicológica, 14(1), 51-68. https://doi.org/10.33539/tematpsicol.2018.n14.1810

Castillo, A. (2018). Attitudes Toward the Dissemination of Science. Revista Reflexiones, 97(1), 11-25. http://dx.doi.org/10.15517/rr.v97i1.33284

Cruz, R. (2019). Educación inclusiva, profesores y estudiantes con discapacidad: una mirada desde lo relacional. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 7033(53), 1-28. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2019)0053-004

Cuevas-Solar, D. D. y Arancibia, B. M. (2020). Percepciones y expectativas de docentes de ingeniería y educación en torno a la retroalimentación en tareas de escritura. Formación universitaria, 13(4), 31-44. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000400031

Duk, C., Cisternas, T. y Ramos, L. (2019). Formación docente desde un enfoque inclusivo. A 25 Años de la Declaración de Salamanca, nuevos y viejos desafíos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(2), 91-109. https://doi.org/10.4067/s0718-73782019000200091

Ehulech, R. (2021). Expectativas y actitudes parentales en la adquisición de la lectoescritura infantil. [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica de Argentina]. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12456

Ferro, L. (2005). Mujeres y participación política en los 70: El caso de Santa Fe. Feminaria editora.

García, M. E. (2019). La importancia de la formación integral en los procesos de inclusión de estudiantes con discapacidad cognitiva. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 46. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.1747

Gelber, D. A., Treviño, E., González, A., Escribano, R. y Ortega, L. (2019). Del dicho al hecho: Creencias y prácticas inclusivas en establecimientos municipales de Santiago. Perspectiva Educacional, 58(3), 73-101. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.3-art.967

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill, Education.

Jara, M. y Jara, P. (2018). Concepciones y prácticas evaluativas declaradas por los docentes en respuesta a las necesidades educativas especiales de carácter permanente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2), 59-77. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200005

Krichesky, G. y Murillo, J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora: un estudio de casos. Educación XX1. https://doi.org/10.5944/educXX1.15080

Lobos, K., Bustos, C., Cobo-Rendón, R. C. y Cisternas, N. V. (2022). Características psicométricas de un cuestionario de expectativas hacia la educación virtual en estudiantes universitarios durante la pandemia COVID-19. Formación Universitaria, 15(1), 3-18. https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000100003

López, I. M., y Valenzuela, G. E. (2015). Niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1). 42-51. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.004

López, J. y Manghi, D. (2021). ¿Es posible transformar las prácticas evaluativas mediante el trabajo colaborativo? Una mirada inclusiva a la evaluación en aula. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 15(1), 173-187. https://doi.org/10.4067/s0718-73782021000100173

López, K. y Molina, V. (2018). Incidencia del trabajo colaborativo docente en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura académica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1477

López, L. (2017). Expectativas del profesor y logros de aprendizaje de los estudiantes de la opción laboral de “Confección Textil” en el CETPRO- Juanjuí, 2016. Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/12828

Mora-Castelletto, V., Muñoz-montes, M. M., Pozo-tapia, F., Fuentes-López, E., Dos Santos Alves, G. y Rivera-Bahamonte, C. (2021). Efecto de una intervención en actitudes y expectativas de aprendizaje de profesores y asistentes de la educación hacia la inclusión escolar de estudiantes con síndrome de Down. Revista CEFAC, 23(6). https://doi.org/10.1590/1982-0216/20212368421

Mújica, A., Guido, P., & Mercado, S.J. (2011). Actitudes y comportamiento lector: Una aplicación de la teoría de la conducta planeada en estudiantes de nivel medio superior. Liberabit, 17(1). 77-84. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68619288009

Muñoz, M. M., Pozo, F. J., Rivera, C. R., Gutiérrez, A. R., Mora, V. M., León, C. S., Aracena, G. S. y Fuentes, E. (2021). Actitudes y expectativas de aprendizaje sobre estudiantes con síndrome de Down: validación de un instrumento. Perspectiva Educacional, 60(2), 48-74. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.2-art.1181

Orozco, I. y Moriña, A. (2019). Prácticas docentes para una pedagogía inclusiva en Educación Primaria: escuchando las voces del profesorado. Aula Abierta, 48(3), 331-338. https://doi.org/10.17811/rifie.48.3.2019.331-338

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2023). Discapacidad y educación superior: Inclusión en un mundo académico cada vez más inclinado a la tecnología. https://www.un.org/es/impacto-acad%C3%A9mico/discapacidad-y-educaci%C3%B3n-superior-inclusi%C3%B3n-en-un-mundo-acad%C3%A9mico-cada-vez-m%C3%A1s

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2023). La inclusión en la educación: Que nadie quede rezagado. https://www.unesco.org/es/education/inclusion

Rivera, Y. D. C. y Aparicio, C. (2020). Características de las prácticas de liderazgo pedagógico en programas de integración escolar que favorecen el trabajo colaborativo entre docentes. Perspectiva Educacional, 59(2), 27-44. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.2-art.1055

Sagredo-Lillo, E. J., Muñoz, M. P. B. y Butter, M. C. (2020). Time management, co-teaching and educational inclusion. Revista Colombiana de Educación, 1(78), 343-360. https://doi.org/10.17227/rce.num78-9526

Schlegel, D., Paoloni, P. V. y Donolo, D. (2020). Expectativas y valoraciones sobre el contexto de aprendizaje. Un estudio longitudinal en carreras de ingeniería. Revista Educación en Ingeniería, 16(31), 35-48. https://doi.org/10.26507/rei.v16n31.1130

Sevilla-Santo, D. E., Martín-Pavón, M. J., Sunza-Chan, S. P. y Druet-Domínguez, N. V. (2020). Self-concept, expectations, and meaning of life: Sinergy that determines learning. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.12

Simón, C. y Barrios, Á. (2019). Las familias en el corazón de la educación inclusiva. Aula Abierta, 48(1), 51. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.51-58

Vera, G. G., Muena, M. R. y Guerrero, C. L. (2021). Expectations on the transition from primary to secondary education for students from contexts of social vulnerability. Pensamiento Educativo, 58(1), 1-13. https://doi.org/10.7764/PEL.58.1.2021.1
Published
2024-10-14
How to Cite
Tananta Vásquez, H., Juárez Diaz, J. R., & Mozombite Tenazoa, P. M. (2024). Collaborative work and teachers’ expectations in the inclusive process of a Peruvian region. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2115
Section
Scientific articles