Management strategies: towards the consolidation of the university research quality
Abstract
Management strategies are important tools for corporations, which, when applied in the field of education, in Higher Education Institutions (HEIs), allow the management of administrative, training, teaching-learning and research activities through the functions of planning, organization, control and direction; This requires high standards of excellence and quality. For this reason, this research had the following objective: To analyze the management strategies applied for the consolidation of research quality in Venezuelan University Research Centers (CIU). Methodologically, a positivist paradigm was followed, with a descriptive type of research, and a non-experimental, cross-sectional and field design. The technique used was direct observation, and the application of a mixed questionnaire for the collection of information, to a total of 48 researchers belonging to the six (6) Venezuelan University Research Centers (CIU) of the population under study. The results of the survey showed that the management strategies applied in the Venezuelan CIUs contribute to a certain extent in promoting the development of research projects that meet the needs and demands of the social environment; This was evidenced by the percentage that groups together more than half of the researchers surveyed, who evaluated between acceptable, good and very good indicators that describe the management strategies applied in the CIUs where they work; a smaller percentage considered these processes to be deficient and very deficient. The main conclusion reached is that it is necessary to strengthen research management and the application of more efficient and effective management strategies, in order to achieve the institutional objectives and promote a greater number of research projects, and organizational action plans that raise the quality of research in these research centers.
Downloads
References
Aiken, L. (1996). Test psicológicos y evaluación (8.a ed.). Prentice Hall Hispanoamericana S. A.
Alvarado-Peña, L. y Moreno, Z. (2017). Gobernanza y gestión de calidad en los centros de investigación universitarios. Revista Opción, 33(84), 471-503. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31054991017
Alvarado-Peña, L., Amaya, R., Larroca, H., Socorro, C. y Rafael, A. (2021). Indicadores de gestión de calidad en centros de investigación universitarios: desde una perspectiva funcional. En L. J. Alvarado-Peña (ed.), Series de investigación de REOALCEI. High Rate Consulting / REOALCEI. https://doi.org/10.38202/seriesinvreoalcei.0
Amaya Pingo, P. M., Félix Poicon, E. C., Rojas Vargas, S. y Díaz Tito, L. P. (2020). Gestión de la calidad: un estudio desde sus principios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 632-647. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=290635590144
Antón-Chávez, A. y García-Yovera, S. (2019). Comunicación interna en organizaciones agrarias administradoras de agua, Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 24(2), 557-572. https://doi.org/10.37960/revista.v24i2.315100
Arechavala, R. (2011). Las universidades y el desarrollo de la investigación científica y tecnológica en México: una agenda de investigación. Revista de la Educación Superior, 40(2),41-57. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000200003
Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (23 de octubre de 2002). Ley Orgánica del Sistema Venezolano para la Calidad. Gaceta Oficial nro. 37.555, de fecha 23 de octubre de 2002 (Venezuela). https://www.asambleanacional.gob.ve/leyes/sancionadas/ley-del-sistema-venezolano-para-la-calidad
Becerra, F., Andrade, A. y Díaz, L. (2019). Sistema de gestión de la calidad para el proceso de investigación: Universidad de Otavalo, Ecuador. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 571-604. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35235
Cardozo-Rincón, G. (2014). La investigación como camino para la actualización permanente del conocimiento. Rastros Rostros, 16(30),89-94. http://dx.doi.org/10.16925/ra.v16i30.823
Castro, P., Cruz, J. y Castiblanco, I. (2023). Desarrollo de un modelo guía de asistencia técnica para el Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. Ingeniería, 28(1), 1-30. https://doi.org/10.14483/23448393.17316.
Cedeño, A., Asencio, L. y Villegas, M. (2019). Las estrategias gerenciales como base fundamental para la administración en los negocios. Universidad y Sociedad, 11(5), 191-200. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500191
Comba, J., Ruiz, W., Jurado, D., Marín, L. y Portilla, Y. (2020). Participación en proyecto de investigación institucional: manual orientador opción de grado. Documentos de Trabajo Areandina, (2), 1-36. https://doi.org/10.33132/26654644.1621
Cordero, G., Fragoza, A. y Vázquez, M. (2015). El Servicio de Asistencia Técnica a la Escuela: aproximaciones a su configuración en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa REDIE, 17(1), 55-71. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/734/995
Díaz, C. (2016). Gestión del cambio en las organizaciones: efectos sobre la actividad y las personas. Revista Laboreal, 12(2). 1-35. https://doi.org/10.4000/laboreal.2314
Escobar, J., Castaño, D., Ruiz, M. y Restrepo, J. (2016). Evaluación auténtica del impacto social de procesos, proyectos y productos de investigación universitaria: un acercamiento desde los grupos de investigación. Revista Lasallista de Investigación, 13(1),166-180. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69545978015
Escorcia, J. y Barros, D. (2020). Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior: caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 83-97. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33235
González Roys, G. (2022). Gerencia de la investigación y del conocimiento en las universidades colombianas: Algunas reflexiones. Revista de Ciencias Sociales 28(1), 187-201. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/37684/41365
González, J., Salazar, F., Ortiz, R. y Verdugo, D. (2019). Gerencia estratégica: herramienta para la toma de decisiones en las organizaciones. TELOS, Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(1), 242-267. https://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/3002
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGraw-Hill Interamericana Editores, S. A. de C. V.
Hincapié, N., Cañas, A., Cogollo-Flórez, J. M., Romero Sáez, M. Jaramillo Osorio, A. F., Triana, O. y Zuluaga, R. (2023). Calidad científica: definición, historia, y aplicaciones. Signos, Investigación en Sistemas de Gestión, 15(1),180-197. https://doi.org/10.15332/24631140.8247
Kababe, Y. (2014). La interacción entre investigación y política: aproximaciones conceptuales. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 9(25), 205-226. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92429919013
López, D., Thompson, M., Brito, L. y López, M. (2014). Los convenios como herramienta para fomentar el desarrollo institucional en materia de investigación en salud. Revista de Especialidades Médico-Quirúrgicas, 19(2),216-221. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=47331518014-
Macel, A. (2000). Administración y gerencia. Editorial Trillas.
Meleán, R. y Contreras, J. (2020). Universidad venezolana en tiempos de pandemia: ¿acción o reacción? Ante la nueva normalidad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(especial 13), 194-209. https://doi.org/10.5281/zenodo.4292726
Peralta Mocha, M. (2022). Estrategias competitivas internacionales e identidad corporativa de la Universidad Técnica de Machala, Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 28(especial 6), 428-440. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8598067.pdf
Reyes, D., Cadena, A. y Rivera, G. (2022). El Sistema de Gestión de Calidad y su relación con la innovación. Inter Disciplina, 10(26), 217-240. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2021.25.80975.
Rojas, M. S. y Rojas, M. C. (2019). Centros de investigación universitarios, una mirada desde la ecología del desarrollo humano. Revista Educere, 23(76), 723-735. https://www.redalyc.org/journal/356/35660459005/html/
Sabino, C. (2014). El proceso de investigación (10.a ed.). Editorial Episteme.
Schmelkes, S. (2010). Hacia una mejor calidad de nuestras escuelas. Secretaría General de la OEA. https://gobiernodeguadalupe.gob.mx/trans2/Bibliografias/Aspectos%20de%20la%20funci%C3%87%C3%BCn/4.-bam-hacia-mejor-calidad-escuelas-schmelkes.pdf
Sillero, M. (2018). Proyectos de participación: una revisión sistematizada de sus evaluaciones. Documentos de Trabajo Social, (61), 233-266. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7200596
Suárez-Amaya, W., Rodríguez-Altamirano, M. y Ganga, F. A. (2022). Estrategias para promover la producción científica universitaria en Chile, Perú. Revista de Ciencias Sociales, 28(2), 350-363. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index
Velásquez, M. (2014). Las redes académicas-investigativas y la difusión del saber científico. Sapiens, 15(1), 9-10. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1317-58152014000100001&lng=es&tlng=es
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work