Management strategies: towards the consolidation of the university research quality

  • Xicotencatl Reyes Bazúa Universidad Autónoma de Occidente
  • Ricardo Jimeno Espadas Universidad Autónoma Metropolitana
  • Luis Alfredo Vega Osuna Universidad Autónoma de Occidente
  • Reina Margarita Vega Esparza Universidad Autónoma de Zacatecas
  • Lisandro José Alvarado-Peña Universidad del Zulia

Abstract

Management strategies are important tools for corporations, which, when applied in the field of education, in Higher Education Institutions (HEIs), allow the management of administrative, training, teaching-learning and research activities through the functions of planning, organization, control and direction; This requires high standards of excellence and quality. For this reason, this research had the following objective: To analyze the management strategies applied for the consolidation of research quality in Venezuelan University Research Centers (CIU). Methodologically, a positivist paradigm was followed, with a descriptive type of research, and a non-experimental, cross-sectional and field design. The technique used was direct observation, and the application of a mixed questionnaire for the collection of information, to a total of 48 researchers belonging to the six (6) Venezuelan University Research Centers (CIU) of the population under study. The results of the survey showed that the management strategies applied in the Venezuelan CIUs contribute to a certain extent in promoting the development of research projects that meet the needs and demands of the social environment; This was evidenced by the percentage that groups together more than half of the researchers surveyed, who evaluated between acceptable, good and very good indicators that describe the management strategies applied in the CIUs where they work; a smaller percentage considered these processes to be deficient and very deficient. The main conclusion reached is that it is necessary to strengthen research management and the application of more efficient and effective management strategies, in order to achieve the institutional objectives and promote a greater number of research projects, and organizational action plans that raise the quality of research in these research centers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Gallego, N., Martínez-González, E., Aguilar-Ávila, J., Santoyo-Cortés, H., Muñoz-Rodríguez, M. y García-Sánchez, E. (2016). Análisis de redes sociales para catalizar la innovación agrícola: de los vínculos directos a la integración y radialidad. Estudios Gerenciales, 32(140), 197-207. https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.06.006

Aiken, L. (1996). Test psicológicos y evaluación (8.a ed.). Prentice Hall Hispanoamericana S. A.

Alvarado-Peña, L. y Moreno, Z. (2017). Gobernanza y gestión de calidad en los centros de investigación universitarios. Revista Opción, 33(84), 471-503. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31054991017

Alvarado-Peña, L., Amaya, R., Larroca, H., Socorro, C. y Rafael, A. (2021). Indicadores de gestión de calidad en centros de investigación universitarios: desde una perspectiva funcional. En L. J. Alvarado-Peña (ed.), Series de investigación de REOALCEI. High Rate Consulting / REOALCEI. https://doi.org/10.38202/seriesinvreoalcei.0

Amaya Pingo, P. M., Félix Poicon, E. C., Rojas Vargas, S. y Díaz Tito, L. P. (2020). Gestión de la calidad: un estudio desde sus principios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 632-647. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=290635590144

Antón-Chávez, A. y García-Yovera, S. (2019). Comunicación interna en organizaciones agrarias administradoras de agua, Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 24(2), 557-572. https://doi.org/10.37960/revista.v24i2.315100

Arechavala, R. (2011). Las universidades y el desarrollo de la investigación científica y tecnológica en México: una agenda de investigación. Revista de la Educación Superior, 40(2),41-57. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000200003

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (23 de octubre de 2002). Ley Orgánica del Sistema Venezolano para la Calidad. Gaceta Oficial nro. 37.555, de fecha 23 de octubre de 2002 (Venezuela). https://www.asambleanacional.gob.ve/leyes/sancionadas/ley-del-sistema-venezolano-para-la-calidad

Becerra, F., Andrade, A. y Díaz, L. (2019). Sistema de gestión de la calidad para el proceso de investigación: Universidad de Otavalo, Ecuador. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 571-604. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35235

Cardozo-Rincón, G. (2014). La investigación como camino para la actualización permanente del conocimiento. Rastros Rostros, 16(30),89-94. http://dx.doi.org/10.16925/ra.v16i30.823

Castro, P., Cruz, J. y Castiblanco, I. (2023). Desarrollo de un modelo guía de asistencia técnica para el Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. Ingeniería, 28(1), 1-30. https://doi.org/10.14483/23448393.17316.

Cedeño, A., Asencio, L. y Villegas, M. (2019). Las estrategias gerenciales como base fundamental para la administración en los negocios. Universidad y Sociedad, 11(5), 191-200. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500191

Comba, J., Ruiz, W., Jurado, D., Marín, L. y Portilla, Y. (2020). Participación en proyecto de investigación institucional: manual orientador opción de grado. Documentos de Trabajo Areandina, (2), 1-36. https://doi.org/10.33132/26654644.1621

Cordero, G., Fragoza, A. y Vázquez, M. (2015). El Servicio de Asistencia Técnica a la Escuela: aproximaciones a su configuración en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa REDIE, 17(1), 55-71. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/734/995

Díaz, C. (2016). Gestión del cambio en las organizaciones: efectos sobre la actividad y las personas. Revista Laboreal, 12(2). 1-35. https://doi.org/10.4000/laboreal.2314

Escobar, J., Castaño, D., Ruiz, M. y Restrepo, J. (2016). Evaluación auténtica del impacto social de procesos, proyectos y productos de investigación universitaria: un acercamiento desde los grupos de investigación. Revista Lasallista de Investigación, 13(1),166-180. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69545978015

Escorcia, J. y Barros, D. (2020). Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior: caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 83-97. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33235

González Roys, G. (2022). Gerencia de la investigación y del conocimiento en las universidades colombianas: Algunas reflexiones. Revista de Ciencias Sociales 28(1), 187-201. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/37684/41365

González, J., Salazar, F., Ortiz, R. y Verdugo, D. (2019). Gerencia estratégica: herramienta para la toma de decisiones en las organizaciones. TELOS, Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(1), 242-267. https://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/3002

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGraw-Hill Interamericana Editores, S. A. de C. V.

Hincapié, N., Cañas, A., Cogollo-Flórez, J. M., Romero Sáez, M. Jaramillo Osorio, A. F., Triana, O. y Zuluaga, R. (2023). Calidad científica: definición, historia, y aplicaciones. Signos, Investigación en Sistemas de Gestión, 15(1),180-197. https://doi.org/10.15332/24631140.8247

Kababe, Y. (2014). La interacción entre investigación y política: aproximaciones conceptuales. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 9(25), 205-226. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92429919013

López, D., Thompson, M., Brito, L. y López, M. (2014). Los convenios como herramienta para fomentar el desarrollo institucional en materia de investigación en salud. Revista de Especialidades Médico-Quirúrgicas, 19(2),216-221. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=47331518014-

Macel, A. (2000). Administración y gerencia. Editorial Trillas.

Meleán, R. y Contreras, J. (2020). Universidad venezolana en tiempos de pandemia: ¿acción o reacción? Ante la nueva normalidad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(especial 13), 194-209. https://doi.org/10.5281/zenodo.4292726

Peralta Mocha, M. (2022). Estrategias competitivas internacionales e identidad corporativa de la Universidad Técnica de Machala, Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 28(especial 6), 428-440. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8598067.pdf

Reyes, D., Cadena, A. y Rivera, G. (2022). El Sistema de Gestión de Calidad y su relación con la innovación. Inter Disciplina, 10(26), 217-240. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2021.25.80975.

Rojas, M. S. y Rojas, M. C. (2019). Centros de investigación universitarios, una mirada desde la ecología del desarrollo humano. Revista Educere, 23(76), 723-735. https://www.redalyc.org/journal/356/35660459005/html/

Sabino, C. (2014). El proceso de investigación (10.a ed.). Editorial Episteme.

Schmelkes, S. (2010). Hacia una mejor calidad de nuestras escuelas. Secretaría General de la OEA. https://gobiernodeguadalupe.gob.mx/trans2/Bibliografias/Aspectos%20de%20la%20funci%C3%87%C3%BCn/4.-bam-hacia-mejor-calidad-escuelas-schmelkes.pdf

Sillero, M. (2018). Proyectos de participación: una revisión sistematizada de sus evaluaciones. Documentos de Trabajo Social, (61), 233-266. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7200596

Suárez-Amaya, W., Rodríguez-Altamirano, M. y Ganga, F. A. (2022). Estrategias para promover la producción científica universitaria en Chile, Perú. Revista de Ciencias Sociales, 28(2), 350-363. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index

Velásquez, M. (2014). Las redes académicas-investigativas y la difusión del saber científico. Sapiens, 15(1), 9-10. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1317-58152014000100001&lng=es&tlng=es
Published
2024-07-26
How to Cite
Reyes Bazúa, X., Jimeno Espadas, R., Vega Osuna, L. A., Vega Esparza, R. M., & Alvarado-Peña, L. J. (2024). Management strategies: towards the consolidation of the university research quality. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 14(28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.2016
Section
Scientific articles