ICT as a pedagogical tool in higher education
Abstract
The purpose of this work is to quote important authors in the history of education and structure a timeline from the general to the particular, highlighting aspects of the higher education and the incorporation of Information and Communications Technology (ICT) in society, Educational Institutions, Industry and the State. The participation of the education in Mexico to incorporate ICT in the Secretariat of Public Education (SEP) has helped to define teaching strategies implemented in the country. In addition to noting the globalization and world interdependence among countries and the impact on the entire educational system, turns them into disadvantage with the first level. Finally, ICT and their integration are analyzed with new forms of education from e-learning to the combination of modalities.
Downloads
References
Aguerrondo Inés (1998). América Latina y el Desafío del Tercer Milenio. Educación de Mejor Calidad con menores costos, PREAL, enero de 1998.
Altamirano E., Cuevas R.E. y Martínez J.M. Mundos virtuales en-línea en los procesos de enseñanza-aprendizaje”. XXIII Simposio Internacional de Computación en la Educación SOMECE 2007. Morelia, Mich., México, octubre de 2007.
ANUIES (2000). Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior de México. La Educación Superior en el Siglo XXI Líneas Estratégicas de desarrollo UNA PROPUESTA DE LA ANUIES, ISBN: 968-7798-59-9, primera edición, marzo de 2000.
___________ (2011). Comunicación y aprendizaje en la Sociedad del Conocimiento. Virtualidad, Educación y Ciencia, (2), p-9.
Gacel Jocelyne. Revista Educación Global y libro Internacionalización de la Educación superior en América Latina y el Caribe, Organización Universitaria Interamericana, AMPEI, Fundación Ford, 1999.
Silvio, José. “La virtualización de la educación superior: alcances, posibilidades y limitaciones”, en Educación Superior y Sociedad, Vol. 9, No. 1, Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC), 1998, p. 46.
Tedesco, Juan Carlos. El nuevo pacto educativo: educación, competitividad y ciudadanía en la sociedad moderna, Editores Anaya, 1995, España, ISBN: 84-207-6613-5.
Toffler, Alvin y Heidi (1995). Creating a new Civilization. Atlanta, Turner Publishing.
Referencias electrónicas
Amador, R. (2004). La Universidad Virtual en México: un nuevo paradigma. http://archive-edutice.ccsd.cnrs.fr/docs/00/00/30/44/PDF/Amador.pdf
ANUIES (2012), Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior de México, http://www.anuies.mx
ANUIES (2001a). Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior de México. 13 Plan Maestro de Educación Superior Abierta y a Distancia, Líneas estratégicas para su desarrollo, p. 12, http://www.anuies.mx
Bartolomé, A. (2001). Universidades en la Red. ¿Universidad presencial o virtual? En Crítica, LII (núm. 896) pp. 34-38.
http://www.lmi.ub.es/personal/bartolome/articuloshtml/bartolomeSPcritica02.pdf
CLARA (2012), http://www.redclara.net/01.htm
CUAED-UNAM (2012). Centro de Alta Tecnología de Educación a Distancia de la Universidad Nacional Autónoma de México, http://www.cuaed.unam.mx
CUDI (2012), http://www.cudi.edu.mx/members/miembros_cudi.pdf
DGTVE-H (2007) Dirección General de Televisión Educativa de la SEP, México. http://dgtve.sep.gob.mx/tve/tv_linea/interior/breve_hist.html
DGSCA-UNAM (2012), http://www.dgsca.unam.mx
e-México (2005), http://www.emexico.gob.mx/wb2/
Enciclomedia (2012), http://www.enciclomedia.edu.mx
García Aretio, L. (diciembre de 2004). Aprendizaje móvil, m-learning. Recuperado el 05 de 10 de 2009, de http://www.uned.es/catedraunesco-ead/editorial/p7-122004.pdf
_____________, La dimensión internacional de las universidades mexicanas, Revista de la Educación Superior en Línea, núm. 115, ANUIES, 2000.
Guzmán, Vanesa (2009) “Evolución del modelo docente: efectos de la incorporación del uso de una plataforma virtual, vídeos educativos y CD interactivos” [artículo en línea]. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 30/ Noviembre 2009. [Fecha de consulta: 03/03/2011]. http://edutec.rediris.es/revelec2/revelec30/ ISSN 1135‐9250.
Herrera Corona, L., & Pérez Navío, E. (2008). Aplicación de un LMS como herramienta de b-learning en estudios de posgrado. Recuperado el 06 de 10 de 2009, de http://www.eduonline.ua.es/jornadas2008/comunicaciones/ 3B2.pdf?PHPSESSID=33e6d0329c9d7135489103dd5f1b6383
HIAINT (2007) Historia de Internet, http:// www.banderas.com.mx/hist__de_internet.htm
ILCE (2012). Instituto Latinoamericano de Comunicación Educativa, http://www.ilce.edu.mx
Islas, O.; Gutiérrez, F. (2000). La ruta crítica de la Cibercultura Mexicana. Revista Razón y Palabra. Número 17 febrero-abril 2000, http://www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/logos/rp.html
ITESM. (2003). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, http://www.itesm.mx
IPN (2012) Instituto Politécnico Nacional, México., http://www.ipn.mx
Mendoza, Jorge A. (2003). “e-learning, el futuro de la educación a distancia”, publicado en junio 10 de 2003, consultado en mayo 2 de 2013.
http://www.informaticamilenium.com.mx/paginas/mn/articulo78.htm
Neri Herrera, Paulina (2012). Evolución de las TIC en México, publicado: 13, abril 2012, http://tendenciastecnomexico.blogspot.mx/2012/04/evolucion-de-las-tics-en-mexico.html. Consultado 16 septiembre 2012.
NIC-México (2012), http://www.nic.mx
Pérez Méndez, Marco Aurelio, Papel y visión social del magisterio en la historia de México, http://www.iebem.edu.mx/files/T1-L1MENDEZ.%20Papel%20y%20vision%20social.pdf, 2010, Consulta 24 de octubre de 2012.
Ramírez, A. (2006). Un acercamiento a las Nuevas Tecnologías de la Información, http://www.remo.ws/revista/n8/n8-ramirez.htm
Red Escolar (2012), http://www.redescolar.ilce.edu.mx
Salinas, Jesús (1999). ¿Qué se entiende por una institución de educación superior flexible? Comunicación presentada en "Congreso Edutec 99. NNTT en la formación flexible y a distancia", 14 a 17 de septiembre 1999, Sevilla http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/pdf/gte35.pdf
SEP (2003). EDUSAT, http://www.sep.gob.mx
SEP (2012) Secretaría de Educación Pública de México, http://www.sep.gob.mx
SEPiensa (2012) http://www.sepiensa.org.mx
Televisa (2012). http://www.televisa.com
TVUNAM (2012) http:// www.tvunam.unam.mx/
VNOC (2012). Centro Nacional de Videoconferencia Interactiva (VNOC) http://vnoc.unam.mx/
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work