Teaching work mediated with Information and Communication Technologies in Telesecundaria. Social representations of teachers

Abstract

The purpose of this article is to expose the social representations (RS) of the teaching work mediated by Information and Communication Technologies (ICT) of professors of a Mexican telesecundaria. The premise guiding the argument argues that the incorporation of ICT in telesecundaria is a random and gradual process that teachers spontaneously undertake and construct in their daily teaching work. It is an interpretative study, whose theoretical methodological approach recovers the approaches of the theory of social representations to deepen in the meaning, in the meaning attributed by teachers to the use of ICT as an artifact of mediation in teaching; In order to get closer to the knowledge of the RS, the in-depth interview, a digital skills questionnaire and the documentary analysis were used. The findings show that teachers represent ICT-mediated teaching as an individual, voluntary and unplanned process that depends on the level of training achieved by each of them. Educators do not show significant resistance to the use of ICT, rather, they are interested in incorporating them; However, there are factors associated with training, training and working conditions, which limit the use of specialized educational software for teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Backoff, E. E., Pérez, M. J. y Contreras, R. S. (2015). Las telesecundarias en México: resultados de TALIS 2013. México: Congreso Latinoamericano de Medición y Evaluación Educacional (Colmee).

Barroso Martínez, A. (2014). La construcción social de la tecnología a propósito de la educación:el caso de la telesecundaria en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos , XLIV (4), 107-129.

Calixto, R. y Rebollar, A. M. (2008). La telesecundaria ante la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación 44(7), 1-11.

Censo de Maestros, Alumnos y Escuelas de Educación Básica [Cemabe] . (2014). Censo de escuelas, maestros, alumnos de educación básica y especial. México: Cemabe. Recuperado de http://www.censo.sep.gob.mx/.

González, J. R. (2010). Acercamiento de profesores de telesecundaria al uso de herramientas digitales en la clase de matemáticas. (tesis de maestría). Cinvestav/IPN.

Guerrero, I. y Kalman, J. (2010). La inserción de la tecnología en el aula: estabilidad y procesos instituyentes en la práctica docente. Revista Brasileira de Educação, 15(44), 213-405.

Herzlich, C. (1993). La representación social. En S. Moscovici, Psicología social II (pp. 391- 418). Barcelona, España: Paidos.

Moscovici, S. (1979). El sicoanálisis su imagen y su público. Argentina: Huemul.

Moscovici, S. (1993). Psicología social II. Barcelona, España: Paidos .

Muñoz, J. R. (2015). La educación básica en Puebla durante el periodo de Guillermo Jiménez Morales (1981-1987), Revista latinoamericana de estudios educativos 45(1), 75-108.

Ramírez, R. (2006). Las tecnologías de la información y la comunicación en cuatro países latinoamericanos. Revista mexicana de Investigación Educativa, 11(22), 61-90.

Sánchez, L. (2006). El programa enciclomedia visto por los maestros. Revista mexicana de investigación educativa, 11(28), 187-207.

Santillan, M. (2006). Tecnologías de la información y de la comunicación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 7-10.

Published
2018-04-17
How to Cite
Ayala Sánchez, F. (2018). Teaching work mediated with Information and Communication Technologies in Telesecundaria. Social representations of teachers. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(16), 557 - 579. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.358
Section
Scientific articles