Student Assessment of the Management, Development, Satisfaction and Usefulness of Professional Internships in Higher Education Institutions

  • Guadalupe Bórquez Tamayo Universidad de Sonora
  • Sergio Ramón Rossetti López Universidad de Sonora
  • Altayra Geraldine Ozuna Beltrán Universidad de Sonora

Abstract

Linkage is a key strategic activity in Higher Education Institutions that contributes to the comprehensive education of students, providing solutions to the most urgent problems of society, economic growth and the preservation of the wealth of natural resources. The importance of Higher Education Institutions to contribute their knowledge to social progress lies in the interaction between the university and society. The objective of this research was to comprehensively evaluate the professional internship programs in two higher education institutions, one public and one private. To this end, a pilot study was carried out where students from two universities located in the northwest of the country were sampled. A quantitative cross-sectional methodology and descriptive scope were used. A questionnaire instrument was designed to comprehensively evaluate the professional internship programs in the dimensions of management, development, satisfaction and usefulness. The results showed that the private university showed greater satisfaction in management and development, while the public university presented areas of improvement in all dimensions, especially in administrative management and the perception of usefulness of professional practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántar-Enríquez, V. y Arcos-Vega, J. (2004). La vinculación como instrumento de imagen y posicionamiento de las instituciones de educación superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(1), 1-12. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/92

ANUIES. (s.f.). Vinculación de las IES con el entorno. http://www.anuies.mx/programas-y-proyectos/proyectos-academicos/vinculacion-de-las-ies-con-el-entorno

Arias-Marín, L., Del Socorro, G. y Cardona-Arias, J. (2021). Evaluación del proceso de prácticas profesionales en Microbiología Industrial y Ambiental desde la perspectiva de instituciones externas, Medellín-Colombia, 2009-2017. Revista Hechos Microbiológicos, 12(2), 13–22. https://doi.org/10.17533/udea.hm.v12n2a0

Ballesteros, B., Manzano, N. y Moriano, J. A. (2014). Seguimiento y evaluación en la UNED del sistema de prácticas de los alumnos en empresas. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 7(1). https://doi.org/10.7203/relieve.7.1.4447

Barrera-Ramírez, A. A. y Ramos-Rubio, P. (2022). Propuesta educativa de vinculación universitaria con pequeñas empresas: un caso de investigación-acción. Revista Escuela de Administración de Negocios, (92). https://doi.org/10.21158/01208160.n92.2022.3333

Cabra, F. (2008). La calidad de la evaluación de los estudiantes: un análisis desde estándares profesionales. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación http://www.redalyc.org/pdf/2810/281021687007.pdf

Campos, G., y Sánchez, G. (2006). La vinculación universitaria y sus interpretaciones. Ingenierías, 9(30), 18-25. https://ingenierias.uanl.mx/anteriores/30/30_vinculacion.pdf

Foncubierta, M., Perea, J. y González, G. (2016). Una experiencia en la vinculación Universidad-Empresa: El proyecto cogempleo de la fundación campus tecnológico de Algeciras. Educación XX1, 19(1), 201-226. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5250328

González, X. A. y Hevia, I. (2011). El Practicum de la Licenciatura de Pedagogía: estudio empírico desde la perspectiva del alumnado. Revista de Educación, 354, 209-236. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/en/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2011/re354/re354-09.html

Hernández, J. C. (2022). The link business: A form of organizational expression in the universities: Vinculación Empresarial y Formación Profesional. Revista Internacional de Humanidades, 14(4), 1-10. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4140

Maldonado, L. y Gould, G. (1994). La vinculación como estrategia de desarrollo en las universidades públicas. Revista de la Educación Superior, 23(91), 1-11. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista91_S2A3ES.pdf

Martínez, P. y González, C. (2019). Competencias personales y participativas vinculantes a la inserción laboral de los universitarios. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1), 1-35. https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/13164

Mayorga, M., Sepúlveda, M., Madrid, D. y Gallardo, M. (2017). Grado de satisfacción y utilidad profesional de las prácticas externas del alumnado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga (España). Perfiles educativos, 39(157), 140-159. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n157/0185-2698-peredu-39-157-00140.pdf

Piga, D. (1981). La extensión como comunicación. Notas sobre la conceptualización de la extensión universitaria. Cuadernos de Extensión Universitaria. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Salazar, M. del C. T., Ferrer, A. E. E. y Domínguez, N. A. G. (2020). Proposal of indicators to measure university linkage: Perspectives of officials in public higher education institutions. Education Policy Analysis Archives, 28, 1-29. https://doi.org/10.14507/EPAA.28.4333

Sandoval, E. A. (2022). El trabajo de campo en la investigación social en tiempos de pandemia. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 31(3), 10-22. https://www.redalyc.org/journal/122/12272203001/

Velho, L., Velho, P. y Davyt, A. (2019). Las políticas e instrumentos de vinculación Universidad-Empresa en los países del MERCOSUR. Educación Superior y Sociedad, 9(1), 51-76. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/180
Published
2024-10-22
How to Cite
Bórquez Tamayo, G., Rossetti López, S. R., & Ozuna Beltrán, A. G. (2024). Student Assessment of the Management, Development, Satisfaction and Usefulness of Professional Internships in Higher Education Institutions. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2125
Section
Scientific articles

Most read articles by the same author(s)