Relevance of reading comprehension in education: A systematic review

  • Gladiz Andrea Huamán Herreros Universidad César Vallejo

Abstract

The purpose of this systematic review study was to conduct research on publications related to the characteristics and significance of reading comprehension in education in order to describe the link between these variables. According to statistics on bad reading habits and the impact on educational growth. The problem must be identified, and answers must be sought, whether it is due to inadequacies in the educational system, a lack of incentive to read, or a propensity to neglect reading due to the superiority of the visual. This is a review study with a qualitative design that aims to evaluate electronic sources on the prestige of reading comprehension and education in order to synthesize the information and place it in a specific context for decision making. Articles from numerous periodical publications were collected and indexed using the Boolean search engines and, or and not. The authors' theoretical foundations were also used to support the bibliographic review, emphasizing the relevance of understanding what is read in education. Key words such as reading comprehension, relevance and education were used in the collection of information. Finally, based on the conclusions of the reviewed articles, it is demonstrated that there is an clear link between reading comprehension and its relevance for education, which allows students to increase critical judgment and cognitive skills, and influences educational efficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, V., Ramírez, G., Hernández, S. (2021). Intervention for oral language comprehension skills in preschoolers with developmental language disorder. Revista International Journal of Language & Communication Disorders. DOI: 10.1111/1460-6984.12676

Andrade, L. y Utria, L. (2021). Niveles de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Palobra, 21(1), 80-95. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.21- num.1-2021-3488

Armijos, A., Paucar Guayara, C., & Quintero, J. (2023). Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. Revista Andina de Educación, 6(2), e205. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.6

Banco Mundial (2022) Cuatro de cada cinco niños en América Latina y el Caribe no podrán comprender un texto simple. https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2022/06/23/education-latin-america

Brito, G. (2022). Fluência de leitura, reconhecimento de palavras e compreensão leitora em alunos do 4º ao 9º ano do ensino fundamental: revisão sistemática. Avances en Psicología Latinoamericana, 40(3), 1-20. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.10533

Bustamante, P., & Game, C. (2022). Creative strategies applied in the reading development of high school students. Mendive. Revista de Educación, 20(4), 1135-1145.

Chura, R., Valero, V., Calderón, K. (2022). Siete niveles lingüísticos como estrategia para mejorar la comprensión lectora. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(1), 42-52. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.1.590

Comunicado de prensa N.º 2022/LAC. (23 de junio de 2022). https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2022/06/23/education-latin-america

Constitución Política del Perú [Const] Art. 13 (29 de diciembre de 1993). https://www.tc.gob.pe/wp-content/uploads/2021/05/Constitucion-Politica-del-Peru-1993.pdf

Cué, M., Díaz, G., Díaz, A., & Valdés, M. (2008). El artículo de revisión. Revista Cubana de Salud Pública, 34(4).

Esquivel, I., Gálvez, K., & Barrios, F. (2022). Habilidades de pensamiento, comprensión lectora y memoria operativa en estudiantado normalista. Revista Electrónica Educare, 26(3), 297-316. https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-3.17

Gabriel, J. (2017). Cómo se genera una investigación científica que luego sea motivo de publicación. Journal of the Selva Andina Research Society, 8(2), 155-156. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2072-92942017000200008&lng=es&tlng=es.

Galeano, N. y Ochoa, S. (2023). Estrategias para el mejoramiento de la comprensión lectora de textos argumentativos en la escuela secundaria. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 27(2), 504–526. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a13

González, L. (2019). La comprensión lectora y su importancia para estudiantes de la Universidad Mundo Maya, campus Campeche. Revista electrónica Gestión de las personas y tecnología,12(36), 33-45.

González, L. y Santiago, A. (2019). Fortalecimiento de la comprensión lectora mediante el uso de Mangus Classroom en estudiantes de básica primaria de la IED Helena de Chauvin de Barranquilla [Tesis doctoral, Universidad de la Costa]
https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2607

Huarache, F. (2021). Comprensión lectora y variables cognitivas en estudiantes de segundo año básico. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 22(22), 43-65.

Jiménez, E., Yagüe, M. León, M., & García, P. (2023) Emociones y lectura: Cuando la lectura es la mejor manera de mejorar las habilidades en los adolescentes. Front. Psychol. Sec. Educational Psychology. Volumen 14 -.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1085945

Jiménez, W., y Jerónimo, G. (2023) Estrategias metodológicas de lectura y la comprensión lectora en estudiantes del ciclo intermedio en un CEBA de Satipo-Junín-2023. [Tesis de segunda especialidad]. Universidad Nacional de Huancavelica. https://repositorio.unh.edu.pe/handle/unh/6036

Madrid, D. y Pascual, M. (2021). La competencia lingüística con sentido y funcionalidad en la etapa infantil (0-6 años). España: Editorial Dykinson, S.L.

Maina, M. y Papalini, V. (2023). Potencialidades del uso de actividades lúdico literarias en la comprensión lectora. Pensamiento educativo, 60(1), 00102. https://dx.doi.org/10.7764/pel.60.1.2023.2

Maldonado, F., Ulloa, V., Príncipe, B., & Solís, B. (2023). Comprensión lectora de textos argumentativos: una revisión sistemática desde el nivel básico hasta el universitario. ReHuSo, 8(1), 132-145. https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i1.4980

Mego, H., & Saldaña, J. (2021). Las habilidades cognitivas y desarrollo de competencias oral y comprensiva: una revisión bibliográfica. Revista Conrado, 17(78), 189-193.

Menacho, L. (2021). Estrategias colaborativas: aprendizaje compartido para el desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de educación primaria. Praxis Educativa, 25(3), 1-16.Universidad Nacional de La Pampa

Míguez, C, Cuevas, M., Saavedra, A., & Cabanach, R. (2022). The role of text characteristics in the reading comprehension of primary school children in Spanish. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 13(1), 41-55. https://doi.org/10.23923/j.rips.2022.01.053

Minedu (2023). PISA 2022: el Perú mantiene sus resultados en las competencias de Lectura y Ciencia. Oficina de Medición de la Calidad de los Aprendizajes. http://umc.minedu.gob.pe/pisa-2022-el-peru-mantiene-sus-resultados-en-las-competencias-de-lectura-y-ciencia/

Ortega, M., Urbina, R., & Talavera, D. (2018). Estrategias de enseñanza y aprendizaje para la comprensión lectora. [Seminario de graduación para optar al título de licenciatura en Ciencia de la Educación con mención en Lengua y Literatura Hispánicas]. Juigalpa, Chontales, Managua, Nicaragua.

Peña, F. (2019). El placer de leer. Educere, 23(74), 77-81. http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/1674

Pérez. (2005). Evaluación de la comprensión lectora: Dificultades y limitaciones. Revista de Educación, pp. 121-138.

Ramírez, G. (2019). El nivel de comprensión lectora de los alumnos del Programa de Nivelación (PDN) de la Universidad Privada del Norte, sede Trujillo, durante el ciclo enero-febrero 2018. [Tesis de Maestría]. https://hdl.handle.net/20.500.12759/5050

Roldán, L., Formoso, J., Zabaleta, V., y Barreyro, J. (2022) Las relaciones entre prosodia y comprensión lectora en alumnos hispanohablantes: revisión sistemática y metaanálisis Interdisciplinaria, vol. 39, núm. 3, pp. 121-135 Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines Buenos Aires, Argentina. https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.3.7

Ruiz, I., & González, M. (2022). Análisis de la comprensión lectora y sus dificultades en adolescentes. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 38(2), 251–258. https://doi.org/10.6018/analesps.419111

Ruiz, M. (2020). Niveles de comprensión lectora en la educación superior. Revista Científica Internacional, 3(1), 175–184. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v3i1.35

Sánchez, S. & Pascual, M. (2022). Effectiveness of a Digital Serious Game in Improving Reading Comprehension and Academic Performance. Investigaciones Sobre Lectura, 17(1), 40-66. https://doi.org/10.24310/isl.vi17.14325

Thorne, C., Morla, K., Ucelli, P., Nakano, T., Mauchi, B., Landeo, L., Vásquez, A., & Huerta, R. (2013). Efecto de una plataforma virtual en comprensión de lectura y vocabulario: Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primaria. Revista de Psicología, 31(1), 3-35. 10.18800/psico.201301.001

Torres J. (2021). Compresión lectora. Editorial Casa del Libro.

Unesco (2021). Las pérdidas de aprendizaje por el cierre de escuelas debido a la COVID-19 podrían debilitar a toda una generación. Comunicado de prensa. https://www.unesco.org/es/articles/las-perdidas-de-aprendizaje-por-el-cierre-de-escuelas-debido-la-covid-19-podrian-debilitar-toda-una

Unicef (2022). Cuatro de cada cinco niños y niñas en América Latina y el Caribe no podrán comprender un texto simple. Informe publicado por el Banco Mundial y UNICEF, en colaboración con la UNESCO. Ciudad de Panamá/Washington, D.C., https://www.unicef.org/lac/comunicados-prensa/cuatro-de-cada-cinco-ninos-y-ninas-en-america-latina-y-el-caribe-no-podran-comprender-un-texto-simple#:~:text=CIUDAD%20DE%20PANAM%C3%81%2FWASHINGTON%2C%20D.C.,en%20colaboraci%C3%B3n%20con%20la%20UNESCO.

Vásquez, A. (2021). La importancia de la lectura en el aula. Revista Educación y Desarrollo, 35(2), 67-74.

Vásquez, J. (2022). Comprensión lectora: fundamentos teóricos y estrategias de acercamientos al texto. Ciencia Latina Revista Multidisciplinaria 6(4), 618-633.
Published
2024-10-08
How to Cite
Huamán Herreros, G. A. (2024). Relevance of reading comprehension in education: A systematic review. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2109
Section
Scientific articles