Some reflections on the equity and its context in México
Abstract
This paper presents a reflection on the concept of equity from the theory of social justice proposed by Rawls (1993), based on an overview of the situation in Latin America , and the ongoing reforms in Mexico; also are described some government programs developed with the aim of contributing to improving equity in Mexico and analyzed based on the criteria established by the World Bank on school factors that influence school success and that directly impact on equity in Education (Aguerrondo, 1993). The programs discussed in this paper are: schools with dignity, schools of excellence to bring down the educational gap, full-time schools, inclusion and digital literacy and inclusion and educational equity
Downloads
References
Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la educación: ejes para su definición y evaluación. Revista Interamericana de Desarrollo Educativo, pp. 561-578.
Braslavsky, C., y Cosse, G. (1996). Las actuales reformas educativas en América Latina. Cuatro actores, dos lógicas y ocho tensiones. Buenos Aires: Programa de promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe.
Cohen, E. (2002). Educación, eficiencia y equidad: una difícil convivencia. Revista Iberoamericana de Educación, pp. 105-124.
Didou, S. (2011). Cobertura y promoción de la equidad en el Sistema de Educación Superior en México. Perfiles Educativos, pp. 59-65.
Latapí, P. (2006). Reseña de "equidad, calidad e innovación en el desarrollo educativo nacional" de la Secretaría de Educación Pública. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 693-701.
Navarro, J. (2006). Dos clases de políticas educativas. La política de las políticas públicas. Programa de promoción de la reforma educativa en América Latina y el Caribe.
Rawls, J. (1993). Liberalismo Político. Nueva York: Columbia University Press.
Rodríguez, C. (2008). Equidad de la educación en México. Propuesta de un sistema de indicadores. Revista perspectivas sociales, pp. 55-78.
Secretaría de Gobernación (28 de 12 de 2013). Diario Oficial de la Federación. Recuperado el 05 de 12 de 2015, de ACUERDO número 711 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa para la Inclusión y la Equidad Educativa: ACUERDO número 711 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa para la Inclusión y la Equidad Educativa
Vakis, R., Rigolini, J., y Luchetti, L. (2015). Los olvidados, pobreza crónica en América.
Bustos Romero, O. (2003). Mujeres y educación superior en México. Recomposición de la matrícula universitaria a favor de las mujeres. Repercusiones educativas, Económicas y Sociales. México. Obtenido de http://www.mexicoconectado.gob.mx/images/stories/Liferay/eMex/informacion/
Gobierno de la República, México (2014). Reforma Educativa, resumen ejecutivo. México: Gobierno de la República. Obtenido de http://reformas.gob.mx/wp-content/uploads/2014/04/RESUMEN_DE_LA_EXPLICACION_REFORMA_EDUCATIVA.pdf
INEE (2013). Panorama Educativo de México 2013. Indicadores del sistema educativo Nacional de Educación Básica y Media Superior. INEE. Obtenido de http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/B/112/P1B112.pdf
Krawczyc, N. (2002). La reforma educativa en América Latina desde la perspectiva de los organismos multilaterales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 627-673. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14001609
Secretaría de Educación Pública (16 de 12 de 2015). Escuelas de tiempo completo. Recuperado el 17 de 12 de 2015, de Programa escuelas de tiempo completo: http://basica.sep.gob.mx/tiempocompleto/
Secretaría de Educación Pública (2015). Escuelas Dignas. Recuperado el 05 de 12 de 2015, de http://www.inifed.gob.mx/escuelas_dignas/
Secretaría de Educación Pública (13 de 08 de 2015). Programa de inclusión y alfabetización digital 2015 (PIAD). Recuperado el 05 de 12 de 2015, de http://www2.sepdf.gob.mx/principal/piad-2015-2016.jsp
Secretaría de Gobernación (28 de 02 de 2015). Diario Oficial de la Federación. Recuperado el 05 de 12 de 2015, de CONVENIO de Coordinación para la operación del Programa Escuelas de Excelencia para Abatir el Rezago Educativo: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5405514&fecha=28/08/2015
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work