Approach to Professional Competencies in Tourism from the perspective of graduates in Mexico

  • Rosa María Rivas García Instituto Politécnico Nacional
  • Edgar Oliver Cardoso Espinosa Instituto Politécnico Nacional
  • Martha Leticia Roldan Castellanos Instituto Politécnico Nacional

Abstract

The globalized offer of the tourism industry requires the continuous improvement of tourism products, which consequently affects the activity of human capital in the tourism sector and complements the professional skills of tourism professionals. The objective of the descriptive research was the identification based on the exploration of the literature of the elements related to the theories of educational competences in higher education, specifically in the training of professionals in the tourism sector to describe opinions and Conceptual compendium that organizes the approach to Professional Competences in tourism from the perspective of graduates in Mexico. To obtain the designed objective, this article has the following organization: the immediate section presents the introduction that emphasizes the relevance of the topic addressed, continues with a conceptual framework that states the origin, definition, and elements of educational competences in higher education. Then, a conceptual reference framework related to professional competencies in tourism and the research instrument applied to graduates of the Bachelor of Tourism in a higher-level institution in Mexico is detailed. Finally, by way of conclusion, the outline of the approach to professional competences in Tourism is defined from the point of view of the graduates of the professional program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA). (2004). Libro Blanco Título de Grado en Turismo [Archivo PDF]. https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_turismo_03.pdf/34c2ba67-671f-4493-4ae4-64ba3b09f696?t=1654601820759

Aldaz, S. Guerrero, D., Cejas, M. y Pacheco, H. (2023). Competencias laborales en el sector turístico: un modelo de formación profesional. Universidad, Ciencia y Tecnología, 27(119), 41-51). https://doi.org/10.47460/uct.v27i119.705

Arévalo, J. y Juanes, B. (2022). La formación de competencias desde el contexto latinoamericano. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 517-523. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100517&lng=es&tlng=es.

Beckers, J. (2002). Desarrollar y evaluar las habilidades en la escuela. Bruselas: Labour.

Bembibre, D; Machado, E. y Pérez, K. (2016). Las competencias profesionales: un enfoque de formación y desarrollo de la expresión escrita en las universidades médicas. Humanidades Médicas, 16(3), 519-531. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000300010&lng=es&tlng=es.

Casimiro, C., Casimiro, W. y Casimiro, J. (2019). Desarrollo de competencias profesionales en estudiantes universitarios. Conrado, 15(70), 312-319. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500312&lng=es&tlng=es.

Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. USA: Massachusetts Institute.

Chomsky, N. (1985). El conocimiento del lenguaje, su naturaleza, origen y uso. Alliance.
Consejo Nacional de Normalización y Certificación de Competencias Laborales. (s.f.). Competencias de Personas y Perfiles Ocupacionales [Archivo PDF]. https://conocer.gob.mx/wp-content/uploads/2017/05/MonografiasPerfilesOcupacionalesTotales.pdf

De Ketele, J. (1996). Evaluación del Rendimiento Escolar: ¿Qué? ¿Por qué? ¿Para qué? Túnez Journal of Science Education, 23, 17-36.
Garrigós, S. y Narangajavana, Y. (2006). Capacidades directivas y nuevas tecnologías en el sector turístico. Universidad Jaume I. Castellón de la Plana.

Gobierno de México. (2024). Registro Nacional de Estándares de Competencia por Sector Productivo. Conocer. https://conocer.gob.mx/renec-registro-nacional-de-estandares-de-competencia-por-sector-productivo/

Gómez, J. (2015). Las competencias profesionales. Revista Mexicana de Anestesiología, 38(1). https://www.medigraphic.com/pdfs/rma/cma-2015/cma151g.pdf

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. (15 de diciembre de 2023). Cuenta Satélite del Turismo de México (CSTM), 2022 [Comunicado de prensa]. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/CSTM/CSTM2022.pdf

Manzur Quiroga, S. C., Balcázar González, A. y Ponce Cruz, M. (2021). El Modelo Educativo basado en Competencias: Factor clave en la Educación Superior de las Universidades Politécnicas de México. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.284

McClelland, D.C. (1973). Testing for Competencies rather than intelligence. American Psychologist, 28, 1-14.
Organización Mundial del Turismo. (2019a). Panorama del turismo internacional, edición 2019 [Archivo PDF]. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421237

Organización Mundial del Turismo. (2019b). Desarrollo del talento humano para la mejora de la competitividad de los destinos: El caso de Perú [Archivo PDF]. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420766

Organización Mundial del Turismo. (2020a). El futuro del trabajo en el turismo y el desarrollo de competencias [Archivo PDF]. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421404

Organización Mundial del Turismo. (2020b). Glosario de términos de turismo. https://www.unwto.org/es/glosario-terminos-turisticos

Organización Mundial del Turismo. (2020c). UNWTO TEDQUAL. https://www.unwto.org/UNWTO-ted-qual

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2006). La definición y selección de competencias clave: Resumen ejecutivo [Archivo PDF]. https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2013). Panorama de la educación 2013 Indicadores de la OCDE. España: Santillana.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2019). Estrategia de Competencias de la OCDE 2019. Competencias para construir un futuro mejor. https://www.oecd.org/skills/OECD-skills-strategy-2019-ES.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2020). OECD Tourism Trends and Policies 2020 Summary in Spanish [Archivo PDF]. https://www.oecd.org/cfe/tourism/OECD-Tourism-Trends-Policies%202020-Highlights-ENG.pdf

ONU Turismo. (2024). El turismo internacional alcanzará en 2024 los niveles registrados antes de la pandemia. https://www.unwto.org/es/news/el-turismo-internacional-alcanzara-en-2024-los-niveles-registrados-antes-de-la-pandemia

Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar, 4a. Ed. Barcelona: Graó

Real Academia Española. (2023). Competencia. Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/competencia

Secretaría de Turismo. (2014). Guía de escuelas de turismo. http://www.sectur.gob.mx/ictur/cultura/educacion/guia-de-escuelas/

SECTUR (2024). Empleo Turístico. https://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/ResultadosITET.aspx

Tejada, J. y Navío, A. (s.f.). El desarrollo y la gestión de competencias profesionales: una mirada desde la formación. Universidad Autónoma de Barcelona, España.

Tuning América Latina (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina [Archivo PDF]. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf

Tuning Educational Structures in Europe. (2003). Informe Final Fase Uno. Editado por Julia González y Robert Wagenaar [Archivo PDF]. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf

Yáñez, L. M. (2020). Competencias genéricas en la educación universitaria: una propuesta didáctica. https://doi.org/10.35811/rea.v10i2.102

Zabala, A. y Arnau, L. (2007). La enseñanza de las competencias. Extracto del séptimo capítulo del libro 11 ideas clave: El aprendizaje y la enseñanza de las competencias. [Archivo PDF]. http://eoepsabi.educa.aragon.es/descargas/G_Recursos_orientacion/g_7_competencias_basicas/g_7_1.docum.basicos/1.41.Ense%F1ar_competencias.pdf
Published
2024-09-28
How to Cite
Rivas García, R. M., Cardoso Espinosa, E. O., & Roldan Castellanos, M. L. (2024). Approach to Professional Competencies in Tourism from the perspective of graduates in Mexico. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2094
Section
Scientific articles

Most read articles by the same author(s)