Literacy: reading and writing literacy events in preschool
Abstract
This work stems from research carried out in a process of graduate. It was noted that at the preschool level, with children attending third grade, carried out a series of literacy activities to start or strengthen their literacy. These activities are framed by the recognition that educators have about the features they have children, according to Piaget, they are in the pre-operative stage. Given the characteristics of children who do not even read or write conventionally carried out reading and writing events good to them, which results in a peculiar social use of reading and writing, this encourages literacy in preschool. We assume the literacy as the social use of reading and writing in a specific context, in a community of practice.
Downloads
References
Abril, P. (2003). La literatura infantil desde antes de la cuna, México: CONACULTA, Colección Lecturas sobre lecturas, Vol. V.
Aranda, G. (2000). El pensamiento del niño que inicia su aprendizaje escolar de la lengua escrita, México: SEP, Libros del Rincón.
Barton, D., y Hamilton, M. (2004). “La literacidad entendida como una práctica social”, en: Virginia Zavala, Mercedes Niño-Murcia y Patricia Ames (Edits.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas, Lima, Perú: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Cassany, D. (2002). La cocina de la escritura, México: Anagrama, SEP.
Del Amo, M. (2005). La narración oral y la lectura en voz alta como técnica de animación a la lectura, México: CONACULTA, Colección Lecturas sobre lecturas, Vol. XIII.
Ferreiro, E. (coord.), (1989/2007). Los hijos del analfabetismo, propuestas para la alfabetización en América Latina. México: Siglo XXI.
Ferreiro, E. (1997). Alfabetización. Teoría y práctica, México: Siglo XXI.
Ferreiro, E. (1999/2004). Vigencia de Jean Piaget, México: Siglo XXI.
Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, México: Siglo XXI.
Gómez, M. et al. (1997). La lectura en la escuela, México: SEP Biblioteca para la actualización de los maestros.
González, J. (2007). Las narraciones en el aula de preescolar, Aguascalientes, México: COMIE, ponencia presentada en el IX Congreso Mexicano de Investigación Educativa.
Heath, S. (2004). “El valor de la lectura de cuentos infantiles a la hora de dormir: habilidades narrativas en el hogar y en la escuela”, en: Virginia Zavala, Mercedes Niño-Murcia y Patricia Ames (Edits.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas, Lima, Perú: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Hernández, G. (2005). Pobres pero leído. La familia (marginada) y la lectura en México, México: CONACULTA, Colección Lecturas sobre lecturas, Vol. XIV.
Hernández, G. et al. (2012). Pensamiento crítico y literacidad académica en la UAM Cuajimalpa: Perspectivas docentes, Ponencia presentada en el Evento de la Red Cultura Escrita y Comunidades Discursivas: México: Instituto Tecnológico Autónomo de México ITAM.
Kalman, J. (2005). El origen de la palabra propia, México: CONACULTA, Colección Lecturas sobre lecturas, Vol. XIV.
Kalman, J. (2004). Saber lo que es la letra. Una experiencia de lectoescritura con mujeres de Mixquic, México: Siglo XXI. Consultado el 10 de noviembre de 2013, http://unesco.org/images/0014/001494/149457so.pdf
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela. Lo real, lo posible, lo necesario, México: SEP Biblioteca para la actualización del maestro.
Piaget, J. (1969/2008). Biología y conocimiento, España: Siglo XXI.
Piaget, J. (1972/1980). Problemas de psicología genética. Trad. Miguel A. Quintana y Ana Ma. Tizón, Barcelona, España: Ariel.
Piaget, J., e Inhelder, B. (1969/2007). Psicología del niño, España: Morata.
Reyes, Y. (2003). Yo no leo, alguien me lee… me descifra y escribe en mí. La bebeteca, relato de una experiencia de lectura en la primera infancia, desarrollada en Espantapájaros, Taller, México: CONACULTA, Colección Lecturas sobre lecturas, Vol. V.
Sánchez, M. (2000). La apropiación de la lecto-escritura en un contexto otomí, México: SEP, Libros del Rincón.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad, Barcelona, España: Paidós.
Zavala, V. et al. (2004). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas, Lima, Perú: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work