Reading Experience in an Elementary School: An Educational Intervention

  • Daniela Nohelí Hernández Chávez Universidad Juárez del Estado de Durango
  • Jaime Fernández Escárzaga Universidad Juárez del Estado de Durango
  • Marco Antonio Vázquez Soto Universidad Juárez del Estado de Durango
  • Guadalupe Maravilla Gaucín Piedra Universidad Juárez del Estado de Durango

Abstract

This educational intervention project aimed to promote reading autonomy among elementary school students through the design and implementation of effective pedagogical approaches. The central objective was to stimulate a love for reading, strengthen comprehension and critical thinking skills, and encourage autonomous selection and exploration of literary materials. The intervention took place in a rural primary school located in the municipality of Durango. During the diagnostic phase, a qualitative approach was chosen, employing the action research method. Non-participant observation techniques and in-depth interviews were used. The participants included members of the school community, consisting of eight teachers and 191 students. In the intervention phase, the qualitative approach continued, but with participant observation. Through dynamic and interactive activities, students developed the ability to approach texts independently, thereby establishing a solid foundation for their reading skills throughout their educational journey. The results revealed the effectiveness of promoting reading and guiding students using only the resources available in the school, without the need for additional materials. Additionally, the enthusiastic response from the students suggests that with more time, this type of project can be consolidated, yielding more robust and beneficial outcomes. Reading, as concluded, represents an opportunity for advancement for students in these communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Area, M. y García Qismondo, M. (2016). Entre libros y pantallas: las bibliotecas escolares ante el desafío digital. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 214-2412. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/49876

Argüelles, J. D. (2002). Los usos de la lectura en México. La Colmena, 1(36), 55-64. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6824387.pdf

Barboza, P. y Peña, G. (2014). El problema de la enseñanza de la lectura en educación primaria. Educere: Revista Venezolana de Educación, 18(59), 133-142. https://www.redalyc.org/pdf/356/35631103015.pdf

Block, D. (2003). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario, de Delia Lerner (reseña). Educación Matemática, 15(3). http://funes.uniandes.edu.co/13055/

Camacho-Quiroz, R. (2013). La lectura en México, un problema multifactorial. Contribuciones desde Coatepec, (25), 153-156.

Delgado, P. (2016). La lectura en educación básica: un saber dominante, sometido e híbrido. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 46(1). https://doi.org/10.48102/rlee.2016.46.1.191

Domínguez, R. (2019). Caracterización e incidencia de las bibliotecas escolares en el logro educativo en Tamaulipas. Investigación Bibliotecológica, 34(83), 145-165.

Duarte, M. D. (2005). Promoción de la lectura o formación de lectores. Diálogos Pedagógicos, (5), 42-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3974961.

Escalante, K. (2017). Un acercamiento a la lectura y escritura por placer en niños de primaria (trabajo recepcional). Universidad Veracruzana, Xalapa, México.

Garrido, F. (1997). Como leer (mejor) en voz alta. una guía para contagiar la afición a leer. Libros de México, 46, 11-19. https://biblat.unam.mx/fr/revista/libros-de-mexico/articulo/como-leer-mejor-en-voz-alta-una-guia-para-contagiar-la-aficion-a-leer

Garrido, F. (2012). Manual del buen promotor. Una guía para promover la lectura y la escritura. CONACULTA.

Garrido, F. (2014). El buen lector se hace, no nace. Reflexiones sobre lectura y formación de lectores. Paidós.

Gómez-Palacio, M. (1995). La lectura en la escuela. Secretaría de Educación Pública.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi) (2022). Módulo sobre Lectura. INEGI. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/molec/doc/resultados_molec_feb22.pdf

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE) (2019). La enseñanza de la lectura en México: reseña histórica. INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1C405.pdf

International Board on Books for Young People (2016). Diagnóstico de prácticas de lectura en niños y jóvenes en México y propuesta. IBBY México. https://www.senado.gob.mx/comisiones/biblioteca/docs/diagnostico_practicas_lectura.pdf

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa (3.ª ed.). Graó.

Loría, E. (2021). El eterno problema de la falta de lectura y de lectores. Ciencia Ergo-sum, 28(3).

Mora, N. (2018). La biblioteca como espacio de aprendizaje autónomo en los estudiantes de básica media (tesis de maestría). Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador.

Nava, C. y Rivas, M. (2015). Experiencias de promoción de la lectura en escuelas de educación básica. En E. Jiménez y A. Ocampo (eds.), Lectura para todos: El aporte de la fácil lectura como vía para la equiparación de oportunidades (pp. 235-249). Asociación Española de Comprensión Lectora-AECL y Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva-CELEI.

Ripalda, V., Macías, J. y Sánchez Mata, M. (2020). Rincón de lectura, estrategia en el desarrollo del lenguaje. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(14), 127-138. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616 79642020000200004

Ruiz, J. (2021). La lectura y los alumnos de educación básica de Chiapas. Revista Académica de Investigación, (38), 160-175.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2010). Las bibliotecas escolares en México. Un diagnóstico desde la comunidad escolar. https://www.ideamex.com.mx/sites/default/files/pdf/bibliotecas %20_escolares_mexico.pdf

Teco, J. (2012). La falta de interés por la lectura en la educación básica (tesina de licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional.

Zaid, G. (2006). La lectura como fracaso del sistema educativo. Letras Libres, 8(95), 40-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2153608
Published
2024-07-29
How to Cite
Hernández Chávez, D. N., Fernández Escárzaga, J., Vázquez Soto, M. A., & Gaucín Piedra, G. M. (2024). Reading Experience in an Elementary School: An Educational Intervention. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2020
Section
Scientific articles