Conceptualization of the educational approach partner training, integrated business process consulting tool
Abstract
A conceptual theoretical analysis regarding the educational approach to training partner and their possible integration into a process of university business consulting, with the intention of structuring a framework that allows support a project intervention and improved management skills in business is presented who have only a basic education. It is concluded that the approach fits educational aspects and training strategies that can be supported in designing a training tool to improve and streamline the process of university business consulting.
Downloads
References
Arango Gómez, S. M., Barrera Vásquez, A. C., & Cardona Parra, V. M. (2008). Acciones pedagógicas que se pueden implementar para desarrollarlas competencias de orientación al servicio,negociación y liderazgo. Tesis de Grado, Universidad de San Buenaventura, Medellin, Colombia.
Argudin, Y. (2005). Educación básada en competencias. México: Trillas.
Azpeitia, C. M. (2006). Curriculum y competencias. Memorias. México: Santillana.
Coll, C. (2002). Las competencias en educación. Aula de Innovación Educativa., 34-39.
Diaz - Barriga Arceo, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Ibero Americana de Educación Superior., 1(1), 37 57.
Echeverría Samanes, B. (2002). Gestión de la Competencia de Acción Profesional. Revista de Investigación Educativa, 20(1), 7 -43.
Gallart, M. A. (2004). Habilidades y competencias para el sector informal en America Latina: una revisión de la literatura sobre programas y metodologias de formación. Oficina Internacional del Trabajo.
Harris P., P. (2001). 20 Instrumentos de Diagnóstico para la nueva empresa. Madrid: Centro de Estudios Raóm Aceres.
Herrera M., A., & Didriksson, A. (1990). La construcción curricular: innovación, flexibilidad y competencias. Educación Superior y Sociedad, 10(2), 29-52.
Kurb, M. (2006). La Consultoría de Empresas. Guía para la Profesion. México.: LIMUSA.
Mastache, A. (2007.). Formar personas competentes. Buenos Aires, Argentina.: Ediciones Novedades Educativas.
Pérez Escalante, S. (8 de Diciembre de 2010). Obtenido de www.itescam.edu.mx/principal/sylabus/fpdb/recursos/r60036.DOC
Perrenoud, P. (1999). Construir competencias desde la escuela. Santiago de Chile: Dolme, Ediciones.
Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende prepara para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñarotros saberes? Barcelona, España: GRAÓ.
Rodríguez S., F. J., & Vargas, R. A. (s.f.). La experiencia del infoem en la asistencia y formación de emprendedores: un enfoque integral. Recuperado el 15 de Diciembre de 2014, de http://www.uv.es/motiva2/Ponencias%20Motiva2009/docs/110.pdf
Salazar Botello, C. M., & Chiang Vega, M. (2007). Competencias y Educación Superior. Un estudio empírico. (e. C. Red de Revistas Cientificas de América Látina, Ed.) Horizontes Educacionales., 12(2), 22-35.
Schalk Quintanar, A. E. (2005). Modelo de Enseñanza Aprendizaje para Adultos en la era del conocimiento. Diseño y Estructura del Modelo. Gestión del Terecer Milenio. Revista de Investigación de la Facultad de Ciencias Administrativas., 8(16), 63-87.
Sobrado Fernández, L. (1996). Formación y Profesionalización de orientadores: modelos y procesos. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa., 2(2_3).
Tecnológico Nacional de México. (2014). Proyectos integradores para la formación y desarrollo de competencias profesionales del Tecnologico Nacional de México. México.
Tejada Fernández, J. (2005). El trabajo por competencias en el prácticum:cómo organizarlo y cómo evaluarlo. Revista electrónica de Investigación educativa.
Tobón Tobón, S., Pimienta Prieto, J., & García Fraile, J. A. (2010). Secuencias Didácticas: Aprendizaje y Evaluación de Competencias. México: Pearson.
Tünnerman, C., & De Souza, M. (2003). Desafios de la Universidad en la Sociedad del Conocimiento. . Paris: UNESCO.
Wompner G., F. H. (2009). Educación Integral y para emprendedores. La Nueva Era. ENTELEQUIA. Revista Interdisciplinar.(10), 198 - 218.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work