El CINVESTAV y el SNI: 21 años de producción científica (1991-2011) / SNI and CINVESTAV 21 years of scientific production (1991-2011)
Abstract
El presente trabajo muestra la productividad que han tenido los investigadores del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) adscritos al Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (CINVESTAV). La productividad se mide utilizando el número de publicaciones en revistas indizadas en el Institute of Scientific Information (ISI) producido por Thomson Reuters. La muestra incluye a todos los investigadores del CINVESTAV que pertenecieron al menos un año al SNI y el periodo de análisis es de 21 años (1991 a 2011). En el trabajo también se compara la productividad con cinco universidades más: la Universidad Autónoma de México (UNAM), la Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), el Instituto Politécnico Nacional (IPN), la Universidad de Guadalajara (UdeG) y la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). Se observa que la productividad del CINVESTAV tiene un liderazgo en cuatro de las siete áreas del SNI.
Downloads
References
Asomoza Palacio, R. (2005). Impacto del SNI y su futuro en la ciencia nacional. En Una reflexión sobre el Sistema Nacional de Investigadores (pp. 64-72). Foro Consultivo Científico y Tecnológico.
CONACYT. (2000). Treinta Años del Programa de Becas credito del CONACYT: Evolución, Resultados e Impacto.
FCCyT-AMC. (2005). Una reflexión sobre el Sistema Nacional de Investigadores a 20 años de su creación.
Programa Especial de Ciencia, Tecnología e Innovación 2014-20. (30 de Julio de 2014). Diario Oficial de La Federación, 1-79.
Salvador Vega y León. (2003). En Sistema Nacional de Investigadores. Retos y perspectivas de la ciencia en México (p. 9). México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Santiago Rodríguez, F. (2006). Valoración del Sistema NAcional de Investigadores. En Diagnóstico de la Política Científica, Tecnológica y de Fomento a la Innovación en México (2000-2006) (págs. 158-174). México: Foro Consultivo Científico y Tecnológico.
SAPIENS (Ed.). (2011). Suplemento 50 Aniversario. Recuperado en 2015, de Suplemento 50 Aniversario - Cinvestav: http://www.cinvestav.mx/es-mx/difusion/suplemento50aniversario.aspx
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work