The efficiency of cooperative learning in teaching chemistry at the high school level
Abstract
The present study compares the effect of the cooperative learning method and traditional teaching method in the academic performance of freshmen in high school chemistry matter I. The sample consisted of 40 students divided into two groups. The design was quasi-experimental with experimental group and control group. In the experimental group three cooperatives strategies were applied, while the control group was working with the traditional teaching method. The design was quasi-experimental with experimental group and control group. In the experimental group three cooperatives strategies were used, while the control group worked with the traditional teaching method. They were granted a test of knowledge of the first unit to determine the equivalence of the groups and were considered as instruments the three partial evaluations performed during the semester. Data were statistically analyzed with the program SPSS version 20. As a result there was a significant development increase in the experimental group.
Downloads
References
Alanis, M. (2012). Aprendizaje cooperativo: una estrategia para la adquisición de conocimientos biológicos en bachillerato. Tesis para obtener el grado de Maestro en Docencia para la Educación Media Superior en Biología. Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México, Distrito Federal, México.
Barriga, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (3ra ed.). Una interpretación constructivista. México: McGraw Hill.
Brandy, T. (2013).The effects of cooperative learning on student achiviement in algebra I[Los efectos del aprendizaje cooperativo en el rendimiento del alumno en algebra I]. Tesis para obtener el grado de doctor de educación en liderazgo educacional y política de administración. Graduate School of Education and Psychology, Pepperdine University, Los Ángeles, Estados Unidos.
Caamaño, A. (2006). Retos del currículum de química en la educación secundaria. La selección y contextualización de los contenidos de química en los currículos de Inglaterra, Portugal, Francia y España. Revista Educación Química en Línea, 17,E, 195-208.
Calero, M. (2009). Aprendizaje sin límites. Constructivismo. México: Alfaomega.
Carrasco, C., López, S., Velásquez, D. y Ávila, M. (2011). Factores que influyen en la reprobación en Química general II en la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. Proyecto de Investigación, Departamento de Ciencias Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán de la Educación, Tegucigalpa, Honduras.
Chumba, R. (2009). El aprendizaje cooperativo y la deserción escolar en la licenciatura en contaduría y administración del centro de estudios superiores CTM. Tesis para obtener grado de maestra en innovación educativa. Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, México.
Galagovsky, L. (2005). La enseñanza de la química pre-universitaria: ¿Qué enseñar, cómo, cuánto, para quiénes? Química viva, 1,4, 8-22.
Gavilán, P. y Alario, R. (2012). Efectos del aprendizaje cooperativo en el uso de estrategias de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 60, 1-15.
Goikoetxea, E. y Pascual, G. (2002). Aprendizaje cooperativo: Bases teóricas y hallazgos empíricos que explican su eficacia. Educación XX1, 5, 227-247.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1998). Metodología de la investigación (2daed.). México: McGraw Hill.
Johnson, D., Johnson R. y Hobulec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
Mir, C., Castelerio, J., Castelló, T., Cirera, I., García, M., Jorba, A., Leciñena, M., Molina, L., Pardo, A., Rué, J., Torredemer, M., Vila, I., (1998). Cooperar en la escuela. La responsabilidad de educar para la democracia. Barcelona: Graó.
Nakamatsu, J. (2012). Reflexiones sobre la enseñanza de la química. Instituto de Docencia Universitaria. Revista en Blanco y Negro, 3(2), 38-46.
Ponce, V. (2004). Reprobación y fracaso en secundaria. Hacia una reforma integral. Revista de Educación y Desarrollo, 2, 59-70.
Pozo, J. y Gómez (2006). Aprender y enseñar ciencia. (5ta ed.). Madrid: Morata.
Pujolàs, P. (2004). Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Eumo-Octaedro.
Pujolàs, P. (2008). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
Reguera, D. (2010).Efectos del método de aprendizaje cooperativo en el rendimiento académico de los estudiantes del 5° nivel de idiomas extranjeros de la Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades-UNAP, 2009. Tesis para obtener el grado académico de Magíster en Educación a Nivel Superior. Facultad Nacional Mayor de San Marcos, Iquitos, Perú.
Rodríguez, E. (2013). El aprendizaje de la química de la vida cotidiana. ARJÉ Revista de Postgrado FACE-UC, 7,12, 363-373.
Ruiz, D. (2012). La influencia del trabajo cooperativo en el aprendizaje del área de economía en la enseñanza secundaria. Facultad de educación y trabajo social, Universidad de Valladolid, Valladolid, España.
Salazar, H. y Canto, P. (2002). Aprendizaje cooperativo en la enseñanza de las matemáticas. Revista Educación y Ciencia. Nueva Época, 6,11, 75-85.
Slavin, R. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Aiqué Grupo Editor.
Valero, P. y Mayora, F. (2009).Estrategias para el aprendizaje de la química de noveno grado apoyadas en el trabajo de grupos cooperativos. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 10,1, 109-135.
Whicker, K. M., Bol, L., y Nunnery, J. A. (2001). Cooperative learning in the secondary mathematics classroom. Journal Of Educational Research, 91(1), 42.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work