Relationship between violence and ISC semester students

  • Fabiola Ocampo Botello Instituto Politécnico Nacional
  • Roberto De Luna Caballero Instituto Politécnico Nacional
  • Monserrat Gabriela Pérez Vera Instituto Politécnico Nacional

Abstract

When we referrer to school violence, commonly named Bullying, and because it is consider a systemic cause phenomenon, multiple causes, it attracts the interest of several groups and disciplines. To address that interest in this research project an analysis of the data is presented in the various levels (semesters) of enrolled students in the Computer Systems discipline.    This project in its present form is the result of a quantitative, transversal, descriptive, exploratory and correlational research that was conducted with the intention of creating the theoretical bases underpinned by an inferential statistical analysis of how school violence occurs in different levels (or semesters) of students in the Engineering in Computer Systems (ISC) career. 391 students participated.   The School Violence Questionnaire-Revised (CUVE-R) was applied for six factors: teacher to student violence, physical violence by students, and verbal violence by students, social exclusion, disruption in the classroom and through Violence New Technologies of Information and Communication (NTIC). We also apply a Kruskal-Wallis test, grouping by the level variable (semester) of total students. Differences were detected in the different levels or semester only in the following factors: violence of teachers to students and violence through NTICs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J. (2012). Tengo miedo: Bullying en las escuelas. México: Editorial Trillas.

Álvarez, L., Álvarez, D., González C., P., Nuñez, J. C. y González P., J. A. (2006). Evaluación de los comportamientos violentos en los centros educativos. Psicothema. 18(4). 686-695. España: Universidad de Oviedo y el Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias.

Álvarez, L. G., Núñez, J. C., Rodríguez, C., Álvarez, L. y Dobarro, A. (2011). “Propiedades psicométricas del Cuestionario de Violencia Escolar–Revisado (CUVE-R)”. Revista de Psicodidáctica. 16(1). 59–83.

Babbie, R. E. (1988). Métodos de investigación por encuesta. México: Fondo de Cultura Económica. Primera edición en español.

Castillo, M. A. (2013). Estadística aplicada. México: Editorial Trillas.

Cobo, P. y Tello, R. (2011). ¿Bullying? Libérate del acoso escolar. México: Manual. Biblioteca Nacional de México.

Hernández S. R., Fernández C. C., Baptista L. P. (2003). Metodología de la Investigación. Tercera Edición. México: Editorial Mc. Graw Hill.

Kerlinger, F. N., y Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales. México: Editorial Mc. Graw Hill. Cuarta Edición. Título original: Foundations of behavioral research. (1996).

Magendzo K. A. y Toledo, M. I. (2008). Intimidación (Bullying) en la escuela: investigación sobre clima y rendimiento escolar. En: Cooperación con Iberoamérica sobre Educación en Cultura y Paz. Chile: UNESCO.

Mendoza E. M. T. (2011). La violencia en la escuela: Bullies y Víctimas. México: Trillas.

Navarro, A. (2015). Guía para la interpretación de resultados en el contraste de hipótesis estadísticas: Estadística paramétrica y no paramétrica. Documento Web: http://es.slideshare.net/navarroenrique/gua-contraste-de-hiptesis-blog. Junio 2015.

Ortega, R. y Del Rey, R. (2008). Violencia juvenil y escolar: una aproximación conceptual a su naturaleza y prevención. En: Cooperación con Iberoamérica sobre Educación en Cultura y Paz. Chile: UNESCO.

Rincón, M. G. (2011). Bullying: Acoso Escolar. México: Trillas.

Published
2015-08-02
How to Cite
Ocampo Botello, F., De Luna Caballero, R., & Pérez Vera, M. G. (2015). Relationship between violence and ISC semester students. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(11), 822 - 839. Retrieved from https://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/131
Section
Social and Humanities