Application of research methodology to identify emotions
Abstract
In this work the experience set forth in the application of research methodology to identify emotions in situations of violence in the upper level students to compare the three areas within the IPN: The Social and Administrative Sciences; Biological and Physical Sciences Mathematics Medical Sciences; as well as gender, for which the Violentómetro be used, being a tool developed by the Institutional Management Program Gender-IPN. The research was carried out with a non-experimental descriptive quantitative approach, considering the basic questions: What are the emotions in situations of violence in the IPN students? and What are the emotions of students in situations of violence, in relation to the three areas of knowledge and gender? The hypothesis that arises is: The emotions generated in situations of violence in the IPN students are negative type, which are generating violence. It will be a synchronic study with non probabilistic intentional sample type.
Downloads
References
Álvarez, Á. (2001), El feminismo como prevención de la violencia de género, en Asun Bernárdez, Violencia de Género y Sociedad: una cuestión de poder. Madrid: Instituto de Investigaciones Feministas.
cedoc.inmujeres. (2006) cedoc.inmujeres.gob.mx. [Online]. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100924.pdf
Díaz, P. G. (2009). La violencia de género en México: reto del gobierno.
Echeverría, R. (2003). Ontología del lenguaje. Chile: Lom Ediciones.
Entelman, R.F. (2002). Teoría de Conflictos. Barcelona: Thomson.
Freire, P. (2007). Escritos de Paulo Freire Instituto Paulo Freire, http://www.ppbr.com/ipf/escritos.html
Galtung, Johan (1995), Investigaciones Teóricas. Sociedad y Cultura Contemporánea. Madrid: Ed. Tecnos.
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Guarnieri, S. y Ortiz de Zárate, M. (2010). No es lo mismo. España: LID.
Herrera, M. (2008). Métodos de investigación 1. Un enfoque dinámico y creativo. México: Esfinge.
INEGI. (2011) www.inegi.org.mx. [Online]. http://www.inegi.org.mx/inegi/contenidos/espanol/prensa/Boletines/Boletin/Comunicados/Especiales/2012/Julio/comunica5.pdf
Informe mundial sobre la violencia y la salud. Resumen. Organización Panamericana de la Salud para la Organización Mundial de la Salud, 2002. Washington, DC: U.S. Recuperado de http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/summary_es.pdf
Instituto Politécnico Nacional. Acuerdos en Gaceta Politécnica, IPN, México D.F., vol. 14, núm. Extraordinario 932 BIS, 30 de abril de 2012.
IPN. (2012). Género y amor: principales aliados de la violencia en las relaciones de pareja que establecen estudiantes del IPN. México: programa institucional de gestión con perspectiva de género IPN. Consultado en : http://www.genero.ipn.mx/Materiales_Didacticos/Documents/ARTICULO3BCD.pdf
Lagarde, M. (1996). Género y Feminismo. Desarrollo Humano y Democracia. Madrid: Horas y Horas.
Lamas, M. (2011). La perspectiva de género. http://artepepan.com.mx/webmujeres/biblioteca/Genero/LA%20PERSPECTIVA%20DE%20GeNERO.pdf
Leer más: http://www.monografias.com/trabajos-pdf/escuchar-practica-docente/escuchar-practica-docente2.shtml#ixzz3bSgcoxKt
Limas, H. M. (2012). Inseguridad y Violencia en Ciudad Juárez, México (2009-2010). México: UACJ. Consultado en http://issuu.com/erikaa/docs/estructuraserviciootroarchivo
Marianetti, J. E. (1999). Emoción violenta. Argentina: Ediciones Jurídicas.
Montoya, V. (Diciembre 2005). Teorías de la violencia humana. Sincronía 10(37). Recuperado de http://sincronia.cucsh.udg.mx/montoya05.htm
OMS y OPS. (2002) Informe Mundial sobre la violencia y la salud. Publicado en español por la Organización Panamericana de la Salud para la Organización Mundial de la Salud.
OMS. (2013) OMS. [Online]. http://www.who.int/es/
Ortíz, O. (1971). La violencia en México. México: Editorial Diógenes.
Pagès, B. E y Reñé, T. A. (2008). Cómo ser docente y no morir en el intento: Técnicas de concentración y relajación en el aula. Barcelona: Litogama.
Pardinas, F. (2001). Metodología y técnicas de investigación en ciencias sociales. Argentina: Siglo veintiuno.
R. Castro y F. Ríquer. Marco conceptual e indicadores para violencia de pareja 41 Ellsberg, M., Caldera, T., Herrera, A., Winkvist, A., & Kullgren, G. (1999). Domestic violence and emotional distress among Nicaraguan women: results from a populationbased study. AmericanPpsychologist 54(1): 30-36.
R. Fisher, W. Ury and B. Patton (1991) Getting to Yes: Negotiating an agreement without giving in (2nd edn) Sydney: Century Business.
Real academia española. (1996). Diccionario de la lengua española de la Real Academia.
Sociedad. México: UNAM. Consultada en http://oprevidem.org/documents/download/170/category:3_general
Tamayo y Tamayo, M. (2009). El proceso de la investigación científica. México: Limusa.
Vigotsky, L. (2004). Teoría de las emociones. España: Akal.
Vivas, M., Gallego, D. y González, B. (2007). Educar las emociones. Venezuela: Producciones Editoriales C. A.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work