The study of graduates for the continuous improvement of the Universities: case study of the computer engineering

  • Horacio Gómez Rodríguez Universidad de Guadalajara
  • Edgardo Patricio Ortiz Muñoz Universidad de Guadalajara
  • María Obdulia González Fernández Universidad de Guadalajara

Abstract

This article presents a study of graduates to understand the characteristics of the graduates of the Bachelor of Computing of the La Cienega University Centre, gives us a sample about the academic development which will be reflected in the labour field. This study was carried out as part of continuous improvement to be carried out by the institutions of higher education in order to measure the real impact that have different races in the formation of human material, such as alumni professionals. 87.5% of the graduates obtained their first job before the first year of having completed her undergraduate studies, which reflects an important aspect for the status of the degree at the working level. The data was obtained through a qualitative research, using a poll as a measuring instrument. The results obtained indicate that graduates are developing their work in their area of competence and your career profile, mentioning in addition some of the strengths and areas for improvement

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfa. (2006). Manual de instrumentos y recomendaciones sobre el estudio de egreados. Monterrey: Tecnológico de Monterrey Noriega Editores.

ANUIES. (2003). Esquema básico para estudios de egresados. México: Ed. ANUIES.

Ávila, M., & Aguirre, C. (2005). El seguimiento de los egresados como indicador de la calidad docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 1-5.

Ávila Carreón, F., Galeana Figueroa, E. y Aguilasocho Montoya, D. (2014). El capital humano vs rentabilidad. Revista de Investigación en Ciencias de la Administración 4,7, pp: 55-74.

Bárcenas García, J. A. (2014). Expectativas de Empleo de los Estudiantes de Diseño Gráfico en la Frontera de Tamaulipas. Observatorio de la Economía Latinoamericana número 198.

Cáceres Castellanos, E. (2006). Estudio de seguimiento egresados y egresadas con honores académicos del INTEC 1978-2004. Ciencia y Sociedad , 7-22.

Fuentes Maldonad, J. R. (2012). Programa Institucional de seguimiento de egresados Universidad Autónoma de Baja California Sur. Recuperado el 2017, de file:///C:/Users/Obdulia/Downloads/25042013_110437_PROGRAMA%20DE%20SEGUIMIENTO%20DE%20EGRESADOS.pdf

González Herrera, M. B., Figueroa González, E. G. y Bustamante Curiel, J. A. (2013). Desempeño Profesional de los Egresados en Administración de una Institución de Educación Superior en México. Revista Internacional Administración y Finanzas, v. 6 (5), 59-73.

González Pérez, C. y Carrillo Torres, P. A. (2015). Seguimiento de egresados de la carrera de Ingeniería en Computación. Revista Iberoamericana de las Ciencias Computacionales e Informática. Vol. 4, Núm. 8.

Guzmán Silva, S., Febles Álvarez-Icaza, M., Corredera Marmolejo, A., & Flores. (2008). Estudio de seguimiento de egresados: recomendaciones para su desarrollo. Innovación Educativa, 19-31.

Hernández, B., & Velasco-Mondragón, H. E. (2000). Encuestas transversales. Salud pública , 447-455.

Hernández, R., Fernández Collado, C., & Baptista, P. (2012). Metodología de la Investigación. México D.F.: Mc-Graw-Hill.

Herrera Fuentes, J. L. (2006). El vínculo universidad-empresa en la formación de los profesionales universitarios. Actualidades Investigativas en Educación, 1-30.

Javeriana, P. U. (2012). Estudio de seguimiento a recién egresados de programas académicos de pregrado de la sede central. Bogotá, D. C.: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Universidad Autónoma Metropolitana (2010). Resultados de la encuesta aplicada a egresados de la Ingeniería en Computación. División de Ciencias Sociales y Humanidades Unidad Cuajimalpa. http://www.uam.mx/egresados/estudios/acreditacionlicenciatura/cua/computacion.pdf

Valencia Gutiérrez, M. d., Alonzo Rivera, D. L., & Moguel Marín, S. F. (2007). Estudio de egresados, un indicador de pertinencia y calidad. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 1-17

Published
2017-04-27
How to Cite
Gómez Rodríguez, H., Ortiz Muñoz, E. P., & González Fernández, M. O. (2017). The study of graduates for the continuous improvement of the Universities: case study of the computer engineering. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(14), 162 - 184. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.279
Section
Scientific articles