Reflections on environmental education in vocational training. The case of the Autonomous University of Carmen

  • Juan Pablo Sánchez Domínguez Universidad Autónoma del Carmen

Abstract

In this paper reflects and analyzes the environmental education landscape Current. It calls into question the responsibility of higher education in Mexico acquired in the context of international demands care environment. It critically discusses the ideology of considering college responsible for training professionals to ensure sustainability and sustain environment, without considering the preceding data in this area, both the student and the community to which they belong. Proposes to trouble and complicate the subjective relationship that the student can establish with their environment and their implications for sustainable conservation half. Finally and in the scope of the foregoing case is contextualized Autonomous University of Carmen from the results obtained in a research study on the attitude of students towards the environmental education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arenas, R. (2009). Actitud de los estudiantes de educación de la universidad Autónoma Juan Misael Saracho hacia la educación ambiental. (Tesis de doctorado Departamento de didáctica y organización educativa. Universidad de Sevilla, España) recuperado de http://tesis.com.es/documentos/actitud-estudiantes-universidad-autonoma-juan-misael-saracho-educacion-ambiental/

Barreda, D. (2008, marzo 16). Contaminación alta en la bahía de Campeche. La jornada. Recuperado de http://www.jornada.unam.mx/2008/03/16/index.php?section=estados&article=033n3est

Batllori, A. (2008). La educación ambiental para la sustentabilidad: un reto para las universidades. Cuernavaca, México: Editorial, UNAM, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias.

Chim, L. (2007, octubre 31). Reconoce la semarnat contaminación por crudo en Tabasco y Campeche. La jornada. Recuperado de http://www.jornada.unam.mx/2007/10/31/ndex.php?section=estados&article

Leff, E. (2007). Complejidad, racionalidad ambiental y dialogo de saberes. Revista desenvolvimento de Medio ambiente, 16, 11-19.

Novo, M. (2003).La educación ambiental: Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid, España. Editorial universitas.

Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación, número extraordinario, 195-217. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re2009_09.htm

Sánchez-Domínguez, J.P. (2009). El deseo en psicoanálisis y su registro imaginario. Revista de psicoanálisis y estudios culturales, 10, Recuperado de http://www.psikeba.com.ar/articulos2/JSD_el_deseo_en_psicoanalisis_y_su_registro_imaginario.htm

Sosa, M. (2011, enero, 20). Semarnat reporta contaminación en 9 playas. El universal. Recuperado de http://www.eluniversal.com.mx/notas/738936.html

Sosa, R. (2010). Educación superior y cultura ambiental en el sureste de México. Revista universidad y ciencia, 26, 33-49. Recuperado de http://www.publicaciones.ujat.mx/publicaciones/uciencia/abril_2010/3--isaac3.pdf

Trellez, E. (2006). Revista latinoamericana: Polis. Educación ambiental y sustentabilidad política: democracia y participación. Revista polis, 14, 1-12. Recuperado de http://polis.revues.org/5167#text

Published
2015-01-20
How to Cite
Sánchez Domínguez, J. P. (2015). Reflections on environmental education in vocational training. The case of the Autonomous University of Carmen. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 3(6), 151 - 168. Retrieved from http://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/77
Section
Education And Educational Technology