The Importance of Forums for Graduates in the Curriculum Restructuring Process of the BA in Modern Languages at Juarez Autonomous University of Tabasco

Abstract

The aim of this study is to investigate the opinion of a group of graduates of the BA in Modern Languages at Juarez Autonomous University of Tabasco (Known in Spanish as UJAT) in relation to the different competencies, skills and attitudes that future graduates in this B.A. programme would have to master in order to perform successfully in their respective labor field. The graduates’ opinion was obtained through a number of face-to-face forums at the Department of Educations and Arts. The participants of the study were 37 graduates who responded to a call that was launched in order to select them. The chosen graduates were working in different institutions of the region. The research findings show that many of them still find it difficult to master the three languages that form part of their area of study (English, French and Italian). Consequently, they consider appropriate that more practical activities and the continual teachers updating should be implemented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, ANUIES. (1998). Esquema básico para estudios de egresados. Propuesta.

Ávila, M. A. y Aguirre, C. (2005). El seguimiento de los egresados como indicador de la calidad docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8(3), 1-5. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2781857.

Dirección de Estudios y Servicios Educativos [DESE] (2004). Programa Institucional de Seguimiento de Egresados y Opinión de Empleadores. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Recuperado de http://www.archivos.ujat.mx/dese/departamentos/superacion_docente/PROGRAMA%20INSTITUCIONAL%20DE%20SEGUIMIENTO%20DE%20EGRESA.pdf.

Escalona, L. F. y Fernández, L. (2007). Los estudios de egresados del área bibliotecológica: de la teoría a la práctica. Revista Interamericana de Bibliotecología,30(2), 113-135. Recuperado de http://eprints.rclis.org/11200/.

Gil, J., García, E. y Santos, C. (2009). Miradas retrospectivas de los egresados sobre la educación superior. Revista de Investigación Educativa, 27(2), 371-393.

Guzmán Silva, S., Febles Álvarez-Icaza, M., Corredera Marmolejo, A., Flores Machado, P., Tuyub España, A. y Rodríguez Reynaga, P. (2008). Estudio de seguimiento de egresados: recomendaciones para su desarrollo. Innovación Educativa, 8(42), 19-31.

Juárez-Flores, C., Báez-Alvarado, M., Hernández-Vicente, I., Hernández-Ramírez, M., Hernández-Hernández, O. y Rodríguez-Castañeda, M. (2015). Opinión de los egresados en enfermería sobre la congruencia de los contenidos curriculares con los requerimientos laborales. Enfermería Universitaria, 12(4), 197-203.

Martínez Márquez, L. (2015). Evaluación del perfil de egreso: primer paso para la reformulación del currículum. Revista de Investigación Educativa, 21, 210-221.

Salas Madriz, F. (2006). Los estudios de seguimiento de la población graduada como herramienta para el cambio y la innovación en el currículo universitario. Revista Educación, 30(2), 63-81.

Sánchez, C. (2014). Los egresados de comunicación y el mercado laboral: un estudio de trayectorias profesionales. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(13), 40-54.

Secretaría de Educación Pública [SEP] (2008). Disposiciones Técnico Administrativas para el seguimiento de egresados de la SEP. México.

Solís, R., González, J. y Pacheco, J. (2006). Estudio de egresados de ingeniería civil en una universidad de México. Ingenieria e Investigación, 26(3), 129-134.

Unesco (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior. La educación en el siglo XXI: visión y acción. México. Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm.

Valencia Gutiérrez, M., Alonzo Rivera, D. y Moguel Marin, S. (2015). Estudio de egresados, un indicador de pertinencia y calidad. Estudio de caso. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 4-6.

Published
2018-10-16
How to Cite
Eslava Gómez, H. O. (2018). The Importance of Forums for Graduates in the Curriculum Restructuring Process of the BA in Modern Languages at Juarez Autonomous University of Tabasco. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(17), 566 - 579. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.396
Section
Scientific articles