The video on the development of mathematical skills, case: Autonomous University of Carmen

  • Juan José Díaz Perera Universidad Autónoma del Carmen
  • Carlos Enrique Recio Urdaneta Universidad Autónoma del Carmen
  • Mario Saucedo Fernández Universidad Autónoma del Carmen

Abstract

This paper intends to present some challenges faced by IES, the importance of math skills development and integration of technology resources in the mathematics curriculum. It also poses one of the needs of mathematics education in the State of Campeche, where it is clear the development of mathematical skills by the students in the learning process and as the Autonomous University of Carmen (UNACAR) responds to this demand through the math course I within its educational model focused on learning. Finally, discloses the experience with the use of video in the course of upper-level math I and appreciation by students to complement teaching. Also some thoughts on challenges that face the teaching community to use Information and Communication Technologies (ICT) in the classroom in order to achieve the course objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUTISTA, L. & Del Jesús, S. (2007). Relación entre desempeño en matemáticas y autoeficacia en estudiantes campechanos que participaron en el proyecto PISA 2003. Memorias comie. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoria/v9/ponencias/at10/PRE1178560308.pdf

DÍAZ, P. et al. (2009). Uso de tecnología como apoyo a los cursos de matemáticas en la UNACAR. XXIII Reunión Latinoamericana de Matemática Educativa. República Dominicana.

FIGUEROA, Z. S. & REVUELTA, V. B. (2010). Modelo Educativo Nicolaite. México: UHSNH.

LAGUNES, H. C. A. (2003). Un modelo de aprendizaje de las matemáticas, la evaluación de actividades sobre variación lineal del proyecto EMAT en alumnos a nivel superior en la UNACAR. Tesis de Maestría no publicada, Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Cuernavaca, México.

PÉREZ, F. F. (2007). El video digital en la clase de educación física. Escuela abierta: revista de educación Abierta, 10, 195-212.

PÉREZ, R. M. & AMORAGUADAD, G. J. I. (1993). Medios de comunicación y Bachillerato. Comunicar, 1, 45-56.

RICO, L. (2006). La competencia en PISA. PNA, 1(2), 47-66.

SALAZAR, D. A. (2006). El modelo educativo de la Universidad Autónoma del Carmen. Una experiencia de aprendizaje institucional. México: Universidad Autónoma del Carmen.

SANTANDREU, P. M. (2004). Recursos TIC en la enseñanza y aprendizaje del área de matemáticas. Comunicación y Pedagogía, 200, 65-70.

SCHMIDT, M. (1987). Cine y vídeo educativo. Madrid: MEC.

TOBÓN, T. S. et al. (2010). Secuencias didácticas; aprendizaje y evaluación de competencias. Person. México.

Published
2015-01-18
How to Cite
Díaz Perera, J. J., Recio Urdaneta, C. E., & Saucedo Fernández, M. (2015). The video on the development of mathematical skills, case: Autonomous University of Carmen. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 2(3), 97 - 112. Retrieved from http://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/35
Section
Education And Educational Technology