Project-based learning: solar dehydrator at the senior high school of CBTA 116 as a transcendence of life

  • Luis Alfredo Andrade Landeros Centro de Bachillerato Tecnológico Agropecuario 116
  • Imelda Zayas Barreras Universidad Politécnica del Valle del Évora
  • Karen Rubio Gastelum Universidad Politécnica del Valle del Évora

Abstract

Educational practice provides fundamental knowledge for the development of human beings in society, so that the student learns in a contextualized way in the environment and under various disciplinary contents that are useful for his life. The objective of this research is to understand the significance for their lives and professional training of the 2020-2023 graduating generation of the Centro de Bachillerato Tecnológico Agropecuario 116 (CBTa 116) located in a rural area, in relation to Project-Based Learning (PBL) of a Solar Dehydrator under a transversal approach interdisciplinary. The project started from knowing the need to address a social problem, designing and applying a prototype, taking advantage of the backyard fruits that predominate in the localities of the area of influence. The research methodology was mixed, quasi-experimental at the time of the practice and longitudinal in assessing their learning after one year of graduation. The effect that this project has on the students graduated from CBTa 116 as part of their life and/or professional, training showed 49% in contributing abundantly to the development of articulated competencies and 50% as sufficient according to the evaluation of the graduates, finally their opinions are shown, reflecting positivity in the application of the project.  In conclusion, there is a significant result in the transcendence of life and professional training of young people at the upper secondary level, it can even be implemented in the new curriculum, through the progressions of the Unidades de Aprendizaje Curricular (UAC).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arancibia Carvajal, S., Maréchal Imbert, M., Neira Navarro, T., & Abarca Cadevilla, K. (2022). Creación de un instrumento de medición del pensamiento crítico a través de la matemática: Una aplicación a estudiantes de ingeniería de primer año universitario. Revista de Estudios y Experiencias de Educación, 21(46), 239-260. https://www.redalyc.org/journal/2431/243172248014/html/

Ayala Virelas, A.R. y López Maldonado, V. (2019). La investigación en el bachillerato y el Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Digital de Divulgación Científica. 2 (2). https://www.uv.mx/sociogenesis/debate-interdisciplinario/la-investigacion-en-el-bachillerato-y-el-aprendizaje-basado-en-proyectos/

Consejo para el Desarrollo Económico de Sinaloa. [CODESIN] (2023). Evolución de los indicadores de la agricultura en Sinaloa durante el 2022. https://sinaloaennumeros.codesin.mx/wp-content/uploads/2023/06/Reporte-24-del-2023-de-Agricultura-en-sinaloa-2022.pdf

Comisión Nacional Forestal [CONAFORT]. (2008). Deshidratador Solar de Alimentos. https://www.conafor.gob.mx/biblioteca/manual-Deshidratador-Solar-de-Alimentos.pdf

Dirección General de Bachillerato [DGB]. (2022). Guía de Proyectos Transversales. https://dgb.sep.gob.mx/storage/recursos/PDF/39GguGFxwN-TRANSVERSALIDAD_FINAL-1.pdf

Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2015). Ley de transición energética. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LTE.pdf

Giraldo Sepúlveda, E. (2014). Control de temperaturas y humedad relativa para un deshidratador solar de frutas. Universidad Tecnológica de Pereira. https://core.ac.uk/download/pdf/71398391.pdf

Gobierno de México [GOB]. (2021). Guía para el fomento de las energías limpias. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/712570/Guia_Energias_Limpias_DIc21.pdf

Gurria, E. (2022). La transversalidad en educación. Revista Aula. https://revistaaula.com/la-transversalidad-en-educacion/

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6ta. ed), México. Mc Graw Hill Education. https://drive.google.com/file/d/1Fjufmi0oGY4Zs8EajFiAJYNT2qoecH4k/view

Iglesias Díaz, R., Reynaldo Alonso, J., Lastres Danguillecourt, O., López de Paz, P., Farrera Vázquez, N., & Ibáñez Duharte, G. (2017). Diseño, construcción y evaluación de un secador solar para mango Ataulfo. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(8), 1719-1732. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-09342017000801719

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2021). Aspectos Geográficos. https://www.inegi.org.mx/contenidos/app/areasgeograficas/resumen/resumen_25.pdf

Jiménez Zerón, G. (2023). ABP como una alternativa para el desarrollo de contenidos y evaluación de saberes en el bachillerato. -Proyectos exitosos. UNO Sapiens Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 1, 6(11), 21-25. https://doi.org/10.29057/prepa1.v6i11.10968

Landeros, L., Ramírez, A., & Barreras, I. (2023). Un caso de transversalidad con regresiones y ecuaciones en el crecimiento de una planta de maíz amarillo (Zea Mays L.). Revista Ra-Ximhai, 19(2), 227-246. https://raximhai.uaim.edu.mx/index.php/rx/article/view/235/216

Manterola, C., & Otzen, T. (2015). Estudios Experimentales 2ª Parte. Estudios Cuasi-Experimentales. Int. J. Morphol, 33(1), 382-387. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v33n1/art60.pdf

Morales Bueno, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico, ¿una relación vinculante?. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 91-108. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323371

Nunez, C. (2023). Explicación de qué son los combustibles fósiles. National Geographic. https://www.nationalgeographic.es/medio-ambiente/explicacion-que-son-combustibles-fosiles

Oré García, J., Pérez Sáez, J., Janampa Quispe, K., Cerón Balboa, O., y Morales Morales, O. (2020). Deshidratación de frutas en un módulo solar multipropósito. Tecnia, 30(1), 59-65. https://doi.org/10.21754/tecnia.v30i1.852

Peinado Martínez, J., Vidal Herrera, R., Grado Díaz, J., & Gándara Fernández, J. (2013). Deshidratación de alimentos utilizando energía solar térmica. Revista Tecnología, 50(2), 99-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7070085

Paredes-Curin, C.R. (2014). Aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia de enseñanza de la educación ambiental, en estudiantes de un liceo municipal de Cañete. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-26. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-1.6

Salazar, A., Rodríguez, J., Tejado, M., González, P., Soria, R., & Zagal, R. (2021). Guía para el fomento de las energías limpias. Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/712570/Guia_Energias_Limpias_DIc21.pdf

Vargas Rojas, W. (2021). La resolución de problemas y el desarrollo del pensamiento matemático. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 230-251. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642021000100230

Zambrano Briones, M. A., Hernández Díaz, A., & Mendoza Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Revista Conrado, 18(84), 172-182. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n84/1990-8644-rc-18-84-172.pdf
Published
2025-04-07
How to Cite
Andrade Landeros, L. A., Zayas Barreras, I., & Rubio Gastelum, K. (2025). Project-based learning: solar dehydrator at the senior high school of CBTA 116 as a transcendence of life. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2367
Section
Scientific articles