Technological Innovation as part of the corporate culture: diagnosis of the small and medium tequila companies

  • Sandra Gutiérrez Olvera Universidad de Guadalajara
  • Gloria Silviana Montañez Moya Universidad de Guadalajara

Abstract

In the present research analyzes information of Small and Medium Enterprises (SMEs) tequila, allowing us to identify strategies and actions undertaken by firms, building corporate culture each, to be competitive in the dynamic market through obtaining a diagnosis, in order to analyze the technological innovations that have been implemented, and gives the results obtained in field research conducted in Tequila, Jalisco in a sample of 5 companies, has a exploratory-descriptive as it is at the level of diagnosis. The theoretical part of analyzing the concepts of technological innovation, corporate culture and related to SMEs in their classification. It was found in general that have been made where more innovation in products and in marketing and where most have invested in technological innovation is on the acquisition of machinery and equipment software. In the study, it was concluded that the innovative capacity of a company is the result of a learning process, costly in time and money, technology-linked and influenced by the corporate culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranda, H.; Solleiro, J.; Castañón, R.; Henneberry, D. (2008). Gestión de la innovación tecnológica en pymes agroindustriales chihuahuenses. Revista Mexicana de Agronegocios, julio-diciembre, año/vol. XII, número 023. Sociedad Mexicana de Administración Agropecuaria A.C. Universidad Autónoma de la Laguna Torreón, México.

Bernal, C. (2000). Metodología de la investigación para administración y economía. Ed. Prentice Hall. Colombia.

Castañeda, J.; Méndez C. (2004). Metodología de la investigación. Ed. Mc Graw Hill.

Escorsa, C. P. y Valls, P. J. (2001). Tecnología e innovación en la empresa. Alfaomega.

Galindo, C. P. (2005). La cultura empresarial en Andalucía. Un estudio sociológico de la pequeña empresa. Revista de Sociología. Universidad de Granada. Núm. 77.

Gordon, G. (1991). Industry Determinants of Organizational Culture. The Academy of Management Review, Vol. 16, No. 2, pág.397.

Hernández, S. R. (2006). Metodología de la Investigación. Ed. Mc Graw Hill.

Kauffman, G. S. (2001). El desarrollo de las micro, pequeñas y medianas empresas: un reto para la economía mexicana. Revista Ciencia Administrativa. Universidad Veracruzana. No 1. Pag. 40-48.

Lanzas, D. A.; Pacheco, H. C.; Velandia, A. M. (2007). Medición del espíritu empresarial en la Universidad Tecnológica de Pereira. Scientia et technica Review. Universidad Tecnológica de Pereira. Vol. XIII, Núm.37.

OCDE & EUROSTAT (2006). Manual de Oslo. Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. Grupo Tragsa.

Pedroza, Z. A. Sánchez, G. J. (2005). Procesos de innovación tecnológica en la pequeña y mediana empresa. Universidad de Guadalajara.

Rodeiro, P.D. & Fernández, F.L. (2006). Características de las pymes gallegas innovadoras frente a las pymes no innovadoras. Revista Galega de Economía. Universidad de Santiago de Compostela. Vol. 15, Num. 2.

Ruiz, G. M. & Mandado, P. E. (1989). La innovación tecnológica y su gestión. Marcombo, S.A. Boixareu editores.

Rusque, A.M. (2005). Capacidad emprendedora y capital social. Revista Venezolana de Análisis de coyuntura. Universidad Central de Venezuela. Vol. XI, Núm.2.

Sandoval, C. A. (2002). Investigación cualitativa. ICFES: ARFO Editores e Impresores Ltda. Paginas: 59-60.

SIEM (2009). Sistema de Información Empresarial Mexicano. Secretaria de Economía. Obtenido el 8 de julio de 2009, desde http://www.siem.gob.mx

Turriago, H. A. (2002). Gerencia de la innovación tecnológica. 1ª. Ed. Alfaomega.

Van de Ven, A. & Polley, D. (1992).Learning while innovating. Organization science review, Vol. 3, No. 1, pp. 92-93.

Veona, A. & Pianta, M. (2007). Firm size and innovation in European manufacturing. Small business economics review. Vol. 30. pp.284-286.

Published
2015-01-18
How to Cite
Gutiérrez Olvera, S., & Montañez Moya, G. S. (2015). Technological Innovation as part of the corporate culture: diagnosis of the small and medium tequila companies. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 1(2), 18 - 32. Retrieved from http://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/23
Section
Economic-Administrative