Application of the PBL methodology in the topic of population genetics

  • Hugo Rivas Martínez Universidad Nacional Autónoma de México
  • Yaneli Trujillo Varela Universidad Nacional Autónoma de México
  • Estefania Arroyo Jilote Universidad Nacional Autónoma de México
  • Alejandro Moreno Granados Universidad Nacional Autónoma de México
  • Alfredo Juan Arnaud Bobadilla Universidad Nacional Autónoma de México

Abstract

Throughout more than 10 generations, professors of the undergraduate degree in biology at the Faculty of Sciences of the UNAM have observed a consistently low performance among their students, in the subject of “Population Genetics” (GP), of the genetics course, particularly in the assimilation and appropriation of knowledge and skills. It was suggested that these results could be due to an eminently mechanistic teaching style that does not generate a deep reflection of the central themes of the subject, this raised the question: could the application of a didactic strategy based on Problem Based Learning (PBL) improve the expected learning and develop skills, mainly critical thinking skills in this subject? Given this background, a quasi-experimental research was carried out with the participation of 102 students, distributed in two groups: 43 students who studied the subject under a traditional teaching scheme, while 59 did it from a didactic approach based on PBL, by teams. These teams, formed randomly, were assigned activities related to the biological interaction between anemia and malaria in the Asian and African regions. The learning results obtained, after the evaluations applied to the students, showed that PBL was effective in substantially improving their performance, as well as their critical thinking skills, while the group that followed a traditional teaching model showed great difficulties in the more complex stages of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, A. D., Miyashiro, M. N., y Coronado, D. M. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 7(4), 68-87. https://www.revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/302

Corbacho, V., y De, P. (2009). Enseñanza de la genética en la educación de nivel superior: dificultades para comprender conceptos y resolver problemas. Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 1020-1023. https://ddd.uab.cat/record/129612

Cruz, R. I., Serrano, C. L., y Rodríguez, B. J. (2021). Modelo de mejoramiento productivo: una aplicación de la fabricación digital incorporada al aprendizaje basado en proyectos (ABP) en la educación superior. Formación universitaria, 14(2), 65-74. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000200065

Facione, P. (2011). Critical Thinking: What it is and why it counts?. http://www.Student.uwa.edu.au/__data/assets/pdf_file/0003/1922502/Critical-Thinking-What-it-is-and-why-it-counts.pdf

Facultad de Ciencias. (s.f.). Perfil Profesional. Universidad Nacional Autónoma de México. https://archive.fciencias.unam.mx/licenciatura/resumen/201

Guevara Mora, G. (2010). Aprendizaje basado en problemas como técnica didáctica para la enseñanza del tema de la recursividad. InterSedes, 11(20). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/1019

Gutiérrez Ávila, J. H., De la Puente Alarcón, G., Martínez González, A. A., y Piña Garza, E. (2012). Aprendizaje basado en problemas: un camino para aprender a aprender. Universidad Nacional Autónoma de México, Colegio de Ciencias y Humanidades. https://doi.org/10.22201/cch.9786070239021p.2007

Hartl, D. L., y Clark, A. G. (2007). Principles of population genetics. Sinauer and Associates. https://doi.org/10.1093/jhered/esm035

Hurtado Serna, M., y Salvatierra Melgar, Á. (2020). Aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) de John Barell en la comprensión literal. Revista Educación, 44(2), 67-79. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38256

Íñiguez Porras, F. J., y Puigcerver Oliván, M. (2013). Una propuesta didáctica para la enseñanza de la genética en la Educación Secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 10(3), 307-327. http://hdl.handle.net/10498/15441

Lugo, J. P., Rossel, Y. O., y Veitía, J. R. (2022). El pensamiento crítico en el contexto universitario: una vertiente del aprendizaje basado en problemas. Warisata-Revista de Educación, 4(10), 34-54. https://doi.org/10.61287/warisata.v4i10.3

Luy-Montejo, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios Propósitos y Representaciones, 7(2), 353-383. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.288

Martínez Aznar, M. M., e Ibáñez Orcajo, M. T. (2006). Resolver situaciones problemáticas en genética para modificar las actitudes relacionadas con la ciencia. Enseñanza de las Ciencias, 24(2), 193-206. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3800

Núñez-López, S., Avila-Palet, J., y Olivares-Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(23), 84-103. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.249

Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2021). Informe mundial sobre la malaria 2021, Datos regionales y tendencias. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/publications/m/item/WHO-UCN-GMP-2021.09

Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2022). Informe mundial sobre la malaria 2022. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/publications/i/item/9789240064898

Paredes-Curin, C. R. (2016). Aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia de enseñanza de la educación ambiental, en estudiantes de un liceo municipal de Cañete. Revista electrónica educare, 20(1), 119-144. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.6

Parra, D. A. H., Monobe, A. R., y Barceló, V. C. (2018). Aprendizaje basado en problemas como estrategia de aprendizaje activo y su incidencia en el rendimiento académico y pensamiento crítico de estudiantes de medicina. Revista Complutense de Educación, 29(3), 665. https://doi.org/10.5209/RCED.53581

Piel, F. B., Patil, A. P., Howes, R. E., Nyangiri, O. A., Gething, P. W., Williams, T. N., Weatherall, D. J., y Hay, S. I. (2010). Global distribution of the sickle cell gene and geographical confirmation of the malaria hypothesis. Nature Communications, 1(1). https://doi.org/10.1038/ncomms1104

Pierce, B. A. (2014). Genetics: A conceptual approach. Macmillan.

Quintero, V. L., Palet, J. E. A., y Olivares, S. L. O. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico mediante la aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas. Psicologia Escolar e Educacional, 21(1), 65-77. https://doi.org/10.1590/2175-3539201702111072

Saiz, C., y Rivas, S. F. (2008). Evaluación en pensamiento crítico: una propuesta para diferenciar formas de pensar. Ergo, Nueva Época, 22-23, 25-66. https://www.pensamiento-critico.com/archivos/evaluarpcergodf.pdf

Shah, A., Hussain, R., Fareed, M., y Afzal, M. (2012). Gene frequency of sickle cell trait among Muslim populations in a malarial belt of India, i.e., Manipur. Egyptian Journal of Medical Human Genetics, 13(3), 323-330. https://doi.org/10.1016/j.ejmhg.2012.04.001

Villalobos, V., Ávila, J. y Olivares, S. (2016). Aprendizaje basado en problemas en química y el pensamiento crítico en secundaria. Revista mexicana de investigación educativa, 21(69), 557-581. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/79

Vizcarro, C., y Juárez, E. (2008). La metodología del aprendizaje basado en problemas. Universidad de Murcia. http://www.ub.edu/dikasteia/LIBRO_MURCIA.pdf

Williams, T. N., y Obaro, S. K. (2011). Sickle cell disease and malaria morbidity: a tale with two tails. Trends in Parasitology, 27(7), 315-320. https://www.cell.com/trends/parasitology/abstract/S1471-4922(11)00037-7
Published
2025-02-06
How to Cite
Rivas Martínez, H., Trujillo Varela, Y., Arroyo Jilote, E., Moreno Granados, A., & Arnaud Bobadilla, A. J. (2025). Application of the PBL methodology in the topic of population genetics. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2282
Section
Scientific articles

Most read articles by the same author(s)