Technical competences in renewable energy for the development of sostenible projects

  • Erick Javier Jiménez-Tenorio Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Rosendo Edgar Gómez Bonilla Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Abstract

The occupation to combat the effects of resource depletion for the survival of humanity has been the axis for the generation of plans that seek to reduce its effects, after multiple actions the 2030 Agenda for sustainable development has been generated, for this reason, it is necessary to help future generations to have skills to achieve the objectives, positioning education as the main agent. Technical competencies for the development of sustainable projects allow developers to make decisions to achieve success, providing benefits to all involved. In this study, technical competencies are assessed in four categories: technical knowledge, personal and professional attributes, interpersonal skills, and sustainable project context. This study evaluates the domain level of technical competencies for the development of sustainable projects by students of the Bachelor's Degree in Renewable Energy Engineering at two moments: before and after a reinforcement intervention. The methodology   y used in this research proposes the development and application of Likert-type questionnaires, analyzing the results statistically in a descriptive and inferential way, showing the progress in the study categories and identifying through the domain level the factors that allow strengthening these competencies in students interested in the area of project development in engineering, providing a categorization of technical competencies and a methodology for their evaluation, which in the future can be used to strengthen renewable engineering curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Nacional De Universidades E Instituciones de Educación Superior (2018). Visión y acción 2030. (Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México). ANUIES. https://shre.ink/Dtjr

Bellocchio, M. (2010). Educación basada en competencias y constructivismo. Un enfoque y modelo para la formación pedagógica del Siglo XXI. ANUIES.

Bienzobas, C. G. y Barderas, A. V. (2010). Competencias profesionales. Educación Química, 21(1), 28–32. https://doi.org/10.1016/s0187-893x(18)30069-7

Classen, S., Lopez, E. D., Winter, S., Awadzi, K. D., Ferree, N. y Garvan, C. W. (2007). Population-based health promotion perspective for older driver safety: conceptual framework to intervention plan. Clinical interventions in aging, 2(4), 677-693. https://shre.ink/DtGJ

Consejo Federal de Decanos de Ingeniería CONFEDI. (2016). Competencias y perfil del ingeniero iberoamericano, formación de profesores y desarrollo tecnológico e innovación. ASIBEI. https://shre.ink/DtGZ

Estudios Universitarios Y Superiores De Andalucía EUSA. (2017). Manual de desarrollo de competencias. EUSA. https://shre.ink/DtGs

Fernández Muñoz, R. (2003). Competencias profesionales del docente en la sociedad del siglo XXI. Organización y gestión Educativa: Revista del
Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 42(4), 647-666. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097- 0207(19980630)42:4<647::AID-NME376>3.0.CO;2-U

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (Sexta Edición). Mc Graw Hill. https://shre.ink/DthV

International Project Management Asociation IPMA. (2006). ICB - IPMA Competence Baseline (Version 3.0). IPMA. https://shre.ink/Dthh

Letelier, M., López, L., Carrasco., R. y Pérez., P. (2005). Sistema de competencias sustentables para el desempeño profesional en ingeniería. Rev. Fac. Ing., 13 (2), 91-96. Univ. Tarapacá. https://shre.ink/DthD.

Palma, M., De Los Ríos, I. y Miñán, E. (2011). Generic competences in engineering field: A comparative study between Latin America and European Union. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 576-585. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.144

Pérez-Llantada, M. C. (2006). Formación en competencias instrumentales, interpersonales y sistémicas para el aprendizaje de lenguas extranjeras en el marco del EEES. Innovación docente, tecnologías de la información y la comunicación e investigación educativa en la Universidad de Zaragoza. Innovación docente, tecnologías de la formación y la comunicación e investigación educativa en la Universidad de Zaragoza 1(24.). https://shre.ink/DtuP

Shamshina, I. G. (2014). Professional competences necessary for the bachelor-degree-holding engineer specialising in engineering industries. Pacific Science Review, 16(2), 85-88. https://doi.org/10.1016/j.pscr.2014.08.018

Secretaría de Educación Pública SEP. (21 de octubre de 2008,). Acuerdo número 444 por el que se establecen las competencias que constituyen el marco curricular común del Sistema Nacional de Bachillerato. DOF. https://shre.ink/DtK1

Tobón, S. (2004). Formación Basada en Competencias. Ecoe ediciones. https://shre.ink/DtvI

Tobón, S. (2005). Formación Basada en Competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. (2ª edición). Ecoe Ediciones. https://shre.ink/Dtv9

Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: El enfoque complejo. Grupo Cife. https://shre.ink/DtC0

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO. (2014). El desarrollo sostenible después de 2015 comienza por la educación (informe de seguimiento de la educación para todos en el mundo). UNESCO. https://shre.ink/DtCC

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. UNESCO. https://shre.ink/DtCj

Zabala, A., y Arnau, L. (2008). Cómo aprender y enseñar competencias 11 ideas clave. Editorial GRAÓ. https://shre.ink/DtCD

Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Narcea Universitaria. https://shre.ink/DtXj
Published
2024-11-13
How to Cite
Jiménez-Tenorio, E. J., & Gómez Bonilla, R. E. (2024). Technical competences in renewable energy for the development of sostenible projects. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2148
Section
Scientific articles