Alternative rock as a link of tradition and national identity in the Z generation
Abstract
Marked by its constant adaptation, rock music has accompanied young people of all generations, contributing to the link between tradition and national identity. The study set out to demonstrate this relationship in a survey applied to 410 students between 17 and 24 years of age (generation Z or centennial) of the Universidad Nacional de Piura, taking as a reference “Triciclo Perú”, an alternative rock song from the 1990s. The results show that young people consider that the song “Triciclo Perú” allows evidencing this articulation (63.7%) in the elements of Creole music it contains, showing the essence of Peru (96.6%) determined by its ancestral roots (40.7%). It is concluded that regardless of the characteristics of each generation, there are factors such as music that facilitate this relationship and, therefore, strengthen the national identity.
Downloads
References
Anton-Chavez, A. (2024). Los jóvenes y la identidad nacional [encuesta]. (https://acortar.link/4eZSUJ)
Arango, C. A., Aponte, M. C., Guzmán, L. V., Marín, S., Martínez, L. y Matzalik, C. (2022). Emprendimiento en jóvenes adolescentes bogotanos: una mirada a la crisis generada por el COVID-19. La Tadeo DeArte, 8(9), 34-42. https://doi.org/10.21789/24223158.1747
Arellano, J. M. (2022). Sobre las emociones y la naturaleza pedagógica de la música en la filosofía platónica. Thémata. Revista de Filosofía, (66), 75-95. https://doi.org/10.12795/themata.2022.i66.04
Boix, O. (2018). “Hubo un tiempo que fue hermoso”: una relectura de la relación entre “rock nacional”, mercado y política. Sociohistórica, (42), e60. https://doi.org/10.24215/18521606e060
Botrán, A. M. I. (2011). La canción francesa como transmisora de ideología: análisis lingüístico de la canción "la bête" de zebda. Synergies Espagne, (4), 77-84. https://gerflint.fr/Base/Espagne4/ana_maria.pdf
Cárdenas, S. P. y Hernández, D. Y. (2024). La importancia de las tradiciones orales como medio para fortalecer el desarrollo de la identidad cultural en la educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 6101-6126. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11809
Condori, H. (19 de mayo, 2022). Los Mojarras celebran 30 años de ‘Triciclo Perú' #Entrevista #p21tv (Vídeo). https://youtu.be/krEQzCTpNpk
Del Val, F. (2022). De la sociología de la música a la sociología musical. Nuevos paradigmas en los estudios sobre música y sociedad. Revista Internacional de Sociología, 80(2), e204. https://doi.org/10.3989/RIS.2022.80.2.20.135
DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.
DeNora, T. (2003). After Adorno Rethinking Music Sociology. Cambridge: Cambridge University Press.
Díaz, A. E. (2023). El ser adolescente en el rock y la gráfica de contracultura de los años ochenta en el Perú [Tesis de doctorado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/item/877a2b9d-da7a-4d46-b040-c93fa3ebf8fc
Estereofonía (20 de marzo de 2017). Niño Malo: el día más solidario del rock peruano. https://estereofoniablog.wordpress.com/2017/03/20/nino-malo-el-dia-mas-solidario-del-rock-peruano/
Frith, S. (2001). Hacia una estética de la música popular. En F. Cruces (Ed.) Las culturas musicales: lecturas de etnomusicología (413-436). Madrid, España: Trotta.
Gadamer, H. (1999). Verdad y método I. Salamanca: Sígueme.
García, F. (2024). Neoliberalismo en América latina: transformación educativa y desafíos sociales. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 1476-1490. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2350
Gonzales, C. A. (2022). El concepto de tradición en el rock alternativo a partir de una lectura hermenéutica desde la propuesta filosófica de Hans-Georg Gadamer”. Escritos, 30 (65), 292-315. https://doi.org/10.18566/escr.v30n65.a07
Gonzales, F. y Osorio, S. R. (2024). Los productos culturales y su influjo en la educación. Revista EDUCA UMCH, (24), 08-32. https://doi.org/10.35756/educaumch.202424.321
Hormigos-Ruiz, J. (2010). La creación de identidades culturales a través del sonido. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, (34), 91-98. https://doi.org/10.3916/C34-2010-02-09
Instituto de Estudios Peruanos [IEP] (2024). IEP Informe de Opinión. Enero 2024. https://iep.org.pe/wp-content/uploads/2024/01/IEP-Informe-de-Opinion-Enero-2024-informe-completo-2.pdf
La abeja (26 de mayo de 2021). Cachucha - “Triciclo Perú” por la Democracia. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=347036563418737
Lolaeva, D.T. y Sanakoeva, Ya. I. (2020). National Identity: Social Nature and Role in the System of Current Public Relations [Artículo]. Proceedings of the International Session on Factors of Regional Extensive Development (FRED 2019). https://doi.org/10.2991/fred-19.2020.92
Los Mojarras (2008). “Triciclo Perú”. https://acortar.link/MBev8X
Los Mojarras (s.f.). “Triciclo Perú”. https://acortar.link/NwJzGt
Mellēna, M. (2022). The communicative dimension of tradition: preservation, inheriting, instantiation in use. Culture Crossroads, 7, 25-34. https://doi.org/10.55877/cc.vol7.226
Miralpeix, M. M. (2022). Hannah Arendt. Ruptura con la tradición y tiempo de la acción. Protepsis, (23), 53-69. https://doi.org/10.32870/prot.i23.398.
Montero, M. (1984). Ideología, alienación e identidad nacional: una aproximación psicosocial al ser venezolano. Universidad Central de Venezuela, Ediciones de la Biblioteca.
Pérez-Rodríguez, N., De-Alba-Fernández, N. y Navarro-Medina, E. (2023). Populismos e identidad(es). Un contenido relevante en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Acta Scientiarum. Education, 46(1), e68060. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v46i1.68060
Pew Research Center. (2015). Labor force composition by generation. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/04/11/millennials-largest-generation-us-labor-force/ft_15-05-04_genlaborforcecompositionstacked-2/.
Pew Research Center. (2020). The whys and hows of generations research. Pew Research Center- U.S. Politics & Policy. https://www.pewresearch.org/politics/2015/09/03/the-whys-and-hows-of-generations-research/.
Portela, T. B., Fernández, E. O. y Castillo, G. P. (2023). Millennials and honesty as a brand value. The goiko case on instagram. Revista de Comunicación de la SEECI, 56, 214-237. https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e820
Riveros, C. (2020). Rasgos de identidad peruana en el sistema limeño de festivales de música independiente. Revista argentina de musicología, 21(2), 129-150. https://ojs.aamusicologia.ar/index.php/ram/article/view/331/351
Rodríguez, A. A. (2021a). Notoriedad de la Marca Perú y su relación con la formación de identidad nacional en los estudiantes de pregrado de la
Universidad Católica de Santa María, Arequipa, 2020. [Tesis de doctorado, Universidad Católica de Santa María]. https://repositorio.ucsm.edu.pe/server/api/core/bitstreams/3ef2b406-2525-4ff4-bbeb-bcf300e40c69/content
Rodríguez, A. A. (2021b). Identidad Nacional en la generación posmillenial peruana. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 373-381. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.180
Solís, F. T., Ciesneros, G. L., Guaderrama, K. Y. y Portillo, M. (2020). Motivaciones de las generaciones millennial y centennial para la creación de nuevas empresas. Administración y organizaciones, 23(45), 84-99. https://doi.org/10.24275/uam/xoc/dcsh/rayo/2020v23n45/Solis
Spotify. (2022). Culture Next. Spotify. https://culturenext2022.byspotify.com/es-ES
Stagnaro, G. (2021). Neoliberalismo en el rock peruano: Las promesas sobre el bidet de la posmodernidad en el caso de Los Mojarras, Pedro Suárez-
Vértiz y los Nosequién y los Nosecuántos. Hispanófila, 192, 21-34. https://dx.doi.org/10.1353/hsf.2021.0029.
Strauss, W. y Howe, N. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584-2069. New York: William Morrow and Company.
Tripathy, M., y Chaudhari, M. (2021). The impact of rock music on indian young adults: A qualitative study on emotions and moods. Cardiometry, (20), 110-118. https://www.cardiometry.net/issues/no20-november-2021/impact-rock-music
Vargas, F. D. (16, 19 y 20 de octubre de 2017). La gestión cultural en el rock peruano [Sesión de conferencia]. 2do. Congreso Latinoamericano de Gestión Cultural, Cali, Colombia. https://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/bitstream/handle/123456789/570/CLGC194.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vargas, M. D. (2008). Hijos del destierro: migración, consumo y fragmentación. [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/1387
Venturo, S. (2001). Contrajuventud: ensayos sobre juventud y participación política. Lima, Perú: Instituto de Estudios Peruanos. https://repositorio.iep.org.pe/server/api/core/bitstreams/54a74696-cc12-4ee5-a2b4-a553a8bfdc9e/content
Zavala-Villalón, G. y Frías Castro, P. (2018). Discurso millennial y desafíos en la gestión de recursos humanos en Chile. Psicoperspectivas, 17(3), 52-63. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas/vol17-issue3-fulltext-1377
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work